Har man någon chans?

Afolkers

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
Jag var ute och körde med bilen idag. Det var dåligt plogat på vägen så mittensträngen under bilen slog sönder framspoilern i tre delar, :( tack för det vägverket! :4skrika De hadde alltså plogat andra sidan av vägen och lagt strängen på min sida av vägen. :kocko

Tilläggas bör att det var relativt mörkt ute och att det var en annan bil som kört i diket från andra hållet precis innan de hadde röjt på den sidan. Dock hadde jag tur så det var bara extra spoliern som paja, så nu undrar jag kan man få någon ersättning för sånt här från tex Vägverket, kommunen eller något? :va Någon som har erfarenhet av sånt här? Så jäkla trist har bara haft bilen i tre dagar. :mad:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Ring vv o klaga o se va dem säger o begär att de ska betala kolla även med din försäkring

har du tur betalar vv din försäkring som betalar skadan..

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Testa,, finns formulär på vv hemsida,,,

Men räkna inte med det, det är ju du som ska hålla "en så låg hastighet som situationen kräver" eller nått

Afolkers

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
Jonne_boy skrev:
Testa,, finns formulär på vv hemsida,,,

Men räkna inte med det, det är ju du som ska hålla "en så låg hastighet som situationen kräver" eller nått

Saken är den att de hadde liksom plogat motsvarande körbana som lämnat en sträng i mitt körfält men sen hadde de svängt av vägen till höger vilket resulterade i att när jag kom fram till vägen dit han hadde svängt av så dök ju snösträngen upp och jag hann ju ej bromsa i tid. Vägen var blaskig och spårig innan också vilket också gjorde att det var svårt att undvika detta. Jag får väl prata med Vägverket om detta då jag tycker att farten var anpassad för rådande förhållande. Jag menar det är svårt att beräkna att det ska dyka upp en snöhög mitt framför dig helt plötsligt.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
I stort sett omöjligt att sätta dit vägverket för något sådant.
Finns folk som bränt in i av vägverket helt fel uppställda
vägmaskiner, VV har friats i flera sådana fall.

Afolkers

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
AleX skrev:
Ring vv o klaga o se va dem säger o begär att de ska betala kolla även med din försäkring

har du tur betalar vv din försäkring som betalar skadan..

Okey! Fast jag vill ju helst inte blanda in försäkringsbolaget i detta, Jag har räknat med att ny spoiler med lack ligger någonstans runt 5000kr. Min självrisk ligger på 3000kr så det känns ju inte nödvändigt. Okey att jag körde såpass fort att jag inte lyckades stanna men om snösträngen inte funnits där hadde det ju inte hänt.

Så bästa vore ju om det gick att laga spoilern och lacka om så kanske det hamnar på ca 2000kr istället. Tycker ju att de som utfört snöröjningen borde kunna kompensera mig lite för detta.

Afolkers

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
Forkman skrev:
Då har du haft fel hastighetsanpassning.

Allt är ju relativt under omständigheterna som rådde var inte farten för hög enligt mig. Säg såhär om om du kastar ut en boll mitt framför en bil som kör väldigt sakta i förhållandena som råder där så spelar det ju ingen roll hur sakta han kör för om du kastar ut bollen vid rätt tillfälle så kommer ju bilen att köra på den, eller hur.

Forkman

Uppe bland molnen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nepp
Jonas skrev:
Allt är ju relativt under omständigheterna som rådde var inte farten för hög enligt mig. Säg såhär om om du kastar ut en boll mitt framför en bil som kör väldigt sakta i förhållandena som råder där så spelar det ju ingen roll hur sakta han kör för om du kastar ut bollen vid rätt tillfälle så kommer ju bilen att köra på den, eller hur.
Eftersom du förstörde spoilern så måste ju farten vart för hög.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Jonas skrev:

Det kan du hävda med objekt som inte ligger där från början.
Men jag antar att snösträngen inte bara dök upp plötsligt på vägen, från ingenstans :)
Som sagt, kolla med VV, men räkna inte med att du får några pengar därifrån.

Afolkers

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
Tom skrev:
Det kan du hävda med objekt som inte ligger där från början.
Men jag antar att snösträngen inte bara dök upp plötsligt på vägen, från ingenstans :)
Som sagt, kolla med VV, men räkna inte med att du får några pengar därifrån.

Helt rätt Tom, visst var hindret där hela tiden men det jag försökte få fram med det exemplet var att om man påpekar för vägverket att det var de som tillverkade strängen så borde man ju få ersättning för det. Jag menar om någon gör ett pojkstreck och tex tar bort ett gatulock som resulterar i att bilen går sönder får ju den personen som tog dän locket stå för skadan. Nu vet jag ju att VV inte gjorde detta med flit men faktum kvarstår ,hadde de inte lagt snösträngen där hadde min bil varit hel nu.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Du kan låtsas att Forkman är VV så om du får Forkman till o säga att okej då jag ger mig du har rätt så kommer du oxå vinna hos VV.. Good Look :va

Afolkers

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
AleX skrev:
Du kan låtsas att Forkman är VV så om du får Forkman till o säga att okej då jag ger mig du har rätt så kommer du oxå vinna hos VV.. Good Look :va

:D :D

Ingen som har lyckats med att få ersättning för något liknande?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jonas skrev:
:D :D

Ingen som har lyckats med att få ersättning för något liknande?

Jag har själv två tvister som jag anser de ska betala.. så vi får se..

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Har för mig att det var en herre uppe i norrland som var ute och körde, men helt plötsligt så blev spårningen i vägen så djup så att hela undersidan på bilen slog i "asfalt strängen" och mycket allt under gick sönder..

Han fick inte en spänn i ersätning kommer inte ihåg på vilka grunder, men ganska sjukt i mina öron. :kocko

Ska dock tillägga att bilen i fråga var en jeep

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
stony skrev:
Har för mig att det var en herre uppe i norrland som var ute och körde, men helt plötsligt så blev spårningen i vägen så djup så att hela undersidan på bilen slog i "asfalt strängen" och mycket allt under gick sönder..

Han fick inte en spänn i ersätning kommer inte ihåg på vilka grunder, men ganska sjukt i mina öron. :kocko

Ska dock tillägga att bilen i fråga var en jeep

Ursäkta, men det där låter inte speciellt troligt. Spårning i asfalt som är så djup att underredet på en jeep tar i? Vad har då skapat spårningen? Kanske bara varit monster trucks som kört där innan eller? :va :D

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
åk till island så kommer du inse att det finns spårningar i asfallten som är brutala!
Chris Husky skrev:
Ursäkta, men det där låter inte speciellt troligt. Spårning i asfalt som är så djup att underredet på en jeep tar i? Vad har då skapat spårningen? Kanske bara varit monster trucks som kört där innan eller? :va :D

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Chris Husky skrev:

nämen ärligt alltså! det var uppe på bla trafikmaggasinet för några år sedan,
låter helt sjukt men det är sanning.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...