Har just ropat in en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
1979, Honda CBX 1000(6 cyl.)
Hej,

Som grädde på moset till min lärokurva for CNC, har jag ropat in en AC/DC TIG-svets.:huvet
Det är en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG, tillverkas i Danmark.
http://service.migatronic.com/media/mte/50174020.pdf
Den är utrustad med vattenkylningssatsen CTU 1500.

Strömområdet är 5-220 A, vilket räcker till 5 mm aluminium.
Den går på 1-fas 220-440V och behöver 35A säkring vid full kräm. Jag kan köra den i garaget om jag stänger av mest av allt det andra.:D

Har alltid velat kunna svetsa i aluminium, antingen i befintliga delar eller svetsa upp "from scratch". Exempelvis modifiera swingar, svetsa plenum mm.

Tyvärr saknar den slangpaket och gasflaska.

-Var får man tag i vattenkylt slangpaket till denna? Pris?
-Var kan man köpa gasflaska som sedan kan lämnas in för påfyllning utan att kosta skjortan? Priser?
-Kan Ni rekommendera bästa skyddsgasen för aluminium, bör helst även funka på stål och rostfritt?
-Finns det någon lathund för lämpligt tillsats-matetrial?
-Inköpskällor?

/Peter

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Grattis! önskar mig oxå en tigsvets.
Allt du behöver kan nog din lokala industrigrossist tillhandahålla, Alt fråga på en svetsfirma var man köper de grejer du behöver.
Men varför postade du i turbo/dragracingforumet?

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Tack Bladedge,

Skall kolla runt lite så den blir komplett snart för en provgrillning av nån stackars aluplåt.

Tja, I detta forum verkar vara mest byggsnack inklusive olika avancerade metoder som svetsning. Ex. Förlängda svingar, plenum, avgassystem etc. Rätta mig om jag har fel.

Det är roligare att vara i ett MC-forum och snacka TIG svetsning som vi alla dreglar över att få tillgång till, än att gå till ett svetsforum och försöka snacka MC också.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tja, I detta forum verkar vara mest byggsnack inklusive olika avancerade metoder som svetsning. Ex. Förlängda svingar, plenum, avgassystem etc. Rätta mig om jag har fel.

Det är roligare att vara i ett MC-forum och snacka TIG svetsning som vi alla dreglar över att få tillgång till, än att gå till ett svetsforum och försöka snacka MC också.

Det har du ju rätt i. lycka till med nyfövärvet
:tummenupp

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
tig

hej

jag har en svets fan va gött svetsa egna grejjer när man man vill alu eller rostfritt

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Bra Peterpain,

Då kan man kanske komma med diverse frågor framöver.

Några tips vad gäller alu-svetsning?

Lärokurva: Hur snabbt går det från "hönsskit" till en snygg söm som man vill visa för någon?

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Kan väl börja med att säga att jag inte är någon licensierad svetsare.

I vilket fall som hellst kör jag argon till TIG:en. Svetsar i stort sett bara alu och rostfritt. Pedal är jävligt bra att ha när man kör aluminium så får du några kronor över så försök skaffa en sån!

För mig tog det inte så lång tid att få till "snygga" svetsar när jag började svetsa alu. Några timmar sen såg dom helt okej ut. Svetsat en del rostfritt och vanligt stål innan så mycket satt väl i från det antar jag.

Har man inte svetsat så mycket TIG förut så kan det vara svårt. Att få ihop en smälta kan vara drygt i början, det vill inte gärna hoppa ihop. Aluminium leder värme bra med så det blir jävligt varmt mot slutet när man kört ett litet tag. Där är pedalen bra så man kan vara med och justera "i realtid" så att säga.

Får man väl till en smältan så "flyter" aluminium väldigt fint när man svetsar :yoparty

Last edited:

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Fräd,

Bra att Du påminde mig om pedalen. :) Tror nog det finns en sådan kontakt på min TIG också (vet ej 100% för jag skall hämta den först på Onsdag). Är det samma ställe som man kopplar in s.k. remote kontroll på?

Måste köpa slangpaket också (vattenkylt) för det saknas, samt ordna Argonflaska. Hur stor flaska är lämplig för hobbyprojekt? Jag tror att 5L är för liten. Lutar åt 11L köpt eller 50L hyrd.

