Har ni förslag på var man köper bra och billiga lättviktstält.

Töreboda

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2012
Hoj
Honda CBR 1000 F 1988
Ska köpa tält inför sommarens äventyr. :)
Vad ska man köpa?? Funkar pop-up-tält?
Har förstått att popup-tält kan bli otympliga att packa, stämmer det?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Popup-tälten är om inte annat väldigt tunga, och dom där plastlederna ser väldigt klena ut, jag kan tänka mig att dom blir ganska sköra efter några år.

Jag köpte ett vanligt kupoltält med absid på Intersport för en massa år sen, det har funkat helt ok. Sen köpte jag ett Hilleberg Nammatj 2gt, och jävlar vilken skillnad! Det är så otroligt mycket trevligare och bättre, väger mindre dessutom, trots att jag har ett golv under hela tältet inkl absiden som tillval :tummenupp

Edit: Ställen att handla på ja, www.naturkompaniet.se och www.addnature.se är två affärer med stort utbud, inte billigaste kanske. www.utsidan.se är som sporthoj för friluftsnördar och har köp&sälj, och gott om annonser till webshopar. Dessutom finns det gott om billigatälttrådar i forumet där :tummenupp

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena!

Köp en storlek sörre tält än... äh, så här: Är ni två=köp ett tre-mannatält, så du får plats med skinnställ stövlar, hjälmar och sånt.

Håller med Hoztic annars!

Ehh, kanske inget lättviktstips...

Last edited:

Traesk

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Hoj
BMW R1200GS -08
Jag köpte detta tält inför förra sommarens Europaresa: http://www.handelsboden.com/mctalt-4bikers-original-p-1261-c-220.aspx

Är grymt nöjd med det. Extremt enkelt att resa, tar något längre tid att packa ihop. Det höll helt tätt, t.o.m. efter en hel natts ihärdigt regnande i Tyskland. Det är inte det minsta och mest lättviktiga tältet ihopfällt, men det kompenseras av att det är så snabbt att resa anser jag.

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Tänker som Hoztic, Hilleberg. Det är lätt och hållbart. Dock kan det kanske vara lite dyrt, men jag antar att ska man ligga på topp så...
Tycker ändå att du ska kolla in Hillebergs olika modeller. Kan vara värt det och hittar du ett begagnat på typ blocket. Så varför inte slå till, du kommer inte att ångra dig.

Töreboda

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2012
Hoj
Honda CBR 1000 F 1988
Tack för alla svaren!! :rock
Handelsbodens 4bikers verkar ju smidigt och hyfsat pris oxå, risken är väl att det finns en jäkla massa såna om man åker på en träff och då hittar man väl inte "hem" efter en blöt kväll :hihi:fyllisar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Handlade på Stadium våren 1990 ett kupoltält med bottenyta 2,4mx2,4m för 600kr. För mitt "riktiga" tält var på väg med fraktflyg till Pakistan. Det sista expediten sa var: "Tänk nu på att det här inte är ett riktigt fjälltält."
Så hemma sydde jag in 8 extra band för tältpinnar längs kanten. Därefter till Chamonix där det först sattes upp nedanför
Aiguille Midis västvägg på 1300m höjd. Efter vi klättrat upp till liftstationen på 3700m tog vi liften ner till vårt tält och tog sedan liften upp igen och satte upp tältet på på 3500m höjd i Valle Blanche nedanför Aiguille Midis östsida.

Svagheter:
Vikten ca 5kg.
Duken i yttertältet höll bara i 15år. Sedan var den så skör att det inte var rimligt längre reparera revorna med silvertejp.

Vad man tjänar på att betala 3000kr idag för ett liknande tält är att man kan få ner vikten till 4kg,
för 6000kr borde det gå att få ner samma storlek till 3kg.

(Mitt ordinarie fjälltält, för ungefär lika många kronor köpt omkring 1980 från bröderna Tysklind i Insjön. Ja det fick en bärare från Askole)
AigulleMidiFromW.jpgAiguilleMidiFromEast.jpg

Så vad du tjänar på att betala över 1200kr för ett dubbeltält (mindre kondens i innertältet)
är bara lägre vikt (förhoppningsvis) och ett flottare namn, tex Hilleberg.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Handlade på Stadium våren 1990 ett kupoltält med bottenyta 2,4mx2,4m för 600kr. För mitt "riktiga" tält var på väg med fraktflyg till Pakistan. Det sista expediten sa var: "Tänk nu på att det här inte är ett riktigt fjälltält."
Så hemma sydde jag in 8 extra band för tältpinnar längs kanten. Därefter till Chamonix där det först sattes upp nedanför
Aiguille Midis västvägg på 1300m höjd. Efter vi klättrat upp till liftstationen på 3700m tog vi liften ner till vårt tält och tog sedan liften upp igen och satte upp tältet på på 3500m höjd i Valle Blanche nedanför Aiguille Midis östsida.

Svagheter:
Vikten ca 5kg.
Duken i yttertältet höll bara i 15år. Sedan var den så skör att det inte var rimligt längre reparera revorna med silvertejp.

Vad man tjänar på att betala 3000kr idag för ett liknande tält är att man kan få ner vikten till 4kg,
för 6000kr borde det gå att få ner samma storlek till 3kg.

(Mitt ordinarie fjälltält, för ungefär lika många kronor köpt omkring 1980 från bröderna Tysklind i Insjön. Ja det fick en bärare från Askole)
View attachment 354374View attachment 354375

Så vad du tjänar på att betala över 1200kr för ett dubbeltält (mindre kondens i innertältet)
är bara lägre vikt (förhoppningsvis) och ett flottare namn, tex Hilleberg.

Ja tält är ju ingen raketforskning direkt.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha