Har min toppackning gått?

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
min topplockspackning läcker (också). Det syns väldigt lätt på min iaf, då det runnit ut vatten från springan mellan cyllen och toppen. kom hem med han i förrgår och då rök det om kylarvattnet :brinnerup
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
NiklasL skrev:
2279819 min topplockspackning läcker (också). Det syns väldigt lätt på min iaf, då det runnit ut vatten från springan mellan cyllen och toppen. kom hem med han i förrgår och då rök det om kylarvattnet :brinnerup

Rök i mitt kyl med :yoparty

Har tagit loss allt nu, utom själva toppen, den satt så hårt..
Men iallafall så kickade jag en gång och kände lite runtom toppen och den läckte som satan på ett ställe. Ska snaaaart ut och fixa, måste klura ut hur fan jag får av toppen bara.
Fan vilken lättmekad hoj jag har.. Tog tio minuter från det att jag entrade garaget till att jag gick ut. Då var allt borta utom själva toppen.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Nu är jag tillbaka..

Packningen var helt borta över 1/3.
Den satt fastbränd i topplocket.


Fy fan vilket komp jag fick nu :D
Den måste ha varit kass ett bra tag!
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Svanen skrev:
2281849 Nu är jag tillbaka..

Packningen var helt borta över 1/3.
Den satt fastbränd i topplocket.


Fy fan vilket komp jag fick nu :D
Den måste ha varit kass ett bra tag!
Du behöver det ju ock :rolleyes:

Men nu funkar min hoj, så nu vill jag väldigt gärna se din live :hihi
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
NiklasL skrev:
2279819 min topplockspackning läcker (också). Det syns väldigt lätt på min iaf, då det runnit ut vatten från springan mellan cyllen och toppen. kom hem med han i förrgår och då rök det om kylarvattnet :brinnerup


I med lite kanel så gör det susen. :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Svanen skrev:
2281849 Nu är jag tillbaka..

Packningen var helt borta över 1/3.
Den satt fastbränd i topplocket.


Fy fan vilket komp jag fick nu :D
Den måste ha varit kass ett bra tag!

Det där hände mig också på gotland :näsblod

Då hade jag inte dragit alla toppbultar lika hårt så efter en fullgasrepa så blev det för varmt på ena sidan av toppen och o-ringen som ligger där smälte och det sprutade ut vatten ur expansionkärlet.

Fanns tydligen varningssystem på aprilian :hihi tjöt som fan och inte så konstigt då det gick upp i 120 grader :näsblod

Dra alltid toppen med samma moment på alla muttrar (muttrar på polini, skruvar på orginal)

Jag monterade en ny o-ring och sen gick den men av den värmen som hade uppståt så hade jag skadat kolven tillräkligt.

Men skulle ju ta mig hem(60 mil) så jag testade att dra fullt men då skar den ihop totalt.

Så du kan eventuelt behöva byta kolv efter detta skulle jag kunna tänka mig.

Bara så du inte gör samma tabbe :tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
kieL skrev:
2275245 inte alltid det ryker så jävla mkt då topppackningen gått, ibland finns det tendenser till att vattnet "fastnar" i dämpar ullen. vilket gör att det tar mkt längre tid - mindre rök.

sen om du inte har lust att köpa ny orginalpackning så finns det alltid packningspasta att köpa, har aldrig haft några problem med dem egengjorda packningarna.
Pakningspasta suger. Riktig pakning är 30000 gågnger tättare. Hellre begangnad pakning än pakningsmassa.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Mr Helmut skrev:
2285214 Det där hände mig också på gotland :näsblod

Då hade jag inte dragit alla toppbultar lika hårt så efter en fullgasrepa så blev det för varmt på ena sidan av toppen och o-ringen som ligger där smälte och det sprutade ut vatten ur expansionkärlet.

Fanns tydligen varningssystem på aprilian :hihi tjöt som fan och inte så konstigt då det gick upp i 120 grader :näsblod

Dra alltid toppen med samma moment på alla muttrar (muttrar på polini, skruvar på orginal)

Jag monterade en ny o-ring och sen gick den men av den värmen som hade uppståt så hade jag skadat kolven tillräkligt.

Men skulle ju ta mig hem(60 mil) så jag testade att dra fullt men då skar den ihop totalt.

Så du kan eventuelt behöva byta kolv efter detta skulle jag kunna tänka mig.

Bara så du inte gör samma tabbe :tummenupp



Hehe okej, då är vi två :D
Min var aldrig över 100 grader så jag tror inte den har skadats.
Håller stenkoll på mätaren nu och den har aldrig varit över 70 grader sen jag bytte packningen. Har kört förbannad hårt nu sen jag bytte också iom att den gick så mycket bättre :gnissla

Tack för tipsen!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top