Jag har mätt strömmen mellan batteripol och lossad batteri kabel på tre fordon
Suzuki SV650S 0,0mA
Stor amerikanare, bil från 1960-talet 1,2mA med ca 1 sekunds mellanrum (klockan)
Triumph Sprint RS 2,8mA
En Volvo som nämnts i tråden som drog 300mA, var det tjuvlarmet?
Med en sådan här multimeter behöver man inte flytta kablarna vid kontroll av hur mycket hojen drar avstängd. Ställ bara in på 200mA. Är strömmen låg är det sedan bara att minska till 20mA
Mät mellan -minuspolen på batteriet och den lossade -minusbatterikabeln. Som redan sagts.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Vad betyder ingen kräm när vi kopplade på minus polen i januari?
1) Att hojen inte startade?. Ja då kan det räcka med att ladda batteriet.
Har jag själv varit med om efter hojen, SV650S, stått 3 månader. Det räckte med att ladda batteriet för att hojen skulle starta. Och det batteriet fungerade i 4 år till.
2) Att batterispänningen var ner på 0 Volt? Ja då är det mer tveksamt om batteriet återhämtar sig efter laddning.
Har hojen stått ett tag är det alltid en bra ide att ladda batteriet innan start.
Det finns skäl till att underhållsladdare är populära.
Alla hojar har tydligen inte batterier som utan problem drar igång hojen efter 6 månaders vintervila.
Suzuki SV650S 0,0mA
Stor amerikanare, bil från 1960-talet 1,2mA med ca 1 sekunds mellanrum (klockan)
Triumph Sprint RS 2,8mA
En Volvo som nämnts i tråden som drog 300mA, var det tjuvlarmet?
Med en sådan här multimeter behöver man inte flytta kablarna vid kontroll av hur mycket hojen drar avstängd. Ställ bara in på 200mA. Är strömmen låg är det sedan bara att minska till 20mA
Mät mellan -minuspolen på batteriet och den lossade -minusbatterikabeln. Som redan sagts.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
vi har även kopplat ur batteriet från december till januari (visserligen stod de i hojen i kall garaget) och de fanns ingen kräm när vi kopplade på minus polen i januari, så av någon anledning så har den dragit ström utan att vara ikopplad med mer än + pol
Vad betyder ingen kräm när vi kopplade på minus polen i januari?
1) Att hojen inte startade?. Ja då kan det räcka med att ladda batteriet.
Har jag själv varit med om efter hojen, SV650S, stått 3 månader. Det räckte med att ladda batteriet för att hojen skulle starta. Och det batteriet fungerade i 4 år till.
2) Att batterispänningen var ner på 0 Volt? Ja då är det mer tveksamt om batteriet återhämtar sig efter laddning.
Har hojen stått ett tag är det alltid en bra ide att ladda batteriet innan start.
Det finns skäl till att underhållsladdare är populära.
Alla hojar har tydligen inte batterier som utan problem drar igång hojen efter 6 månaders vintervila.
Last edited: