Har jag köpt för stor hjälm?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Precis, den ska sitta tight som fan, men det ska ju inte göra ont och trycka, då är det fel form och/eller för liten hjälm.

lyssnade på proffsen som brukar köpa så små att de fick köra utan inredning i början, tog så liten som jag kunde, min SHOEI gjorde ont som bara den i 1000 mil, jag tvivlade på att det skulle sluta göra ont :gnissla nu sitter den bra, det är rätt passform, ARAI mfl. satt inte bra.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Provade hjälmen igen. Kan det vara fel form då om den klämmer mer i pannan än i sidorna? För den ska klämma lika mycket runt hela huvudet? Över kinderna klämmer den knappt alls, knappt att man biter i den ena kinden alls när man tuggar. Den sitter ju skönt annars, men jag vill inte att den sitter löst senare och glider runt och trycks mot ansiktet när man kör. Har en gammal Nolan storlek XL som började göra det efter ett tag och det var inte kul. Får åka och prova Arai och se om den sitter bättre.

LÅter bekant!
Jag provade XR1000 först.. kändes helt fel.. klämde i pannan, kändes "konstig"
RAID II har en annan form, klämmer över kinderna, men inte på huvudet i övrigt.

Så mitt tips.
Kontakta handlaren. ställ krav på dom att dom skall hjälpa dig "ordentligt"
En sak som jag fick lära mig var att glipan mellan tinningarna och klädseln i hjälmen inte skall vara speciellt stor.

För hur man än ser på det!! Hjälmen är ett av dom absolut viktigaste delarna i fråga om säkerhet..

Lycka till!!
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
här var det tvärt om, shoei passa inte alls utan fick bli en arai, tänk på att typ alla arai modeller inte är samma, vipern är oval lång, medan astro är rund till exempel
 
Last edited:

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Beställde min på internet efter att ha provat den i en annan affär så jag kan inte klaga hos handlaren.

Men om jag behåller min XR-1000 storlek L, kan den töjja sig och bli lika stor eller större en min 4år gamla Nolan N81E storlek XL. Enligt tillverkarna ska omkretsen vara lika på samma storlek. Min Nolan sitter en aning smålöst med hjälmhuva men man slipper iallefall huvudevärk om man kör flera timmar.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
hade länge siktet inställt på en Shoei Raid II men efter att ha testat en Arai Condor så blev det en sådan, satt grymt skönt.

Sen kan jag fortfarande tycka att Shoei har lite fränare utformning på hjälmen men det fick stå tillbaka i det här fallet.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
hade länge siktet inställt på en Shoei Raid II men efter att ha testat en Arai Condor så blev det en sådan, satt grymt skönt.

Sen kan jag fortfarande tycka att Shoei har lite fränare utformning på hjälmen men det fick stå tillbaka i det här fallet.
 

Sunk

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Nyköping
Hoj
DR-Z400E -02
Köpte en hjälm för en månad sedan, en SHOEI XR-1000 storlek L. Men efter att ha kört med den i 90 min idag så har jag blivit osäker om jag verkligen köpte rätt storlek. Med hjälmhuva på så klämmer den lite runt huvudet utan att det blev särskilt jobbigt, och jag kan inte dra av den genom att dra i bakkanten på hjälmen, kanten framtill stannar strax under ögonbrynen.

Enligt SHOEI så ska man 59/60 cm runt huvudet för storlek L och 57/58 för M, jag har ca 58,5-59. Provade M i affären och den klämde ordentligt runt huvudet och var svår att få på.

Töjjer sig hjälmen mycket? Vill inte att det blir som med min förra som blev alldeles mer stor efter ett tag.

Tror att hjälmen är ok, men att huvudet blivit lite skevt?? Kanske lägga ned "afro-frillan" och forma frillan efter huvudet och hjälmen? Annars kanske det beror på att dina fontaneller inte växt ihop?? Go see da doctor..??
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Köpte en hjälm för en månad sedan, en SHOEI XR-1000 storlek L. Men efter att ha kört med den i 90 min idag så har jag blivit osäker om jag verkligen köpte rätt storlek. Med hjälmhuva på så klämmer den lite runt huvudet utan att det blev särskilt jobbigt, och jag kan inte dra av den genom att dra i bakkanten på hjälmen, kanten framtill stannar strax under ögonbrynen.

Enligt SHOEI så ska man 59/60 cm runt huvudet för storlek L och 57/58 för M, jag har ca 58,5-59. Provade M i affären och den klämde ordentligt runt huvudet och var svår att få på.

Töjjer sig hjälmen mycket? Vill inte att det blir som med min förra som blev alldeles mer stor efter ett tag.

Skallen krymper lite hela tiden det är bara att acceptera, mest på vintern och riktigt mycket om jobbet går på rutin :D
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Sen bör du kanske inte ha luva i om du inte tänkt ha det hela sommaren oxå.

luvan töjer oxå ut så hjälmen känns förstor utan.

Spara den du har o kör vår o höst med luva o satsa på en hjälm med bra ventilation till sommaren, gärna en modell du kan ta ut stoppningen o tvätta på sommaren.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har ett par gånger köpt hjälm under vintern då jag normalt sett ha en ganska så ovårdad frisyr. Sedan kommer den varma sommaren och det känns som en bra idé att snagga sig. Och helt plötsligt står man där med en hjälm som är en storlek för stor... :huvet

Edit: Det där var ju kanske en aning OT...

Men för att komma till pudelns kärna (i detta fall ej mefistofeles) så ska en hjälm sitta som en Profil då man just lyckats släpa med sig något extra fagert krogragg. Den ska alltså klämma åt på de rätta ställena utan att det känns som att huvudet ska gå sönder. Under förutsättning att man inte har allt för kraftig vindolme...
 
Last edited:

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
Som någon tidigare sa ang för liten storlek så ska en hjälm inte trycka hårt mot pannan men annars är det ok. Min senaste Arai-hjälm låg precis på gränsen då den faktiskt gav lite värk i pannan men efter Öland tur och retur satt den perfekt, jippi.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top