Vilka elektroder är bra både för alu och rostfritt, eller måste man ha en sort för AC (alu) och en annan för DC (rostfritt och svart)?

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Fräd,

Bra att Du påminde mig om pedalen. :) Tror nog det finns en sådan kontakt på min TIG också (vet ej 100% för jag skall hämta den först på Onsdag). Är det samma ställe som man kopplar in s.k. remote kontroll på?

På den Fronius som jag kör med så är pedal och alla andra tillbehör på samma port. Kallas "systemtillägsport" på Fronius.

Hur stor flaska är lämplig för hobbyprojekt? Jag tror att 5L är för liten. Lutar åt 11L köpt eller 50L hyrd.

5L är nog alldeles för litet, det går åt ganska mycket gas. Å andra sidan är det rätt dyrt med 50-flaska.

Vilka elektroder är bra både för alu och rostfritt, eller måste man ha en sort för AC (alu) och en annan för DC (rostfritt och svart)?

Jag försöker i alla fall att undvika röda elektroder med mycket radioaktivt thorium till likströmssvetsning. Inte bra för hälsan uppenbarligen. Frigörs äckligt radioaktivt damm vid slipningen och radioaktiv gas om man börjar överbelasta dom.

Dom jag har är grön (ren volfram till AC), vit (volfram zirkoniumoxid, främst AC men kan även användas till DC) och grå (volfram ceriumoxid både AC/DC). Om zirkonium och cerium är så mycket bättre än thorium vet jag inte, men svetsgubben sa inget om garanterad död i alla fall :gnissla

Har för mig att dom gråa var apdyra dock. :fyllisar

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag vill minnas att jag har en 11l tub med Argon ibland någon argonmix som ska vara hälsosammare ...

OM du vill spara lite pengar så se om dukan leta rätt på någon begagnad tub för då slipper du köpa ny tub första gången o sen när du ska fylla på så¨byter du ändå in den.

5l är ganska lite men o andrasidan så smidigt o bära omkring på.

När du svetsar Alu så rek jag att du väljer 2,5 eller 3.2mm elektroder(Grön om jag inte missminner mig) för att dessa klarar att man vrider på lite A..

Röd 1.?mm funkar bra när man kör rostfritt och det är ytterstsällan som jag har kört med grövre där.

Sen ska du ha tillsatsmaterial... Ahlsell har sånt..
för aluminium så kör jag på ca 2mm tillsatsmaterial, eftersom mindre blir löjligt och 2 är bra storlek med lagom mycket material:gnissla

Glöm sen inte o inhandla slipduk (sån som e fluffig) och stålborste(rostfri) för juh snabbare du putsar bort "skiten" från svetsningen juh lättare är det.

Last edited:

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
OK,

Flaskor
Så minst 11L flaska då? Hur länge räcker en sådan? Vilken storlek använder Du Fräd?

Här finns en hel del snack om flaskor mm, men de verkar vara oeniga om priser. http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=60750&highlight=versa

Ni som vet, vad kostar flaska, ev. hyra, och Argon idag?

Elektroder
Röda är inte hälsosamma då? Bäst att köra med gröna till AC då.
Vilka rekommenderas till DC då? Vita eller finns det någon "bara DC-variant" till bra pris?
Såg lite om elektroder här, men vill ju helst veta vilka som verkligen används av Er i verkligheten.
http://www.svetsekonomi.se/PDF_Kataloger/volfram.pdf
http://www.goldensun.se/index.cfm?ID=31&vs=27&vss=31

Tillsatsmaterial
Tack för Ahlsell-tipset Alex, jag är kund hos dom. Har även hört att Biltema har. Skall kolla detta.

Tillbehör
Slangpaket (vattenkylt) , Pedal, Svetshjälm, Stålborstar (rostfria), Slipduk mm behöver införskaffas snarast. Tips på inköpskällor? Prisexempel?

Utsug
Behövs utsug för sporadiska jobb? Om ja, kan Ni ge exempel på smidigt lättinstallerat (och tyst) utsug? Bildas det giftiga gaser vid svetsning i alu, rostfritt eller svartjärn? Är Argonet giftigt för den delen? Håller till i ett garage på 50m2 och 2,5m till tak.

