Har ni ibland ångest efter körning?

Har ni en moralröst i huvudet?


  • Antal röstningar
    0

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
En sak jag har tänkt på är när man har varit ute och kört undan (olika för olika personer jag vet).
Då kan man efteråt visserligen tyckt att det varit kul men ändå i bakhuvet tänker man, fan om det klivit upp en älg där när jag kom körandes så fort, eller fan tänk om polisen stått och mätt fart just där eller kanske att en människa klivit ut på vägen.
Eller andra moraliska tankar för eventuella risktagande som skedde under körningen (rädsla för eget eller andras liv eller skador).

Har ni sådana tankar eller är det bara fegisar som tänker så?:lol
 
Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Klart att man har tänkt tanken.... senast igår natt när jag körde hem till nynäs i ösregn o mörker.... trots att 100 som jag körde bara e 10 för fort så kändes det ändå som om man pressade lyckan lite. Sikten var ca 50-60 meter och det är synnerligen gott om vilt o poliser på sträckan..... (även om vilt var det jag hade i åtanke)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hade det när jag hade snabbare bil, men med hojen kör jag så sakta så det är ingen risk. Förutom när jag testade plogfunktionen på den... Då var jag lite darrig ett tag. (GSXR 600 plogar nästan inga fåror alls, men de gör så att gräset - eller vad de nu odlar på åkrar - liksom lägger sig ner)
 

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
En liten svart
Ja, så tänker man ofta tillsammans med: "nästa gång, DÅ ska jag ta det lugnt...". När nästa gång sen inträffar sitter tanken kvar ungefär tills att visiret fälls ner och hornen tittar fram. Fast jag måste erkänna att jag är en fegis som försöker ta det lugnt för det mesta.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
pvcraketen skrev:
Ja, så tänker man ofta tillsammans med: "nästa gång, DÅ ska jag ta det lugnt...". När nästa gång sen inträffar sitter tanken kvar ungefär tills att visiret fälls ner och hornen tittar fram. Fast jag måste erkänna att jag är en fegis som försöker ta det lugnt för det mesta.

jo jag menar ju inte att man måste övertalas av tankarna, det är ju inte säkert.

Jag tycker att rösen har förekommit mer frekvent nu på senare år än när man var 18-20 år:lol
 
Last edited:

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Centralt
Hoj
R1000
Webspy skrev:
Klart att man har tänkt tanken.... senast igår natt när jag körde hem till nynäs i ösregn o mörker.... trots att 100 som jag körde bara e 10 för fort så kändes det ändå som om man pressade lyckan lite. Sikten var ca 50-60 meter och det är synnerligen gott om vilt o poliser på sträckan..... (även om vilt var det jag hade i åtanke)


absolut Enköping-Sthlm igår stod typ 285 på mätaren ( dock helt tomt på vägarna då) ..inte kul om farbror blå vart där
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Inte så mkt om polisen, men jag går ofta igenom incidenter med vilt inblandat många gånger i huvudet efteråt och resultatet blir att jag kör mer och mer försiktigt.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
vilket larv.

jag har nästan jämt ångest. jag är ångestdrottningen, men är det nån gång som jag INTE har ångest så är det efter att jag kört hoj. varför skulle då ni ha det, om inte jag har det?

(okej, det kan bero på att jag är :kocko )
 

Coola Ola

Guest
Ja, helt klart. Senast i tisdags när jag var ute o körde med mookie. Vi satt o pausade en stund när pappa ringer på mobilen. Shit, helvete, jag hade helt glömt av att jag lånat bilen av honom och nycklarna låg inlåsta i min lägenhet. Då var jag c:a 6 mil hemifrån och totalt tokkörde de första 2,5 milen som var en liten kurvig sjuttioväg med massa skymda kurvor, utfarter och hus längs vägen. o där låg jag o pressade, egentligen över min förmåga. Kände mig som en jävla idiot i efterhand faktiskt. Oftast brukar jag dock ta det såpass lugnt att jag inte har några direkt samvetskval.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Inte så ofta, men det händer. Just nu sitter jag med lite ångest och framförallt irritation på mig själv då jag på vägen hem från jobbet drabbades av en smula road-rage :).

Tät stockholmstrafik, inga luckor att smita förbi i, varmt och jävligt och helt plötsligt kommer en skåpbil och tränger sig in bredvid mig i min fil (hans fil tog slut) utan blinkers. Jag vände mig om och tittade surt samt pekade finger (moget..) och vägrade att släppa in honom. Då tränger sig dumjäveln in bakom mig och börjar tränga ut mig från höger sida istället samtidigt som han tutar och vevar ner fönstret för att uttrycka sin ilska.

Jag får då den smarta idén att peka finger ytterligare en gång och slå till hans backspegel så att den böjs framåt och kör iväg, då kör han fram skåpbilen och försöker skära av vägen för mig vilket får till följd att jag får göra några riktiga biltjuvsmanövrar för att komma förbi, sen blev det trafikfarlig slalom mellan bilarna tills jag kom hem.

