Har MV Agusta bästa displayen!?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Lägger ingen värdering positivt / negativt, däremot är det exklusivt och dyrt. Gör du dig lika löjlig över klockor som är tillverkade för hand i Schweiz? ”En Casio är så mycket mer exakt” typ.
Att någon gör en produkt på ett extra dyrt sätt utan att det tillför något för slutanvändaren mer än en hög prislapp ser jag som negativt. En svetsskarv gjord för hand är aldrig bättre än dagsformen på den som höll i verktygen. En robot gör likadant varje gång, inte nödvändigtvis bättre än den bästa svetsen lagd av en mästare, men man vet att det blir repeterbart.

När det gäller klockor är det lite "knapsu" att ha dem som smycken. Jag har inte örhängen eller smink heller.

När det gäller instrumenteringen vill jag veta hur mycket soppa det är i tanken och hur nära det är att jag riskerar att bli av med körkortet. Så mycket mer info tar jag inte till mig när jag kör. Växlar gör jag när det känns som att det är dags.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Beklagar att jag ägnar mig åt kulturell appropriering i förra inlägget, men "fjolligt" låter så nedsättande.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Beklagar att jag ägnar mig åt kulturell appropriering i förra inlägget, men "fjolligt" låter så nedsättande.
Man kanske kan säga metrosexuellt istället?

För att undvika att kalla en spade för spade, menar jag.

Fast man kan ju tycka att fjolligt är könsneutralt iaf och det måste ju kunna ge ett pluspoäng, eller?

Svedese

Ny medlem
Gick med
16 May 2021
Hoj
MV Agusta F3 Rosso
? Vi befinner oss nog alla någonstans på skalan fjollig - macho. Eller feminin - maskulin (ej att förväxla med man - kvinna). Läser mellan raderna att du är en kvinna, som då inte använder smink. Kanske mer maskulin energi då? Jag själv har en Cartier på handleden tillsammans med ett plastkule-armband från min 5-åriga dotter och en förlovningsring. Känner mig ändå inte speciellt feminin?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Något OT:

Nja, ramar som är handsvetsade blir ju inte olika i sig, de kommer att se likadana ut allihop och de kommer att vara utbytbara med varandra. SVETSARNA kommer att vara lite olika, vissa bättre och vissa sämre.

Vi svetsar mycket på jobbet, ALLA produkter svetsas i någon form av jigg just för att de ska se likadana ut. Däremot, små serier blir handsvetsade, stora serier kör vi i robotsvetsar. Och det behöver inte heller vara positivt att det är robotsvetsat, det betyder bara att alla blir exakt likadana. Lika bra, eller lika dåliga, beroende på hur bra programmerat det är. Och en duktig svetsare kan lägga lika snygga svetsar som en robot. Med skillnaden då att roboten gör en lika snygg svets den första den gör måndag morgon som den sista på fredag eftermiddag. Där kan det skilja lite...
Nu tänkte jag väl i banorna om hur de beter sig i högpresterande användning, säg, elitnivå. Om man nu ska peta i onödigheter man kan ju peta ordentligt. :hihi Bara för att det ser likadant ut betyder det inte att det beter sig likadant.
Annars duge rju en ram på en RD350 gott och väl, även om de är sådär härligt spaghettiaktiga, vilket har sin charm.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
? Vi befinner oss nog alla någonstans på skalan fjollig - macho. Eller feminin - maskulin (ej att förväxla med man - kvinna). Läser mellan raderna att du är en kvinna, som då inte använder smink. Kanske mer maskulin energi då? Jag själv har en Cartier på handleden tillsammans med ett plastkule-armband från min 5-åriga dotter och en förlovningsring. Känner mig ändå inte speciellt feminin?
Jag tror du får träna skillsen i mellanradläsning. Cartier är väl något som bärs av kärringar av alla kön?

Hade jag brytt mig om hur jag ser ut hade jag knappast kört MT-09.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det en för- eller nackdel?

Ja!

Handsvetsade ramar är en fördel när man ska bygga 12st för race
Handsvetsade ramar är en nackdel när man ska bygga 12000st för försäljning

Fördelen med en robot är att den inte blir less och börjar ta genvägar när den har byggt 50st

Svedese

Ny medlem
Gick med
16 May 2021
Hoj
MV Agusta F3 Rosso
Jag tror du får träna skillsen i mellanradläsning. Cartier är väl något som bärs av kärringar av alla kön?

