Har min helt nya bil gått sönder?!

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Finns då ingen varningslampa som tänds för drivknutar...
Nej, den bilden är från en annan bil. Men jag är orolig över konsekvenserna av att köra i ur och skur utan det fett på drivaxeln som syns på den här bilden från min bil (damasken vid pilen är tydligen skadad). Ingen fara, sa verkstaden den 14 november. Men jag undrar hur sant det är. Har ju kört över 300 mil nu på det här viset. Och fortsätter tills jag har fått tid för byte den 9 december.
 

Bifogat

  • IMG_5273.jpg
    IMG_5273.jpg
    1 MB · Visningar: 39
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
De kanske räknar med att byta hela knuten redan från början. Jag hade inte accepterat att behålla en knut som gått med för lite fett. Det är inte fett därinne utan anledning och även utan mätbart vridmoment i motorn blir det en del krafter på knuten.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha , det är sporthojs nya "borra" , avd 32 omnämns som tänkar vistelseplats när diverse fel uppkommer - jag var var tvungen och lägga till Luleå så inte folk tror att man slutar upp hos gynekologen:hihi
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Nej, den bilden är från en annan bil. Men jag är orolig över konsekvenserna av att köra i ur och skur utan det fett på drivaxeln som syns på den här bilden från min bil (damasken vid pilen är tydligen skadad). Ingen fara, sa verkstaden den 14 november. Men jag undrar hur sant det är. Har ju kört över 300 mil nu på det här viset. Och fortsätter tills jag har fått tid för byte den 9 december.

Det där lilla är ingen fara, jag byter ofta damasker som har gått av på mitten och ofta har man kört många hundra mil helt utan fett innan knuten givit upp.
Det är väldigt lite fett som behövs på kulorna i knuten, bara den inte går torr.

Självklart kommer verkstan att inspektera knuten när dom fixar bilen, men en ny knut kommer du inte att få för att du tycker det, om det inte är nåt fel på den.
Kan inte verkstan visa för Skoda att den behöver bytas, så tar dom inte det, utan isåfall får dom bekosta det själva, det kanske dom gör, det vore goodwill för kunden det.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det där lilla är ingen fara, jag byter ofta damasker som har gått av på mitten och ofta har man kört många hundra mil helt utan fett innan knuten givit upp.
Det är väldigt lite fett som behövs på kulorna i knuten, bara den inte går torr.

Självklart kommer verkstan att inspektera knuten när dom fixar bilen, men en ny knut kommer du inte att få för att du tycker det, om det inte är nåt fel på den.
Kan inte verkstan visa för Skoda att den behöver bytas, så tar dom inte det, utan isåfall får dom bekosta det själva, det kanske dom gör, det vore goodwill för kunden det.

Bästa är alltså att köra slut på den, skylla på fabtikationsfel i damasken, och få en helt ny? :va
Själv tror jag att jag hoppar på vw produkt, efter en stunds googlande. :crash
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Men tror du att Skoda verkligen kan garantera att drivknut och drivaxel har samma hållbarhet som en som inte har körts 500 mil med ”det där lilla”?

Jag kan tänka mig följande:

1. - Man byter damask, inspekterar drivknuten och allt är frid och fröjd.

2. - Man byter hela drivknuten.

3. - Man byter hela drivaxeln.

4. - Man byter damask och hoppas att den håller garantitiden ut.

Om jag ska vara helt neutral så är ju rutinen av garantiärenden att man ska kunna dokumentera felet / skadan.
Finns inget fel vid reparationsärendet så finns det heller inget att dokumentera.
Givetvis finns ju då en notering att man genomfört en reparation, och företaget kan ansöka om goodwill efter garantitidens utgång, men ärenden avgörs från fall till fall.

Ska jag tro nåt så tror jag att knuten överlever resten av bilen, den inre knuten utsätts ju inte för lika stora belastningar som den yttre, i form av vridbelastning vid sväng.

Ska ändå bli intressant att se hur man löser detta.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Med tanke på hur bilen ser ut utanpå när man kört några dagar efter en tvätt misstänker jag att även drivknutar får en del smet på sig av salt, grus och elände. Kan fettet komma ut så kan annat komma in. Visst saknas centrifugalkraften, men stannar man kan lite skräp ramla in.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top