ething
Med lem
Väntar med spänning om kapitel två där vi betygsätter passagerarens fotpinnar på sporthojar... Vi kanske till och med kan väcka liv i debatten och hasighetsskillnad i utfällt läge.
Tack för ett gott skratt och igenkännande ? Jag när jag anordnar turer kan bli tokig på dessa (män alltid) som inte kan prata om annat än "gadgets" på/till hojen. Gör ofta lite mer "kvinnliga" turer där vi blir mer en blandad skara och då kan dessa prylbögar tjata för sig och jag får massa damer för mig själv. Win-win ?Jaså, mätarbögeriet har spridit sig från snöskotermarknaden…?
Jag har aldrig förstått behovet av något annat än en fet varvräknare och en tempvarningslampa och möjligtvis oljetryckslampa och shiftlight om man nu har feltaktsmotor och växellåda…
Men det finns uppenbarligen de som tycker annorlunda och tack och lov finns valfrihet på snöskotermarknaden. Det finns faktiskt en hel del folk som gladeligen hostar upp tio till tjugo lök extra för en ”premiummätare”. Väldigt ofta de som åker med musik i hjälmen, de som behöver GPS tre kilometer hemifrån och de som köper värsta sortens lössnömaskin…för att det ser fränt ut när man åker till macken och tankar…
Förstår detta resonemang fullt ut, och håller nästan helt med. Dock finns det exempel även inom det digitala som är tidslösa. Kolla UI på en iPhone 3 och en iPhone 15, väldigt lika.Personligen vill jag inte ha display på hojen. Det är okej om hastighetsmätaren är digital, men varvräknaren ska vara analog.
Om det är något historien lärt oss på bilsidan, så är det att vad tillverkarna än bygger själva så blir det snabbt utdaterat och ser gammalt ut bredvid en modern mobiltelefon.
Skulle min hoj visa gps i klustret så ska det vara mobilens gps, inte tillverkarens. Ingen, absolut ingen, tycker att en GPS som var fet 2013 känns modern och fräsch i dagsläget. Däremot kan en 10 år gammal hoj fortfarande kännas fin i linjerna, ha god prestanda och ligga fint på vägen.
Jag är en sån som behöver GPS 3 km hemifrån, noll lokalsinne? Uppskattar därför en inbyggd nav oerhört mycket.Jaså, mätarbögeriet har spridit sig från snöskotermarknaden…?
Jag har aldrig förstått behovet av något annat än en fet varvräknare och en tempvarningslampa och möjligtvis oljetryckslampa och shiftlight om man nu har feltaktsmotor och växellåda…
Men det finns uppenbarligen de som tycker annorlunda och tack och lov finns valfrihet på snöskotermarknaden. Det finns faktiskt en hel del folk som gladeligen hostar upp tio till tjugo lök extra för en ”premiummätare”. Väldigt ofta de som åker med musik i hjälmen, de som behöver GPS tre kilometer hemifrån och de som köper värsta sortens lössnömaskin…för att det ser fränt ut när man åker till macken och tankar…
Jag är en sån som behöver GPS 3 km hemifrån, noll lokalsinne Uppskattar därför en inbyggd nav oerhört mycket.
Lägger ingen värdering positivt / negativt, däremot är det exklusivt och dyrt. Gör du dig lika löjlig över klockor som är tillverkade för hand i Schweiz? ”En Casio är så mycket mer exakt” typ.Du skriver det som att det vore något positivt.
Exlusiviteten i handsvetsningen är ju lite av en chimär, det blir inte mer exakt, och ramarna blir individuellt olika. Det är lite som med bilar där "handmontering" används som en säljpunkt, det är bara trams och drömmar om svunna tider.Lägger ingen värdering positivt / negativt, däremot är det exklusivt och dyrt. Gör du dig lika löjlig över klockor som är tillverkade för hand i Schweiz? ”En Casio är så mycket mer exakt” typ.
Det smarta är att kartan sitter i en app på telefonen och utvecklas av Here. Här kan man även planera rutter längs olika typer av vägar etc. Uppdateras dagligen. Man får bara anvisningar, avstånd etc. på displayen på hojen.Även när den inte uppdaterats de senaste åtta åren?
Det extra smarta hade varit att använda standard-apier för vanliga GPS-appar istället för att bygga något eget.Det smarta är att kartan sitter i en app på telefonen och utvecklas av Here. Här kan man även planera rutter längs olika typer av vägar etc. Uppdateras dagligen. Man får bara anvisningar, avstånd etc.
Det smarta är att kartan sitter i en app på telefonen och utvecklas av Here. Här kan man även planera rutter längs olika typer av vägar etc. Uppdateras dagligen. Man får bara anvisningar, avstånd etc.
Lever du för att vara motvalls? Kan inget du inte har eller tycker vara bra? Here är ett vanligt GPS-api för info. En av tre kart-tillverkare i världen. ”Vanliga” GPS-appar finns inte.Det extra smarta hade varit att använda standard-apier för vanliga GPS-appar istället för att bygga något eget.
Lite som att fråga om Google finns om 5 år. Spontant känns det inte som du vet vad Here är.Finns Here kvar om fem år eller försvinner bara funktionen ut i glömskan?
Känns lite som en handsfreesats som kostade 25 lax 1988.
Min poäng är inte att MV på något sätt inte är fräna hojar, för det ÄR de. Men vissa gadgets åldras snabbt och dit hör digitala displayer. En hoj förväntas funka i femtio år eller så, klokt är att fokusera på det som gör en hoj bra i längden, både tillverkare och konsumenter.
Varför är det då bara deras app som funkar med displayen?Lever du för att vara motvalls? Kan inget du inte har eller tycker vara bra? Here är ett vanligt GPS-api för info. En av tre kart-tillverkare i världen. ”Vanliga” GPS-appar finns inte.
Displayen kopplas till en specifik MV Agusta app som har flera funktioner däribland ruttplanering / navigator. MV Agusta har i appen valt Here som kartleverantör, precis som Marcedes, Uber och några andra småföretag. Navigeringen skickas därefter tillbaka till displayen. Detta är riktigt smart efterssom även om appen inte uppdateras / blir obsolete så kommer kartan vara up-to-date. Ända smolket är om det skär sig mellan MV och Here, host host dålig ekonomi så att tjänsten stängs ner.Varför är det då bara deras app som funkar med displayen?
Svarar en gång till på denna utifrån ett annnat perspektiv. Yes MV gör balla hojjar, men jag är den första att erkänna att de är opålitliga, dåligt med verkstäder, dålig kommunikation. Ja allt som är italienskt egentligen. Nästan bara design och ”känsla”. Vilket jag älskar?Finns Here kvar om fem år eller försvinner bara funktionen ut i glömskan?
Känns lite som en handsfreesats som kostade 25 lax 1988.
Min poäng är inte att MV på något sätt inte är fräna hojar, för det ÄR de. Men vissa gadgets åldras snabbt och dit hör digitala displayer. En hoj förväntas funka i femtio år eller så, klokt är att fokusera på det som gör en hoj bra i längden, både tillverkare och konsumenter.
Något OT:Exlusiviteten i handsvetsningen är ju lite av en chimär, det blir inte mer exakt, och ramarna blir individuellt olika. Det är lite som med bilar där "handmontering" används som en säljpunkt, det är bara trams och drömmar om svunna tider.
I MVs fall är det väl mest för att de tillverkar så små serier att de inte har råd att bygga robotfabriker för att svetsa ramar, och sedan tar säljarna och marketing det och gör det till något positivt.
Det som gör de dyra klockorna dyra är ju just exklusiv teknologi (och ett häftigt märke), inte att Tord står och monterar ihop dem med en hammare.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |