Har man känsel överallt inuti kroppen?

• Thread starter FreddaGädda
  • Start date

FreddaGädda

Guest
Ponera att man kunde krympa en gubbe till mycket liten storlek och peta in denna innanför bukväggen.
Uppenbarligen finns det viss känsel i diverse grejer, annars skulle man nog för jämnan pissa ner sig, exempelvis.

Men säg att denna gubbe kunde åla fram fritt bland organen och via en walkie-talkie kommunicera till dig att "Nu nyper jag dig i levern!" och "Nu stampar jag på din mjälte!"

Vad skulle man känna samt inte känna?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det skulle ändå bara brusa i walkitalkisen tills man hörde "fyfan, ska det här russinet föreställa en lever"

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Där det inte finns nervtrådar känner du ingenting. Var dessa trådar finns har jag dålig koll på, det får någon annan svara på. Men jag har för mig att de flesta ligger rätt nära huden.
Så de inre organen kan du inte känna om de inte ligger och trycker utåt mot huden/nerverna.

/A.matör.doktorn

Edit: det var en amatörgissning...

Last edited:

FreddaGädda

Guest
Huvudvärk? vad är det?

Edit: No brain, no pain..

Inte är det värk i hjärnan i alla fall. Det är riktigt att hjärnan inte har smärtreceptorer.
Jag kan inte uttala mig med säkerhet om det är innanmätet, utanmätet eller både och man kan känna av vid huvudvärk.
Men hjärnan är det inte.

:konstantmigräni13årtackförattdetäröver

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
:D haha var har du fått det ifrån att man inte känna någonting? finns ju en orsak att de söver folk när de opererar bort tex blindtarmen:tummenupp

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Är det "bara" organen som känner smärta..hjärnan skickar endast ut signaler?
Hmm..ungefär som att få rött ljus..irriterande och ibland t o m smärtsamt..

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
:D haha var har du fått det ifrån att man inte känna någonting? finns ju en orsak att de söver folk när de opererar bort tex blindtarmen:tummenupp

Själva snittet genom huden känns..... Blindtarmen själv blir väl förstorad p.g.a. inflammation och trycker då på nervtrådar omkring....

Hmm, det borde finnas några receptorer som styr organen i alla fall.

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Om man spinner vidare på smärttemat.....

Människan har typ 10m tarm i magen, om man då tog och sprättade upp magen på någon och drog ut tarmen så att den kanske skulle vara fem m. utragen från kroppen och börjar pilla på tarmen, kommer det då kännas som att någon pillar i magen eller kommer man uppleva pillkänslan 5 m. därifrån:va

Man får bortse från att själva sprättet antagligen gör ont......

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet inte hur det är med receptorer inombords, men har fått itutat att det inte finns.
Sedan har jag fått lära mig "the hard way" att det går att känna smärta utan att nerverna är inkopplade.
När jag opererade handen så började de skära utan att söva.
Kraftig lokalbedövning.
Kändes (naturligtvis) ingenting.
Men för att inte hälla ut allt blodet (hade redan blivit av med en hel del), så stosades armen.
Dvs. lindades hårt med gummiduk för att stänga av blodcirkulationen.
Känns ingenting första timmen.
Sedan går rikslarmet i huvudet (omedvetet):
Vävaden håller på att dö!
Måste loss!
Full smärtsignal!

Narkosläkaren berättade senare att vid "äkta" smärta, så kan det bara göra ont till en viss gräns - När alla nerverna ger full signal så kan man inte få mer smärta.
Denna begränsning finns inte vid "rikslarmet".
Efter en och en halv timme grät jag.
Trots att jag är känd för min smärttröskel
Som exempel kan jag nämna att själva skadan inte gjorde särskilt ont, trots att jag sågat genom halva handen med byggsåg.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Har ingen av er fått i sig något för varmt och känt hur det gör ont utefter hela kanalen ner till magen?
Kompisar som haft blödande magsår har haft ont.
Smörstek färsk chili eller riv pepparrot och se om det inte gör lite ont i luftvägarna när ni andas in.
Min polare hade rätt ont när han bröt ett revben och delarna petade honom i inre organ.
Det finns en specifik orsak till att en medeltida tortyrmetod var att öppna buken och rulla upp offrets tarmar på en spole. Min gissning är att det gör skitont samtidigt som du säkert överlever i flera timmar; kanske dagar, om den som gör det kan sin sak, och om du inte är försvagad av annat...

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag vet i alla fall att man inte kan ha ont i själva njurarna, och skulle gissa på att det gäller flera andra organ också.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA