Har nån på SH vunnit Isle of man?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Peter Linden har kört Macau också.


Är man sugen på landsvägsrace så är kanske inte IoM eller Macau dom man ska börja på. Dom racen är som VM i landsväg/stads-racing. Finns andra landsvägsrace att börja på som håller mera nivå med nationell racing. Finns ett par race som körs i Tyskland och Tjeckien tex som är dom närmsta för oss.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Peter Linden har kört Macau också.


Är man sugen på landsvägsrace så är kanske inte IoM eller Macau dom man ska börja på. Dom racen är som VM i landsväg/stads-racing. Finns andra landsvägsrace att börja på som håller mera nivå med nationell racing. Finns ett par race som körs i Tyskland och Tjeckien tex som är dom närmsta för oss.

Körs det inte längre något på Imatra eller Kuopio?
Det var intressanta banor ... :yoparty
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Körs det inte längre något på Imatra eller Kuopio?
Det var intressanta banor ... :yoparty

Dom Finska förarna brukar berätta om hur dom nästan kör igenom en resurang på en av sina banor. Men tror det är en flygplatsbana? Får fråga nån av dom om man kör något på Imatra och Kuopio. :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dom Finska förarna brukar berätta om hur dom nästan kör igenom en resurang på en av sina banor. Men tror det är en flygplatsbana? Får fråga nån av dom om man kör något på Imatra och Kuopio. :)

Kuopio ligger ute på en halvö där det finns lite restauranger jämte sjön. Man kör på strandpromenaden med sjön på vänster sida och en björkallé på höger.
Om det är en flygplatsbana så kan det vara Åbo. Vill minnas att man passerar några byggnader där.

Tyckte jag läste nånstans att Ago ska till Imatra nästa år ... får kolla upp det.

En annan speciell bana är Hämeenlinna där man kör(de?) över sin egen bana i en 8:a. Det är enda stället jag gjort det på :)
 

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Man behöver ha avklarat ett antal race inom en 12 månaders period innan man får en sk Mountain license för att ställa upp i TT. Tror att det för närvarande är 12. Verkar inte spela någon roll vad det är för nivå på racen.

Man behöver bli godkänd av sitt egna nationella förbund och ha en licens där.

Man ska vara tillräckligt snabb eller intressant PR mässigt för att bli antagen till tävlingen.

Tvärtom mot vad många tror så får man betalt för att köra TT racet. Det förekommer startpengar och prispengar. Hur mycket detta är beror också på hur mycket arrangören tycker ens namn är värt.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Han hade varit och kört på 2st NW200 race tidigare. Ett samma år han körde ihjäl sig på IoM och ett året innan. På första NW200 racet så sprutade hojen ut kylarvattnet ute på gridden. Så han fick rulla undan. Var kanske tur det hände där och inte under tiden som han körde. Andra racet så stod han över för han ville inte köra när det regnade. Så kasst sett så hade han ingen erfarenhet från RR-lopp mer än att han kört träningarna och kvalen. Inga race körda alltså innan han kom till IoM. Kommer inte ihåg om det var på träning eller race han körde ihjäl sig på IoM?

Joakim Karlsson rejsade i någon 600-klass under Ulster GP 2004 även om han nu kom sist...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tvärtom mot vad många tror så får man betalt för att köra TT racet. Det förekommer startpengar och prispengar. Hur mycket detta är beror också på hur mycket arrangören tycker ens namn är värt.

Men det är ju knappast så att den pengen man får täcker hela satsningen på TT eller Manx GP. Först är det ju en anmälningsavgift, sedan om du lyckats ta dig igenom träning och kval och kommer till start i racet, då får du ersättning för det. Men som sagt, långt ifrån för att det ska täcka satsningen. Om man inte går och vinner några race då dvs:rolleyes:
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
De kör uppvisning på Imatra de senaste 2 åren i alla fall. Tror inte det var rent race.
Ago hade de fått dit för 2 år sedan
Sista riktiga racet på Imatra var 1986. Då var det EM och det som sen skulle bli Superbike vm, F1. Sista GP racet 1982, är jag inte helt fel ute så var Imatra den sista banan av ren landsvägstyp som det kördes GP VM på.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Sista riktiga racet på Imatra var 1986. Då var det EM och det som sen skulle bli Superbike vm, F1. Sista GP racet 1982, är jag inte helt fel ute så var Imatra den sista banan av ren landsvägstyp som det kördes GP VM på.

Det var det året som Jock Taylor omkom på Imatra (82).
Bengan Johansson var burkslav.
De kraschade in i en telefonstolpe och sen när funktionärerna höll på att plocka bort honom från vraket så dammade det in en maskin till och då omkom Jock.

Tja fast F1 fortsatte faktiskt efter att SBK kom till världen!
Så jag vill kalla SBK en "spinoff" på F1.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag fick nån inbjudan till IoM och Manx när jag var på Frohburg. Är helt säker på att det inte var någon anmälningsavgift enligt broschyren. Tror tom det stod att "självklart är det ingen startavgift" och sen räknades prispengarna upp som gick ner till 15 plats.

Nordgren gick plus på sitt race 2005 på NW200 då han blev 2:a bästa nykomling med dom startersätningar och prispengarna han fick. Norman Rank, som är en av dom som har Tyska teamet Pirate Racing, körde Irlänska RRR lopp för att finansiera sin EM satsning när han själv var förare.
 
Last edited:

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Men det är ju knappast så att den pengen man får täcker hela satsningen på TT eller Manx GP. Först är det ju en anmälningsavgift, sedan om du lyckats ta dig igenom träning och kval och kommer till start i racet, då får du ersättning för det. Men som sagt, långt ifrån för att det ska täcka satsningen. Om man inte går och vinner några race då dvs:rolleyes:

Korrekt,

Jag menade inte att startpengarna skulle täcka kostnaden för hela racen. Som icke kändis får man nog räkna med att det kostar 50-100tkr + att man måste ha ett par riktigt friska hojjar med sig.
Om jag vore snabbare så skulle jag anmäla mig...har kört över 500 mil runt på ön men tror inte jag skulle kunna hålla det tempo som krävs för att kvala in på ett säkert sätt.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
i vilket fall som helst sa ar start avgiften smapengar i sammanhanget, det ar dack, soppa, resor till och fran samt underhall av hojen som kostar. som sagt galler det att komma med frasha grejor

som besokare skulle jag rekommendera manxGP over TT, mindre folk ar huvudsaken.

ligger en magisk stamning over tranings/tavling veckorna, rekommenderar starkt en tripp til o'n, mycket roligar an att ga pa motogp. tyckte jag iaf

:tummenupp
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
på tal om andra gatlop så finns detta oxå som jag körde iår o ska köra nästa år oxå. en annorlunda känsla att köra med stora halmballar bara några cm ifrån sej, lyckades faktisk köra på en med knäet i en vänster sväng :D, man ska tänka på hur långt man stickar ut typ armer o ben :) när man svänger
http://www.fischereihafen-rennen.de/
 

Troubleman

Troubleman
Gick med
6 Sep 2006
Ort
GBG
Hoj
R6
För att lämna in en anmälan till TT så måste du ha fullföljt 6 st lopp.
Har du kört TT året innan så behöver du endast ha 4 andra lopp fullföljda.
Sen skall du under träningsveckorna köra snabbare än en viss MPH gräns. Vad den är vet jag inte.
För Manx GP så har det ändrats det senaste året med tanke på anmälningsavgiften. Detta för att locka till sig fler nykomlingar.
Men några prispengar har det inte varit i Manx GP.
Samma sak i Manx vad beträffar MPH gränsen.

MVH
Mats
 
Last edited:

Friman

Medlem
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Bmw s 1000 xr ,Bmw HP2 sport -09,Suzuki 1250 bandit,Monarped 50cc
Åker till ön 29 maj nästa år, 5 nätter i douglas :)
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Någon som vet något om killarna i länken ovan?, Philip har kört något ERf runt -04
Team mc doktorn,på knutstorp,
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Börje Jansson var på pallen både 1970 och 1971. Han kom 2:a i 125cc båda gångerna. Jag mekade åt honom 1971. Såvitt jag vet så har ingen svensk vunnit på Isle of Man. Det finns en databas på den officiella hemsidan där man kan läsa om alla som har kört på Isle of Man inklusive svenskarna förstås. T.ex. Vargolle! (Olle Nygren) och Esso Gunnarsson. http://www.iomtt.com/TT-Database.aspx
Det finns också ett forum med information om banan där jag är djupt involverad. http://www.iomtt.com/Home/Forum/ShowPost.aspx?PostID=95543
Sidan 26 i tråden är den mest aktuella för tillfället, men en uppdatering kommer från mig före the TT 2013!
Länk till sidan 26. Rulla ner en bit för min del i tråden:
http://www.iomtt.com/Home/Forum/ShowPost.aspx?PageIndex=26&PostID=95543
 
Last edited:
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Jag har kört ”Mad Sunday” på tidigt 80-tal (då jag hade B-licens) med min då splitternya Moto Martin Honda CBX 1000 (som "Peppe" Sjöström tyckte var alldeles för fin för att åka på bana med).

Roligt (det regnade inte), men det var många muppar ute som körde över sin förmåga och klotade eller var allmänt i vägen.

Själva TT-rejset var ruggit snuskigt snabbt.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top