Har ni barn och kör mc?

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Satt och läste om mc olyckor och tankarna skenade iväg. Är man en självisk idiot som utsätter sig själv för risken att drabbas av en alvarlig olycka med hojen då man har familj och barn?

Förlorade min bror och hans fru och min guddotter i en tragisk skoterolycka i vintras, vet vilket helvete jag själv och min familj, släkt och vänner gick igenom.

När jag äntligen bestämde mig för att ta upp hojåkandet i våras så var inte familj och släkt direkt glada kan man säga. Men nu har min sambo mjuknat och har köpt utrustning för att åka med, även barnen vill åka med men de får vänta till nästa säsong då ev utrustning inköps till dem.

Som det har blivit denna säsong har jag kört mycket själv då jag tar hojen till jobbet varje dag, Norrtälje – Stockholm minst 14 mil per dag. Jag tjänar en jäkla massa tid på detta, samt att man åker med ett leende på läpparna.

Jag vet att jag tar en större risk genom att åka hoj istället för buss eller bil, är man självisk om man gör detta eller hur resonerar ni som har barn?

Kom gärna med synpunkter för eller i mot.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag och sambon är överens, blir det barn så blir det två hojar också, aldrig barnens bägge föräldrar på samma hoj. Även om det blir en olycka så ska inte bägge föräldrarna stryka med.

njelger

Guest
TLS skrev:
2438321 Jag och sambon är överens, blir det barn så blir det två hojar också, aldrig barnens bägge föräldrar på samma hoj. Även om det blir en olycka så ska inte bägge föräldrarna stryka med.

barn o hoj. men man tänker nog lite extra.

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Jepp har en son på 9 månader..
Men man kan inte tänka på att det ska hända någonting hela tiden.
Man kan lika gärna ramla ur sängen och bryta nacken som att köra ihjäl sig på hojen. Nästa lika farligt att köra bil med, eller att simma.
Man kan dö av det mesta men det är lika tragiskt oavsett hur man dör.

Frolomp

Busglad tvåbarnsfar
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
KTM 950 SM -06
Två barn jag med!

Tänker mer på vad jag gör sedan barnen kom!
Visst har jag och sambon åkt bägge på samma hoj men det sker inte ofta.
Personligen skulle jag bli odräglig som sambo och far om jag la av med hojåkandet men visst suger det till i magen när man läser om alla olyckor!

/Jocke

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Familj med barn. Hade hoj men sålde den mycket pga olyckrisken. Körde totalt i 4 år och tyckte det var riktigt skoj. Till slut kom tankarna dock i fatt mig och det kändes riktigt bra när jag sedan sålde hojen. Det var som sagt riktigt skoj men nu ca 3 måndader efter försäljningen känns det bättre än någonsin.
Är det det ballaste du vet så ska du självklart fortsätta köra! Trots riskerna... Som några nämner så kan man dö eller skadas ändå, tex av att ramla ur sängen, sen är det antagligen BETYDLIGT större risk att skadas när man framför en MC men men...
Att undertrycka ett sådant behov som ens största intresse kan ge en, får en att enbart må dåligt.
Så mitt råd är - fortsätt gasa men gasa med omdömme :tummenupp

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag har en son på 19 månader. Jag kör ca 1 200-1 500 mil årligen varav ca 100 på bana. När vi fick vår son började min sambo ta MC-kort. Nu mer så sitter inte grabbens båda föräldrar på samma hoj. Om en allvarlig olycka skulle hända så får han inte på något vis bli av med båda föräldrarna. Där för kör vi nu mer på varsen hoj.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Man kan vända på det. Jag har inte barn nu men vill såklart ha barn en vacker dag. Bara för att jag inte har barn just för tillfället betyder det ju inte att jag chansar mer och utsätter mig mer för dödsolyckor för det.

En tanke bara. :)

Man kan ju faktiskt välja sina krig. Vill du köra men ser en stor risk i att köra mc i trafik? Köp en billig knarr och kör av dig på bana ett par ggr om året. För bankörning får väl endå ses som ett säkert sätt att köra (iaf vad gäller dödsolyckor).

Gabor

Guest
Har 3 grabbar, 11, 13 ,15. har kört hoj i över 30 år, mest sporthoj. Kör som jag gör för att det känns bra och jag gör det med glädje.
Tänker inte på olyckor och vad som skulle hända om jag skulle dö...

Lever redan på lånad tid, allt är en bonus , jag försöker att ha det så bra i mitt liv med barnen, vänner och ovänner.:yoparty

Skulle jag tänka på vad som kan ske så vore det inget liv värt att leva...

Visst tar man det lite lugnare, tar inga onödiga risker, har en bra fantasi för vad som kan ske i trafikmiljö, sett alldeles för många som inte vet vad dom sysslar med....