Jag brukar försöka att inte bli förbannad och göra överilade grejor i trängseltrafik, det är liksom ingen vits med det, men nu fick jag överslag. Hade det gått illa så hade jag krockat in i någon bil och legat på SÖS just nu istället för att sitta med en whisky och fira första dagen på semestern.

Så mest är jag irriterad på mig själv, hade jag bara kunnat kontrollera mitt temperament så hade jag släppt förbi idioten och kört hem i sansad takt, istället för att behöva fly från en skåpbilsjävel som försöker köra över mig :).
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Känner det inte riktigt lika mycke sen jag skaffade motard, nog för att man kan köra fort en sträcka med den, men man kommer inte upp i lika farliga hastigheter!
Däremot nästan varje gång efter man vare ute med sporthojjen :(
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
oj, det var inte bara jag:lol

jag har en sån som satt i länge tom, jag körde hem en annan persons hoj och körde först en 160-170 en lång bit, sen kom jag ifatt några bilar så jag kom ner i c:a 100, då small framdäcket PANG!.

Det där glömmer man aldrig, tänk om det smällt i 170.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Silwer skrev:
Har ni sådana tankar eller är det bara fegisar som tänker så?:lol

Haft fetingångest vid ett tillfälle som jag verkligen minns. Var iofs med bil(volvo 340)..
Skulle på en endagstur till Kungsberget å åka bräda. Bokat sån där med bussresa och lifkort.
Bommar pendeln på morgonen(05,40) från nynäs. Kastar mig inåt stan i morsans 340. Just den natten har det snöat något galet och minst två-tre gånger får jag sådan sladd på bilen att jag flyttas från mittfilen till vägrenen på motorvägen... körde som ett skållat ollon för att hinna med bussen och körde ca 50km/h snabbare än alla andra på vägen... vilket innebar att jag körde ca 100-110. Vid Länna kommer jag först första gången på färden från nynäs in på plogad väg, vid farsta kör jag om plogbilarna och forsätter igen vidare genom ca 2 dec tjock snö. Sladdar konstant men tänker bara på snowboard.

Hinner precis med bussen och först påvägen hem som det slår mig att jag varit en riktig idiot. Jag tycker det är skitkul att leka lite när det är halt.. men att ligga i 110 med en 340 på oplogad väg trots att jag sladdat tvärs över två filer vid två tillfällen gav mig ångest i efterhand..
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag hade det väldigt ofta, hände titt som tätt att man kom farande som en tätting och det kom rådjur längre fram eller en bil som var lite för långt över på min sida. Till slut blev jag nästan rädd för att åka hoj på vägen. Då slutade jag.
 

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
Silwer skrev:
oj, det var inte bara jag:lol

jag har en sån som satt i länge tom, jag körde hem en annan persons hoj och körde först en 160-170 en lång bit, sen kom jag ifatt några bilar så jag kom ner i c:a 100, då small framdäcket PANG!.

Det där glömmer man aldrig, tänk om det smällt i 170.
Håller med dig Silwer - finns åtskilliga gånger som man tänker till efteråt hur jädra nära eller så det var innan man blev uppkallad :angel !

Jag är gasglad och tar risker varje gång, men risker som jag anser mig kunna hantera, nästan iaf....har åkt mycket offroad och cross tidigare. Man lär sig en jäkla massa om hantering utav hojen vid sådan körning. Åker faktiskt riktigt fort på grus med gixxern också, har behövts någon gång....säger inte varför :D Håller dock hastigheten på lagom nivå inom tätbebyggt område, vilket jag är stolt över mig själv för!
 

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
zx6r -99
Silwer skrev:
Då kan man efteråt visserligen tyckt att det varit kul men ändå i bakhuvet täker man, fan om det klivit upp en älg ......

Har ni sådana tankar eller är det bara fegisar som tänker så?:lol

Lustigt att du skriver det idag.
Jag tog precis upp en sådan diskussion igår när vi var och fikade på MAX efter Lunda...att man kan få konstiga tankar, även just under körning/åkning ..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Inte nu längre. Jag tänker mest:
"Varför körde jag så fegt där?"
"Jag MÅSTE bli bättre på att bromsa"
"DIn fege jävel se till att gasa ibland också!"

Men så har jag sålt gathojen också.
 

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Hej!
Jo det uppstår såna tankar ibland...
Marginalerna är ju inte direkt stora alla gånger å då är jag ändå en lugn å
sansad person ( i trafiken) :)
Väl värt att ta upp den frågan, visar att man inte ensam å fundera lite
/rewind
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har aldrig ångest för något som jag gjort. gjort är gjort och man kan ju inte dö i efterhand. jag har ångest innan jag ska ut och åka. jag har ångest för att något ska hända med hojen som gör att jag går av vägen. tex punktering eller att kedjan går av och låser bakdäcket. såna saker som jag själv inte kan göra så mycket åt. jag har aldrig någon ångest för något annat.
eller i och för sig. men min förra hoj så fick jag några vobbel som var väldigt äckliga. dom hade jag ångest för i veckor efteråt. dom kändes verkligen totalt livsfarliga.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top