Har mitt batteri gjort sitt?

Jag har mätt strömmen mellan batteripol och lossad batteri kabel på tre fordon
Suzuki SV650S 0,0mA
Stor amerikanare, bil från 1960-talet 1,2mA med ca 1 sekunds mellanrum (klockan)
Triumph Sprint RS 2,8mA
En Volvo som nämnts i tråden som drog 300mA, var det tjuvlarmet?
Med en sådan här multimeter behöver man inte flytta kablarna vid kontroll av hur mycket hojen drar avstängd. Ställ bara in på 200mA. Är strömmen låg är det sedan bara att minska till 20mA
Mät mellan -minuspolen på batteriet och den lossade -minusbatterikabeln. Som redan sagts.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/

vi har även kopplat ur batteriet från december till januari (visserligen stod de i hojen i kall garaget) och de fanns ingen kräm när vi kopplade på minus polen i januari, så av någon anledning så har den dragit ström utan att vara ikopplad med mer än + pol

Vad betyder ingen kräm när vi kopplade på minus polen i januari?
1) Att hojen inte startade?. Ja då kan det räcka med att ladda batteriet.
Har jag själv varit med om efter hojen, SV650S, stått 3 månader. Det räckte med att ladda batteriet för att hojen skulle starta. Och det batteriet fungerade i 4 år till.
2) Att batterispänningen var ner på 0 Volt? Ja då är det mer tveksamt om batteriet återhämtar sig efter laddning.
Har hojen stått ett tag är det alltid en bra ide att ladda batteriet innan start.
Det finns skäl till att underhållsladdare är populära.
Alla hojar har tydligen inte batterier som utan problem drar igång hojen efter 6 månaders vintervila.

Last edited:
Det låter som att det är dax för ett nytt batteri för din polare.

Själv har jag inte hunnit testa mitt batteri då jag är inne i en tenta period med en massa plugg, jag får ursäkta från min frånvaro, kommer troligtvist testa batteriet på torsdag eller fredag då jag kommer va klar med tenta eländet.

För min del så kommer jag nog köpa en ny batteri ifall den gamla börjar klaga.

testar i skrivande stund batteriet,
batteriet va kopplad till laddaren innan jag koppla bort den, den låg på 12.9 V.

Anslutit den till mcn och slog på tändningen med halvljuset på, batteriet sjönk från 12.98 till 12.2 v väldigt snabbt men sedan steg den till 12.4 v

Började kl 16.59 så vi får se hur länge den håller innan den går under 12 v

EDIT:
Det tog 8 minuter för batteriet att sjunka under 12v
jag fortsatte testet tills jag hamnade på 11.8 v o det tog 15 min.

när jag slog av tändningen så gick den upp till 12.412.40v och stigande, laddar batteriet för att köra ett till test så mer kommer inom kort :)

Last edited:
batteriet va kopplad till laddaren innan jag koppla bort den, den låg på 12.9 V
Gissar att smartladdaren (för det är väl en sådan ?) laddat batteriet till ca 14,4 Volt.
Och sedan har smartladdaren slagit ifrån och avvaktar att spänningen ska sjunka ännu lägre än 12,9Volt.
Innan den börjar ladda batteriet igen.

Det tog 8 minuter för batteriet att sjunka under 12v
Kortare tid än mitt 12Ah batteri som klarade en 60W lampa i 60 minuter innan batteriet var nere på 12,1 Volt.

Aa har en lidl smartladdare, funkar helt ok tycker jag :)

kopplade nu bort laddaren vid 13.1 v och slog på tändningen, den föll till 12.22 v för att sedan sjunka till 12 v på 11 minuter.
låt den köra på tills 11.80 v igen, sammanlagt 19 minuter.
Efter det slog jag av tändningen och den hamna på 12.40 v och stigande.

Aa va ska jag säga, det känns som batteriet inte har alla hästar hemma men jag ska fortsätta cycla den på detta sätt för att kanske få bättre resultat.

Smartladdare är till för dumanvändare men denna dumanvändare lyckades överlista smartladdaren ändå. Behöver vi ännu smartare smartladdare i framtiden tro? :hihi
Gött att det löste sig ändå.

Smartladdare är till för dumanvändare men denna dumanvändare lyckades överlista smartladdaren ändå. Behöver vi ännu smartare smartladdare i framtiden tro? :hihi
Gött att det löste sig ändå.

Haha med tanke på att min smartladdare är inköpt hos Lidl så förväntade jag heller inte så mycket men den laddar helt ok förutom att den inte återupplivar gamla batterier :D

Skulle nog va skönare med smarta batterier i framtiden så slipper man smarta laddare :crash

Nu får vi hoppas att mitt batteri klarar av en säsong till :)

Haha med tanke på att min smartladdare är inköpt hos Lidl så förväntade jag heller inte så mycket men den laddar helt ok förutom att den inte återupplivar gamla batterier :D

Skulle nog va skönare med smarta batterier i framtiden så slipper man smarta laddare :crash

Nu får vi hoppas att mitt batteri klarar av en säsong till :)

Ännu har vi inte sett det skarpa testet: Starta hojen ! :tummenupp

Startade hojen idag, väldigt trög start med mer än 4 långa försök på startmotorn tills mcn äntligen drog igång.
Blev sugen på att köra som faaaan...

Batteriet höll bra tror jag, la tillbaka den på laddning direkt efter med en avläsning på 13.1 v
känner mig säker just nu :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...