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nja, jag körde race på hög nivå när jag hade först ett, sedan två barn.
Att sluta pga dem hade inte varit en bra idé eftersom jag VILLE fortsätta rejsa.
Får man inte göra det man vill så blir man frustrerad och otjänlig som tillgång i familjens psykosociala närmiljö.

Man känner på sig när man spänner sin båge lite väl hårt och då kan man ju, iaf i trafiken, släppa av lite.
Just det är värre mitt under ett pågående race :cdevil

Se till att du trivs. I det långa loppet har alla mest nytta av det.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Har småbarn och kör hoj. Ser inga problem med det.

Men är heller inte någon hormonstinn, nybliven körkortstagare som har valt en R1:a som nybörjahoj.

Det är stor skillnad på hojförare i allmänhet angående riskmedvetenhet och erfarenhet.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Vi åker än och som vi alltid gjort på varsin hoj, aldrig på samma. Dock har vi nästan slutat helt med gatukörning och kör bara bana (nästan).

Både jag och min man har insett att barn är viktigare än leka värst i gänget i grupper som åker hoj på gatan

Min man visar hellre framfötterna på bana och ska börja tävla.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Bajen-Sam skrev:
Jag tjänar en jäkla massa tid på detta, samt att man åker med ett leende på läpparna.

Då lever du längre, finns en tid för alla, svårt veta när den är kommen, det är farligt att leva, finns en professor eller nåt som precis gett ut en bok om svenskar som trygghetsnarkomaner, vill båda åka samtidigt så är det väl inget fel heller.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Du kan halka på tvålen ui badrummet oxå,
Givetvis är det aldrig fel att TÄNKA LITE . Men aldrig fega, LR bli osäker!
Som alla vet kräver hojåkning att man är lite rapp i besluten när man kör ,Om man hela tiden skall "fega" dvs tänka på "dom små där hemma" kan det i sig själv vara en fara då man tar ett ett beslut som inte funkar .
Farten dödar säger man , för mig är det tvärt om farten/accet i hojen har räddat mig IFRÅN bilstollar
Har inga betänkligheter om att köra dottern på hojen oxå ( 8år) hon har åkt med till å från sen hon var 4
Livet kan man inte skydda sig ifrån , det ska levas!:fakta
Lr
:Livet är inget Genrep!
kom ihåg det
Därmed inte sagt att varje dag skall levas som om morgondagen inte fanns!
Förnuft , måttlighet , eftertanke ,verkar inte vara dagens ledord heller...

By the way ,Se upp för Vägen emellan Brottby- Sättra- Riala Stollar ifrån VV har Grusat kanterna men INTE satt upp nåra skyltar..= SKITHALT i kurvorna
HADE

JayZin

If I Only Had Wings On My Gixxer.......
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
GSX-R 1000
Lev livet, dör gör vi allihopa! Har en son på 2 månader vilket fått mig att tänka efter ordentligt. Men som någon skrev tidigare " man kan dö av vad som helst". Mitt måtto är lite "kör så det ryker, men kör med omdöme".

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Vi har en son sedan 2 veckor tillbaka och frugan är väl inte direkt något fan av bågar precis. Dock har hon en havremoppe som inte heller är helt ofarlig. Så hon har inte så mycket att sätta emot om man säger så :)

Jag blev dock inte direkt jättepopulär när jag gjorde tvärtemot många andra och bytte upp mig i cc från en 650 till 1000cc denna säsong. De flesta säljer ju sina bågar när det blir kids.
Jag har definitivt inga planer på att sälja min.
Jag kan förstå att de som köper en båge bara som en kul grej för att prova på, sedan säljer den vid tillökning. Men är det ens största intresse så blir det svårt.

Många verkar sluta helt med sin hobby/hobbys så fort det blir fler i familjen. Har man någorlunda planering i sin tillvaro så räcker tiden, om än inte lika mycket som tidigare.
Jag skulle bli tokig om jag inte hade nåt intresse utanför familjen att kunna lägga ner min själ i och få komma ifrån vardagen lite. Sen tror jag det kan vara bra att ha något att inspirera de små liven med.

Om bågen är ditt största intresse så behåll den om ekonomin tillåter. Du kommer bara att gå och sukta efter att skaffa en igen annars.

Mvh / Bear

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900
Barn o MC.
Tänker faktiskt inte så mycket på att det kan hända en olycka.

Det svåra är därimot att smita förbi frugan på vägen till hojen..:hihi

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Firar 20-årsjubileum på hoj i år och har inga planer på att sluta trots en treåring hemma och en ny liten knatte på väg... Problemet just nu är nog mest tiden, då det inte känns helt ok att sticka iväg varenda dag efter jobbet och lämna sambon hemma med lilltjejen.
Försöker trots det åka minst tre rundor i veckan om vädret tillåter, kanske inte så långt men ett par timmar ute känns bra det också.:)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!