Har någon kört på Kinnekulle?

CBR-CAT

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
CBR 600 FS
:confused: Vi är ett par töser i skåne som funderar på att köra på Kinnekulle den 18 juli men ett par kommentarer jag fått säger att det är en dålig bana??? Typ dålig asfalt etc. Är det någon där ute som känner till Kinnekulle-banan?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Prova att ställa frågan i RR-forumet, så får du säkert lite mer svar. :hej

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Ny asfalt sedan förra året. Bättre kan den inte bli. Dessutom en mycket rolig bana. Baksidan är att den är ganska farlig med bristfälliga avåkningszoner och räcken väldigt nära banan.

Skulle man fixa avåkningszonerna skulle det vara en av de bästa i Sverige.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Efter att de asfalterat om banan ifjol så är problemen med guppig bana borta. Kinnekulle är en rolig bana men med vissa betydande brister i säkerheten, det är främst armcoräcken som står alldeles för nära banan. Den är kurvig och inte supersnabb men med en bra variation på kurvorna och ett trevligt flyt i åkningen.

Kika in på http://zxr.just.nu och ladda hem en film från banan så får du se hur den upplevs från tanken. Bry dig inte om att Apsnusen kör som en fegis bara.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Jag kan faktiskt inte göra något annat än att hålla med föregående talare. Kinnekulle är en helkul bana men det finns några farliga ställen. Jan-olav Nötteng (snälla hjälp mig stava!) vurpade in i räckena på baksidan för några år sedan och det blev ötäcka konsekvenser av den marksyningen.

Finns även en vänster på baksidan som kan vara lite knepig eftersom den inte slutar där man tror, det är lätt att köra av där om man ej håller rätt spår.

Som alltid så gäller det att tar man det bara lugnt i början och lär sig ett bra spår så kommer att bli en kanondag! :tummenupp

Ni kommer att ha hur kul som helst!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jan-Olav Noteng slog aldrig i några räcken. Han fick en motorcykel i huvudet, om det var hans egen eller nån annans minns jag inte, men det var i alla fall i samband med en varvning i kvarnkurvan.

Kinnekulles bästa parti är i mitt tycke vänstern in under bron. Vågar man hålla i där så killar det i magen. Fett! De kurviga partierna är sådääär, det går ganska sakta. Iofs har jag bara åkt där på en krasslig RGV250, så det kanske är roligare än jag minns det.

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Jag måste också säga att de kurviga partierna är sådäääär, ett minus är också att banan är så kort. Men det är helt klart värt att åka dit för den som inte varit där. Asfalten är super.

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Motardbana alltså! :fakta

/ Vera (Ordf i Föreningen för spridande av onödigt vetande)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Sviiiiinrolig bana. Ganska teknisk med trixiga kurvor om man verkligen ligger på. Rekomenderas starkt. Tror det är min favoritbana av de (tyvärr få) jag kört på.

Dock med, som nämnts redan, lite väl närgångna räcken på ett par ställen.

HÄR finns lite bilder från banan.

CBR-CAT

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
CBR 600 FS
OK ni har övertygat mig! Nu ska vi baaaaaara försöka fixa det praktiska med släp, bil und so vaiter....

Tack för all info!!! :bow

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Ooooh! Det är ju hon på Hondan! :rodnar

*host*

Som tidigare sagts, banan är kanonkul, men man bör inte ge fullt då det finns partier där det är mindre kul att åka av.

Som Mattias säger så är vänsterknicken under bron riktigt intressant då man tar den lite snabbare. Särskilt då det är en liten upphöjning i banan och går man rakt över denna förflyttas man raskt i sidled mot högerkanten, det kan gunga till rejält. :)

Som Gubbstrutt påpekade har jag några filmer på min hemsida, bl a från Kinnekulle. Dock är ju filmen tagen i rullatortempo, jag kör knappt märkbart snabbare idag. :(

Banan är en ypperligt rolig bana och rekommenderas varmt. :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
abstruse skrev:
--edit --

Som Mattias säger så är vänsterknicken under bron riktigt intressant då man tar den lite snabbare. Särskilt då det är en liten upphöjning i banan och går man rakt över denna förflyttas man raskt i sidled mot högerkanten, det kan gunga till rejält. :)

--- edit ---

Jag antar att du menar vänstern efter Kvarnkurvan. Inte är det någon upphöjning där va?
Är jag helt ute och cyklar men kommer inte höjden efter vänstern under bron och sedan direkt höger.... :confused:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
Jag antar att du menar vänstern efter Kvarnkurvan. Inte är det någon upphöjning där va?
Är jag helt ute och cyklar men kommer inte höjden efter vänstern under bron och sedan direkt höger.... :confused:

Start- och målrakan mynnar ut i en vänsterknick under bron, därefter kommer en kort, kort raka och sedan Kvarnkurvan.

Är du med?

Kör man långsamt tänker man inte på att det svänger. När man mystourar i 160km/h genom kurvan så är det ingen större fara. Senaste tiden, då man haft en piskande Palte, som är alldeles för snabb på Kullen, efter sig så har man lärt sig att ta kurvan i 180km/h och då vill det till att hålla i styret. Tokf*n själv kör nog ändock lite snabbare än så där...

Edit: Aha, "killar i magen", han menar väl vänstern efter bron, d vs efter Kvarnkurvan. Den är ju också mysig, men jag tror inte man går in i den lika fort som i "knicken" före Kvarnkurvan.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
abstruse skrev:
Start- och målrakan mynnar ut i en vänsterknick under bron, därefter kommer en kort, kort raka och sedan Kvarnkurvan.

Är du med?

Kör man långsamt tänker man inte på att det svänger. När man mystourar i 160km/h genom kurvan så är det ingen större fara. Senaste tiden, då man haft en piskande Palte, som är alldeles för snabb på Kullen, efter sig så har man lärt sig att ta kurvan i 180km/h och då vill det till att hålla i styret. Tokf*n själv kör nog ändock lite snabbare än så där...

Edit: Aha, "killar i magen", han menar väl vänstern efter bron, d vs efter Kvarnkurvan. Den är ju också mysig, men jag tror inte man går in i den lika fort som i "knicken" före Kvarnkurvan.

Det är ju två "vänsterknickar" under bron, som du upptäckte, och jag tror att Mattias menar den som är efter Kvarnkurvan. Fast vad vet jag. OCh inte tog jag den första knicken i 180 km/h senast jag var där. Får prova det nästa gång, om det blir någon sådan.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
Det är ju två "vänsterknickar" under bron, som du upptäckte, och jag tror att Mattias menar den som är efter Kvarnkurvan. Fast vad vet jag. OCh inte tog jag den första knicken i 180 km/h senast jag var där. Får prova det nästa gång, om det blir någon sådan.

Om jag inte missminner mig så kommer första vänstern just "inunder" bron och vänstern efter Kvarnkurvan kommer just "efter" bron. Även om det är på det berömda håret.

Nåväl, jag har haft fel förr, får väl kontrollkolla i filmen när jag kommer hem.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Första vänstern menade jag. Den andra är ju mer av en sväng, liksom.

MTS Aero

Ojdå!
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
i
Mattias skrev:

.... De kurviga partierna är sådääär, det går ganska sakta. Iofs har jag bara åkt där på en krasslig RGV250, så det kanske är roligare än jag minns det.

sysslar du med dragracing? Var finns det bättre kurvpartier än på Kinnekulle?

:confused:

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Tar man vänstern EFTER Kvarnkurvan i 180 så är man nog redo för MotoGP.........

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
CBR-CAT skrev:
OK ni har övertygat mig! Nu ska vi baaaaaara försöka fixa det praktiska med släp, bil und so vaiter....

Tack för all info!!! :bow

Det är ju en kanonrolig bana. Trodde du inte på mig när jag berättade förra veckan :(

Skämt å sido, har ni anmält er nu då?!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...