Har ni glömt skivbromslåset i?

Har ni glömt skivbromslåset i?

• Antal röstningar
    0

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Jag använder mig av ett rejält lås som jag kör igenom fälgen och skivan bak. Funkar utmärkt om olyckan är framme så blir det ingen skada ändå

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Självklart har man glömt det! 1gång än så länge.

Skev bromskiva hurraj!

Var lite pinsamt också, full gas hojen bara tvärla sig efter 1½ meter på vänster sida, skit snyggt. Men jag gladde publiken, själv tyckte jag inte det var lika kul (vart ju inte roligare när jag fick veta priset på en ny skiva heller).

//Fredda

Last edited:

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
1 gång! Körde iväg sakta....STOPP!!! Cykeln välte, men inte en skråma!
På min första mc :tummenupp

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Höll på att välta hojen i backen en gång i somras på det sättet. Eftersom man fräste iväg med full fart och fullt styrutslag så blev det ett tvärkast åt sidan när låset tog i. Som tur var gick en granne förbi just då, så jag hann ropa dit honom för att hjälpa mig att dra upp cykeln precis innan den skulle välta (en gixxer 1100 är tung i vissa vinklar...).

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag har en stor gul "Dymo"-remsa som det står SKIVBROMSLÅS på sitter under tändningslåset. Inte så snygg att se på och folk har roligt åt den :hihi , men så vimsig som jag är så har den nog sparat mig många sköna kronor som jag kan använda till roligare saker än bromsskivor...

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
OLJEKYLD GSXR skrev:
Det har jag, men de tog stopp emot oket så det var ingen fara. Har dessutom glömt bygellåset i bakhjulet ett par gånger på oilka hojar. Har även glömt att låsa upp kättingen mellan hojen och bilen.

:tungan Det finns säkert någon medicin att ta imot det du verka lida av :lol

// TOK :fyllisar

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Tja, det händer mig typ 1ggr per säsong, så mina hojar har alltid nya fina framskärmar. Har dock aldrig lagt nån hoj p.g.a. låset.

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
zopilote skrev:
Jag har en stor gul "Dymo"-remsa som det står SKIVBROMSLÅS på sitter under tändningslåset. Inte så snygg att se på och folk har roligt åt den :hihi , men så vimsig som jag är så har den nog sparat mig många sköna kronor som jag kan använda till roligare saker än bromsskivor...

På min hoj körde jag ett liknande knep. En liten bit gummirör som jag satte över startnyckeln. Påminde om att ta bort låset och när jag gjort det satte jag över röret på skivbromslåsnyckeln. Finns alltid knep för oss svagbegåvade och lätt dementa.
Joel

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
JA det har jag!.. :gnissla Med kawan... i Sunne i sommras när, när jag med tre dagar gammalt körkort skulle knuffa Ninjan bort från en gräsmatta... ingenting hände, mer än att det tog stopp... :rolleyes:

Däremot har jag lyckats lägga både Ninjan och gixxern ner med knapp styrfart utan hjälp av nåt skivbromslås... :tuttar :arsele :D

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Zeb_Macahan skrev:
Man sätter helt enkelt låset på bakre bromsskivan... så är biffen klar...

//jaG

Jag har en mindre fram och en större bak - alltså man har 2 lås Jens :mattias

Det tillsammans med ABUS fetekedja och larm i eget, oxå larmat, garage skall göra attt det blir svårare för tjuven att kleta på min hoj.
Ja, min Magnum är alltid laddad&redo trots alla lås :hihi

Knorten skrev:
JA ! :mad: Spräckte framskärmen :klappar

Haha, det gjorde jag för första gången för 3 veckor sen. KNÄCK!!! sa det o jag kollade överallt efter plast men hittade ingenting. När jag nu i helgen skruva isär halva hojen så såg jag att ett fäste i framskärmen var spräckt....

M:et skrev:
Eller så köper man en framskärm i kolfiber så kanske den förhoppningsvis håller lite bättre....

Det är sån man köper när man spräckt skärmen. Inte för att den kommer hålla bättre men för att den är lättare o snyggare.

Har man knäckt en skärm gör man inte om det. Gör man det i alla fall.... ja, va e man då? :rolleyes:

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Kollegan ställde upp och körde med till verkstaden för att skjutsa mig tillbaka. Schysst! När vi skulle iväg och jag satt mig till rätta sa det fraaas... det var den framskärmen i kolfiber det! Stackars kollegan, som var så snäll!

Själv har jag bara glömt den en gång, när jag skulle iväg igen efter ett litet bensinstopp på refugen mellan E6 och Öckeröleden vid Tingstadstunnelns norra mynning. Japp, i rusningstrafik. Nej, jag höll mig på hjulen.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
När jag lyckades så hände det inget med hojen. Min lilla hoj är ju så lätt så skivan håll och låset gick emot bromsoket, som heller inte skadades... Hädanefter så lägger jag ALLTID en magnet på tändningslåset när jag har låst med skivbromslåset. Däremot så litar jag inte helt och fullt på magneten....
En polare höll på att bli av med sin hoj. Tjyyyvjvlarna hade satt en mejsel i tändningslåset (och naturligtvis tagit bort magneten), så när polaren skulle kolla om allt var ok med resten av hojen och rullade den lite bakåt i nedförsbacke..... gissa vad som hände.... Ny skiva inhandlades kort därpå och ett par feta repor i kåpan finns att beskådas..... :huvet

/FW

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
OLJEKYLD GSXR skrev:
Det har jag, men de tog stopp emot oket så det var ingen fara. ...

Mot mitt ok tok det bara halvstopp, sedan gick oket sönder. :4skrika
Den här tråden kommer antagligen slå nytt rekord i antal :huvet.

:hihi

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
zopilote skrev:
Jag har en stor gul "Dymo"-remsa som det står SKIVBROMSLÅS på sitter under tändningslåset. Inte så snygg att se på och folk har roligt åt den :hihi

Kommersiell variant på samma tema... (Inte för att jag behöver någon själv...)

Bifogat

• disc_lock_reminder.jpg
    disc_lock_reminder.jpg
    5.8 KB · Visningar: 103
  • Monterad.jpg
    Monterad.jpg
    27.5 KB · Visningar: 82

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Japp,på väg från ett fullsmetat tantolunden efter en solardag,alla glodde när man skulle dra iväg,men som tur va så slog det stopp mot oket innan jag hade brummat iväg(rullade bara)så det va bara att kliva av "inspektera lite skosnören o sånt o så fort som fan ta bort låset.*he he*

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
japp, en gång, ingen skada dock eftersom jag märkte det när jag backa ut hojen från parkeringen så hade ingen fart. Efter den incidenten så parkerar jag alltid så jag måste backa hojen det första jag gör, för det kommer garanterat hända igen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln