Har just ropat in en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Ort
Värnamo
Hoj
1979, Honda CBX 1000(6 cyl.)
PiteRobban,

Jo jag jobbar mest med min CNC och har bara haft lite tid att greja med TIG'en. För en månad sen provade jag att slå på den för att se om gasventiler mm fungerar. Allt verkar fungera, men givetvis går också HF-delen igång då och den genererar en massa elektromagnetiska störningar (dessa är luftburna enligt svetstillverkaren). Lite taskig elektronik kan då snappa upp dessa och bli störd / låsa sig / lägga av mm. Mycket riktigt, efter exakt 1/2 minut ringde vaktbolaget och upplyste om att "någon har saboterat" min tjuvlarmspanel i garaget. Jag nollställde larmet och sen var den OK igen. Bärbara telefoner i närheten av svetsen lägger också av (går ej sönder men samtalet bryts). Bra test på vaktbolaget men "crap larmpanel" enligt svetstillverkaren. Skall nu byta till skärmade larmsensorkablar i garaget samt montera en plåtkapsel över larmpanelen när jag svetsar. Hoppas det hjälper. Återkommer när det är gjort och provat. Behöver också skaffa nån smidig liten svetsbänk som man kan stuva undan när den inte används.

Vet du hur löser man rotgasen med yara-flaskan?
Jag har T-stycke och dubbla regulatorer på 20-liters AGA idag, ena regulatorn för rotgasen. Men de kan jag ju inte montera på Yara-flaskan :va


Den här nippeln borde väl gå att skruva bort och sedan montera Ditt T-stycke mm?
84200981636PM6481.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den här nippeln borde väl gå att skruva bort och sedan montera Ditt T-stycke mm?

Ja det kanske går att vrida upp regulatorn på fullt och sedan sätta mina klockor på T-stycke efter Yaras obligatoriska. Borde ju funka.

Eller så fortsätter jag med vanliga 200 bars 20 litersflaskor.
 

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Ort
Värnamo
Hoj
1979, Honda CBX 1000(6 cyl.)
Nej detta är deras snabbkoppling utan någon regulator alls. Jag har inte min regulator monterad här. Det är raka blås att utgå ifrån. Så om Du tar bort snabbkopplings-nippeln (såvida inte Ditt T-kors passar på snabbkopplingen direkt, vilket jag tvivlar på), så kan Du skruva dit valfri utrustning.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Inte bra att dela gaskälla för rotgasen

Flödet blir ojämt

Jag kör extra flaska som jag tankar över från stora tuben ( svårt med den du har dock)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej detta är deras snabbkoppling utan någon regulator alls. Jag har inte min regulator monterad här. Det är raka blås att utgå ifrån. Så om Du tar bort snabbkopplings-nippeln (såvida inte Ditt T-kors passar på snabbkopplingen direkt, vilket jag tvivlar på), så kan Du skruva dit valfri utrustning.

300 bar ut genom den nippeln? :va Det tror jag inte, jag tror att Yara-flaskan har påbyggd regulator. Just för att vanliga regulatorer nog inte är godkända för 300 bar.

Inte bra att dela gaskälla för rotgasen

Flödet blir ojämt

Jag kör extra flaska som jag tankar över från stora tuben ( svårt med den du har dock)

Men rotgasen in i det pluggade röret är ju bara ett mycket stilla flöde, bråkdelar av det som TIG-brännaren har. Rotgasflödet när man svetsar tex avgasrör ska ju bara vara tillräckligt för att ersätta den gas som läcker ut?
Jag har ju alltså mitt T-stycke på högtrycksidan. Så jag kan inte tänka mig att klockorna störs av varandra på den reducerade sidan. Det är ju ett enormt mycket högre tryck i T-stycket på högtrycksidan.

Men jag förstår ju att man kan köra från separat flaska, tycker dock det är skönt och platsbespanade att ha allt på samma svetsvagn som man lättare kan stuva undan.

Däremot håller jag med om att det nog inte går så bra på yara-flaskan, eftersom jag är rätt säker på att den har en inbyggd regulator. Då hämmas ju flödet varför ett T-stycke efter Yara-regulatorn med ytterligare varsin regulator sannolikt kommer att påverka varandra när man startar och stoppar TIG-brännaren. Där tror jag att du har helt rätt.
 
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag vet inte om jag ens törs lägga mig i här då det verkar vara fullt med proffs redan. *ler*

Men i af två saker:

Mitt T-stycke har jag efter regulator och har inte haft problem med det. Lite justering av flödet sen är det bara att åka.

Rotgas förresten använder jag aldrig vid alusvetsning. Någon annan som har annan åsikt?

På första sidan var det någon som skrev att man ska slipa spetsen på elektroden vid alusvetsning. Detta är helt fel. råkar man doppa spetsen i plåten (vilket jag gjort bergis 200gr under mina 15 år jag svetsat) så klipper man bara av elektroden så långt in så man ser att man får bort aluminiumet från spetsen. Vid ac/dc svetsning formar sig spetsen till en kula i vilket fall somhelst.

Slipa spets på elektroden gäller vid svetsning av svartplåt och rostfrit (DC)

Gaspedal som flera varit inne på är i det närmaste ett måste vid svetsning av tunnare material.

En annan sak att ha i åtanke är att aluminium är en metall som flyttar värme oerhört bra.

Svetsar man en tank tex ska man svetsa i omgångar på olika sidor annars kommer plåten slå sig till att det blir omöjligt att rikta den igen.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top