Hade jag brytt mig om hur jag ser ut hade jag knappast kört MT-09.
Så du är en man? Varför behöver du skriva ut att du inte använder öronhängen och smink? Kanske en liten inneboende transvestit som vill ut? Att du tycker att Cartier är för kärringar bevisar bara att du är väldigt rädd för någonting??

Svedese

Ny medlem
Gick med
16 May 2021
Hoj
MV Agusta F3 Rosso
Är det en för- eller nackdel?
Varken eller, helt beroende av batchstorlek precis som andra påpekat. Men det är fördyrande och synonymt med exklusivitet, vilket går stick i stäv med ett ledande interface. Ser ni inte den omvända logiken? MV borde inte kunna ha den bästa displayen, snarare den sämsta?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
? Kan inte vissa av er ta och fortsätta detta privat? Tycker det kan räcka nu och även om jag kan scrolla så tycker jag att det nu inte tillför något, utan tvärtom förstör för ett mestadels trevligt fora som "Sporthoj". Tack för ordet! ?

never-argue-with-stupid-people-mark-twain (1).jpg

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Som avslutning på huruvida Here är en jätte på internet och kommer att finnas kvar i all tid och evighet så var det precis samma sak man trodde på Altavista, Netscape, Nokia med fler... :)
Den enda som är statiskt i världen är att ingenting är statiskt :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Som avslutning på huruvida Here är en jätte på internet och kommer att finnas kvar i all tid och evighet så var det precis samma sak man trodde på Altavista, Netscape, Nokia med fler... :)
Den enda som är statiskt i världen är att ingenting är statiskt :)

Here var den navigation som användes på dom gamla Nokia och Ericsson telefonerna innan smartphones har jag för mig, och den var sjukt bra i städer har jag också för mig.
Jag hade ingen sådan telefon själv jag skaffade smartphone tidigt istället

Jag har dock fortfarande Here som en av mina navigationsappar i min smartphone då den funkar bra offline

Den uppdateras relativt ofta också

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Det smarta är att kartan sitter i en app på telefonen och utvecklas av Here. Här kan man även planera rutter längs olika typer av vägar etc. Uppdateras dagligen. Man får bara anvisningar, avstånd etc. på displayen på hojen.
Jag håller med dig om att en bra skärm faktiskt tillför en hel del.
Visst, själva körglädjen påverkar det inte just, men jag uppskattar ändå de flesta funktioner det tillför.
Skärmen på MV verkar ha en hel del likheter med BMW’s vad gäller funktioner.
Även på min skickas körinstruktioner, mm till skärmen från luren, men tyvärr inte kartbilden.
En ganska kul ”finess” är att man kan välja ”kurviga vägar” i 3 nivåer. Funkar hyfsat, även om man inte alltid håller med om vägvalet…
BMW använder sig tydligen av TomTom

IMG_8872.pngIMG_8873.png

Svedese

Ny medlem
Gick med
16 May 2021
Hoj
MV Agusta F3 Rosso
Jag håller med dig om att en bra skärm faktiskt tillför en hel del.
Visst, själva körglädjen påverkar det inte just, men jag uppskattar ändå de flesta funktioner det tillför.
Skärmen på MV verkar ha en hel del likheter med BMW’s vad gäller funktioner.
Även på min skickas körinstruktioner, mm till skärmen från luren, men tyvärr inte kartbilden.
En ganska kul ”finess” är att man kan välja ”kurviga vägar” i 3 nivåer. Funkar hyfsat, även om man inte alltid håller med om vägvalet…
BMW använder sig tydligen av TomTom

View attachment 489549View attachment 489550
Håller helt med, en bra navigation förhöjer själva turen men nödvändigtvis inte själva körningen. Hoppas det här som MV och då BMW påbörjat är något som sprider sig till andra tillverkare.
Det här med att kunna välja nivå på kurvigheten, är det samma som stänga av ”Highway”, ”Dirt roads” etc? Eller har du ytterligare val i din app? Riktigt kul funktion tycker jag?

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kan ni inte slänga upp lite bilder, eller ännu bättre - en video på displayen? Har bara sett KTM från 2022 och BMW R1250R - plus min egen (Ducati Scramblers -21) som är väldigt basic men funktionell.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En bra display har en stor varvräknare med analog design centralt placerad.

Utan det så får den ha vilka funktioner som helst, den kommer ändå aldrig få aspirera på att vara bäst.

Visst är det konstigt att vi kan animera månlandningen i ett datorspel så att man får damm i käften när man spelar, men ändå är en analog varvräknare överägsen allt som någonsin har visats på en display/skärm?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år