Har moralpaniken slagit till på SH eller?

Status
Ej öppen för fler svar.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Pinsamt dåligt.. men så är det när man släpper in halva SMC på ett forum ,. direkt så börjar det delas ut reflex-västar och annat ofog!!

Tja, med tanke på att det motsvarar ca. 31 000 personer är det väl inte konstigt om det finns en och annan skitstövel. Det finns i alla grupperingar även de som är avsevärt färre till antalet.

Man behöver ingen större intelligensnivå för att förstå att så fort någon går till personangrepp mot en enskild individ har man gått för långt. Tyvärr är det mycket vanligare på forum än i verkligheten vilket beror på att det är en hög småskitar som är fega och inte står stadigt på jorden. Rädd för minsta lilla vindpust i verkliga livet! :arsele

Dessa småkryp borde i stället lyssna på mamma & pappa och städa sitt rum så de förtjänar sin veckopeng. Tids nog har de blivit torra bakom örat och lärt sig vanligt hyfs och respekt för ALLA medmänniskor oavsett kön, hudfärg, typ av hoj, bostadsort, klädval, sexuell läggning att de kan vistas irl (OBS! Internetspråk och betyder översatt till vårt moderspråk I Verkliga Livet :banana ) utan att hamna i konfrontation med varenda kotte.

Skalldessa kryp dessutom lära sig UMGÅS med andra och ANPASSA sig till övriga samhället och dess regler/normer borde de tvingas in i gröna kläder och kräla i skiten några månader (helst ett år) så det blir riktigt folk av dem som inte gnäller så fort de stöter på lite motgångar!!!

Behandla andra med hyfs, respekt och sunt förnuft så slipper vi få en massa låsta trådar. Hur svårt kan det va???

// Niklas

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Någonstans ska det hittas en nivå som passar ALLA!

Jag ser självklart det roliga i tråden. Låsningen var lite väl tidig kanske, men Rasorblade såg troligen framför sig hur de flesta sådana trådar brukar sluta, vilket är personangrepp. Och när det då är flera sidor med sådant, ja då självklart ska tråden låsas.

Sen, PM:a moderatorn istället för att fråga ut hela forumet som om alla moderatorer är kassa för att en moderator kanske gör ett litet otydligt meddelande vid en trådstängning.

Men för spänningens skull, har jag låst upp tråden.

Så får vi se vem som har rätt.

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Sen, PM:a moderatorn istället för att fråga ut hela forumet som om alla moderatorer är kassa för att en moderator kanske gör ett litet otydligt meddelande vid en trådstängning.
Tyckte inte att mitt inlägg antydde att alla moderatorerna skulle vara kassa... Man måste väl få fråga offentligt varför en rätt aktiv tråd stängs utan att man hittat någon riktig anledning till stängning, tror nog det är fler än jag som undrade varför tråden låstes.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tyckte inte att mitt inlägg antydde att alla moderatorerna skulle vara kassa... Man måste väl få fråga offentligt varför en rätt aktiv tråd stängs utan att man hittat någon riktig anledning till stängning, tror nog det är fler än jag som undrade varför tråden låstes.

Fast du ifrågasätter på sätt och vis HELA forumet och sajten och ägarna och reglerna, för att denna tråd låstes. Det är så jag utläser dina meningar. Därav tror jag snarare din fråga bör vara personligt ställd till Rasorblade för att få HONOM att tänka om.

Nackdelen med dessa trådar är ofta att vissa "hakar på" och ska passa på ett leverera en smocka för att man är allmänt missnöjd med det mesta. Därför bör vissa av dessa trådar låsas tills dess att moderatorn du egentligen vill prata med får svara. Men det är ingen teknisk lösning som fungerar tycker jag (det går ju att kräva att alla trådar modereras först, men inte alla trådar bör modereras först...).

Det vore tacksamt att formulera sig så inte hela sajten får skit för att en viss tråd låsts för tidigt eller att en viss moderator eventuellt gjort ett mindre misstag.

Jag personligen tycker Bogesund-tråden höll en OK attityd med roliga inslag. Men historiskt, har tyvärr även sådana trådar gått åt helvete till slut. Det är troligen det Rasorblade förutsåg.

Nåja, vi får prova Bogesund-tråden ett tag till då den öppnats igen. Nu har ju visserligen sur stämpel lagts på den, så den kanske självdör oavsett.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Men! Moralfrågan har diskuterats minst en miljon gånger. De kommer alltid finnas dom som tycker det är ok att bomba satan överallt, och dom som tycker att det inte är ok. Det är tjatigt som fan att alla trådar som handlar om att bomba på allmän väg, ska fortsätta med nya trådar om hur alla fått moralpanik . Gillar du inte hur SH sköts så kan du söka till moderator själv.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fast du ifrågasätter på sätt och vis HELA forumet och sajten och ägarna och reglerna, för att denna tråd låstes. Det är så jag utläser dina meningar. Därav tror jag snarare din fråga bör vara personligt ställd till Rasorblade för att få HONOM att tänka om.

Nackdelen med dessa trådar är ofta att vissa "hakar på" och ska passa på ett leverera en smocka för att man är allmänt missnöjd med det mesta. Därför bör vissa av dessa trådar låsas tills dess att moderatorn du egentligen vill prata med får svara. Men det är ingen teknisk lösning som fungerar tycker jag (det går ju att kräva att alla trådar modereras först, men inte alla trådar bör modereras först...).

Det vore tacksamt att formulera sig så inte hela sajten får skit för att en viss tråd låsts för tidigt eller att en viss moderator eventuellt gjort ett mindre misstag.

Jag personligen tycker Bogesund-tråden höll en OK attityd med roliga inslag. Men historiskt, har tyvärr även sådana trådar gått åt helvete till slut. Det är troligen det Rasorblade förutsåg.

Nåja, vi får prova Bogesund-tråden ett tag till då den öppnats igen. Nu har ju visserligen sur stämpel lagts på den, så den kanske självdör oavsett.

Du läser nog in för mycket i vad han skrev.

Men du hävdar att modererandet inte är hårt i största allmänhet?

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Men! Moralfrågan har diskuterats minst en miljon gånger. De kommer alltid finnas dom som tycker det är ok att bomba satan överallt, och dom som tycker att det inte är ok. Det är tjatigt som fan att alla trådar som handlar om att bomba på allmän väg, ska fortsätta med nya trådar om hur alla fått moralpanik .
Det har ingen betydelse vad tråden som låstes handlade om, jag såg ingen anledning till att den låstes.

Gillar du inte hur SH sköts så kan du söka till moderator själv.
Gillar du inte mina inlägg är det bara och låta bli att läsa dem.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om stämningen bland trådarna uppfattas som hotfull eller gravt kränkande så tar man förmodligen bort de enskilda trådarna får man hoppas och om majoriteten av dessa trådar då faller in i samma mönster så är det kanske lugnast att stänga ner hela ämnet.Om inte, så falller förmodligen övriga anledningar ibland under de administrativas väl och ve där man får hoppas att man gjorde det av rätt anledning och inte bara för att man trodde att det skulle spåra ur.Världen snurrar vidare och i nästa ögonblick är det något annat på tapeten.Bara att gasa på mot solnedgången med andra ord utan att gräva ner sig för djupt i alla forumämnen på nätet.Livet är betydligt mer verkligt och påtagligt utanför detta nät där man ibland faktiskt önskar att någon kunnat stänga ner alla galenskaper. :crash

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Pinsamt dåligt.. men så är det när man släpper in halva SMC på ett forum ,. direkt så börjar det delas ut reflex-västar och annat ofog!!

reflexväst ruleZ - det är den nya klubb KålledgeTröjan !:yoparty

potatissmc.com & smcboyz.com

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tycker att modererandet överlag är okej, men om man får önska något så är det mer konsekvens i modererandet.

Ibland modereras det i princip inte alls och "allt" känns tillåtet, nästa dag plötsligt så raderas en massa inlägg med eller t om utan kommentar, och dagen efter det så låses trådar och ibland tas de t om bort.

Jag hajar givetvis att det finns flera olika moderatorer som kanske har olika tröskel för vad som är ok. Men ibland känns det lite som att trådar kan stängas och inlägg raderas för att just den moderator som råkade se det inte tyckte att det var kul, helt utan hänsyn till att andra kanske tycker det. Det blir svårt att veta vart gränsen går när det skiljer så mkt hela tiden.

Men generellt så har det blivit roligare igen än vad det var en period i början på sommarn då "allt" låstes.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det måste vara betydligt vanligare att låsa trådar än att varna användare?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Alltså, det här med konsekvent modererande. Vi är alla människor med olika åsikter. Det är inte robotar som modererar. Det görs med kärlek och känsla om att SH ska vara en fantastisk sajt för alla. Ibland blir det bra, ibland inte. Detta måste ju någonstans accepteras.

Det är omöjligt att få fullt ut konsekvent modererande som är spikrakt enligt reglerna. Hur tråkigt skulle inte SH bli då oxå?

Men jag HÖR av ni säger :)

Och det är kul att läsa en del kommentarer om att det faktiskt blivit bättre sen förra vintern / i våras.
Grejen är dock att på senvintern och mot våren blir hetsen ofta värre och därmed måste det dras åt lite.

Detta är ett vågspel som ibland blir bra ibland blir dåligt.

Men misstro inte på att JAG oxå vill ju se ett roligt SH, men vissa medlemmar drar en del saker alldeles för långt och det påverkar oxå hur modereringen blir för ALLA på sajten.

Ska vi runda av denna tråden snart kanske och fortsätta med livet?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tycker att moderatorerna ska starta en tråd om modererandet där de kastar paj på varandra så kan vi varna de och stänga och öppna tråden när vi tycker att de går över gränsen !

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Och åtminstone ge en relevant anledning till stängning. OCH vid borttagande av inlägg skriva under som moderator. :förhällvete :krama

/J

Så ska det fungera och moderatorerna vet om det.
Man ska alltid ge en anledning, oavsett. Så det är tydligt varför en tråd stängs.
Sen när inlägg tas bort så står det i klarttext vad som tog bort ett inlägg.
Om det ibland saknas, så bo it. Men om det alltid saknas, då är det något att klaga på.

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1989
Så ska det fungera och moderatorerna vet om det.
Man ska alltid ge en anledning, oavsett. Så det är tydligt varför en tråd stängs.
Sen när inlägg tas bort så står det i klarttext vad som tog bort ett inlägg.
Om det ibland saknas, så bo it. Men om det alltid saknas, då är det något att klaga på.
Kan ju även önskas att istället för tabort, flytta till behörig tråd.

T.ex. "endast rapportering i denna tråd //d1ce"

/J

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Folk i Sverige gillar när de alltid kan förlita sig på att det finns någon som tar de i örat, läxar upp och ställer in i ledet...hela livet är ju hyggligt söndermodererat med regler, förbud, påbud och bestämmelser som reglerar allt. Intressant dock att så mycket handlar om någon annans subjektiva bedömning av läget, så "domen" blir rätt så slumpmässig ändå...

Inte underligt att det ständigt dyker upp trådjävlar om t ex hur man ska försvåra för folk att ta hojkort eller krångla till ett redan krångligt regelverk på något område.

Vårt forum är väl som samhället i gemen tycker iaf jag..varken mer eller mindre moralsmittat...

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...