:fyllisar :fyllisar

Ozzi

Guest
Själv kör jag enbart med "Parweld Guld+" elektroder, körs på både ac o dc samt att dom tål otroligt höga strömmar så man kan köra på klena dimensioner samt att man bara behöver 3 olika paket (1,6-2,4-3,2) ett paket 3,2or räcker nog en livstid då det är väldigt sällan dom behövs.:tummenupp

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Argon är väl det som gäller, såvitt jag vet iaf? Vi har en 10-12 flaskor på jobbet iaf!

Elektroderna är färgkodade i ena ändan enligt följande:

Röda elektroder = rostfritt & svart
Rosa = Rf, svart & alu.
Grön = Alu.

Jag personligen kör alltid med 1,6 mm, tunnaste alltså. Köra alu & rostfritt upp till 150 amp typ 8-10 mm gods Rf inga problem! Snyggaste svetsarna och lättast att hantera!

En liten bänkslip lär du fixa för att kunna slipa elektroderna spetsiga lite lätt. (I början kommer du bränna fast elektroden HEEEEEELA tiden).....

Och det viktisgate för att få en snygg/bra svets "Tillsätt inte förns smältan dansar"... =)

Argon är väl det som gäller, såvitt jag vet iaf? Vi har en 10-12 flaskor på jobbet iaf!

Elektroderna är färgkodade i ena ändan enligt följande:

Röda elektroder = rostfritt & svart
Rosa = Rf, svart & alu.
Grön = Alu.

Jag personligen kör alltid med 1,6 mm, tunnaste alltså. Köra alu & rostfritt upp till 150 amp typ 8-10 mm gods Rf inga problem! Snyggaste svetsarna och lättast att hantera!

En liten bänkslip lär du fixa för att kunna slipa elektroderna spetsiga lite lätt. (I början kommer du bränna fast elektroden HEEEEEELA tiden).....

Och det viktisgate för att få en snygg/bra svets "Tillsätt inte förns smältan dansar"... =)

Tillsatsmaterial skulle jag faktiskt rekomendera 1 mm för RF. Inte ofta du kommer tillverka grova grejor. Svetsarna blir skitfina med tunt tillsats.

Till alu. typ 2 mm eller grövre som nämnt ovan.

Svart kan du nog ta 1,6 mm.

Utsug är inget måste för vanliga hobbyjobb o.sv.

Ska jag vara ärlig använder jag aldrig utsug när jag tig:ar. Möjligtvis när man kör alu. då för det kan lukta lite illa.

Känns lite overkill för hemmabruk, men mag/mig:ar du mycket däremot är det inte alls fel!

Last edited:

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
kungsberga69,

Rätt dyrt för en liten flaska på 11L. Hur länge klarar Du Dig med den, innan det är dags för påfyllning?

micke,

Det måste vara bra elektroder som hänger med högt upp i Ampereskalan trots att de är bara 1,6 mm.

Bänkslip finnes.

Förresten, sprutar det från TIG-svetsning som det ibland gör när man MIG-ar?

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Hämtade hem min Migatronic i Onsdags. Den var fin och har en del inställningsmöjligheter, 4-kantsvåg och, som tur var, en multikontakt för inkoppling av remote control-tillbehör såsom pedal mm. Den är tillverkad i slutet av 1990.
ad120091233154a34.jpg

Samma dag kollade jag också upp situationen på gasfronten (AGA och Air Liquide). Ni kan se min redovisning nedan.
281200910719Aeff9.jpg

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ang. elektroderna.

Ja visst kör du mycket alu kan det ju vara värt att gå upp något.

MEN jag svetsar dagligen och jag föredrar 1,6 framför 2,4. Svetsar uteslutande rostfritt, gods från typ fyrkantsrör 2-3 mm gods till plattjärn 10-15 mm. 1,6 mm elektrod är inga problem!

Vet inte vad vi har för märke, men Esab använder vi emellanåt.

Mindre elektrod = snyggare svets.

kungsberga69,

Rätt dyrt för en liten flaska på 11L. Hur länge klarar Du Dig med den, innan det är dags för påfyllning?

micke,

Det måste vara bra elektroder som hänger med högt upp i Ampereskalan trots att de är bara 1,6 mm.

Bänkslip finnes.

Förresten, sprutar det från TIG-svetsning som det ibland gör när man MIG-ar?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024