Har ni satt på vinterdäck på bilen ?

Vinterdäcken på ?

• Antal röstningar
    0

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
stony skrev:
satte på dom igår heheh snacka om timeing

Fjong nya nokian hakke 2 :tummenupp

Jo, dom lär du inte bli missnöjd med!! Överlägset bäst hållbarhet också. För ut 4500mil av dom på en merca E 320 Cdi, när man av sommarpuckarna (Michelin pilot primacy) max får ut 2500 mil!
Ett tag provades Hankook.... Fick ut 1000 mil på sommardäcken, och vinterdäcken fick sitta på två dagar. Sen åkte skiten av.... HELT värdelösa.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Nope, jag va en av dom som va ute o sladdade på sommarpuckar imorse.
Har ju mina däck liggandes på Däckia å dom har inte haft tid att byta på min bil förens imorgon, dom har varit tvungna att beställa 2st nya däck (fram) som kom nu i veckan.

Men till helgen ska man väll vara slir fri :banana

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
juha01 skrev:
Jo, dom lär du inte bli missnöjd med!! Överlägset bäst hållbarhet också. För ut 4500mil av dom på en merca E 320 Cdi, när man av sommarpuckarna (Michelin pilot primacy) max får ut 2500 mil!
Ett tag provades Hankook.... Fick ut 1000 mil på sommardäcken, och vinterdäcken fick sitta på två dagar. Sen åkte skiten av.... HELT värdelösa.

Jo ja skulle sladda lite med räsergolfen förut :) , tryckte gasen i bott på massa snö och förväntade mig hjulspinn, det bara sög fast och drev frammåt. Aldrig haft såhär bra däck,

Fan va dum man varit alla år innan när man snålat på v-däcken :kocko

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Såld
Vinterdäck på sedan en vecka, men handbromsen låste sig mitt i allt snökaos (självklart var man ju tvungen att göra lite tuffa handbromssladdar :kocko ) vilket resulterade i massvis med ofrivilliga sladdar i varje korsning....mina stackars medtrafikanter undrade nog vafan jag höll på med :tomten

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Anthrax skrev:
Var är alternativet för oss som kör med MS-däck? :va

Alternativet för er borde varit: "Jag kör på däck som funkar dåligt både sommar och vinter, så jag behöver inte byta" :tummenupp :tomten

( Gissar på att du menar dessa "jeep-däck" som finns och ska funka jämt )

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
MS märkningen står ju för Mud & Snow.. Alltså vinterdäck. lagen säger att man måste använda M+S märkta däck mellan 1:a december och 31:a Mars.

Problemet är ju snarare AT däcken (All Terrain) som vissa jeepar och SUV åker med. De är varken bra på sommaren eller vintern...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Rigge skrev:
Det insåg jag igår att dom inte gör, måste fixa fyrhjulsdriften NU!!

För då stannar bilen mycket fortare om tex ett barn springer ut i vägen!

Nä, skit i fyrhjulsdriften och lägg stålarna på ett par RIKTIGA däck.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
juha01 skrev:

För ärlighetens skull så är det ju iallafall bättre med AT däcken än sommardäck på vintern eller vice versa..

Många här i stockholm som åker på friktionsdäck på sommaren.. :kocko

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jo, i söndags.

Eftersom jag värnar om asfalten så kör jag dubbfritt.
Dessutom är det barmark eller saltat här hela vintern.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
amullo skrev:
För ärlighetens skull så är det ju iallafall bättre med AT däcken än sommardäck på vintern eller vice versa..

Nej det är inte bättre, det är bara lite lite mindre dumt. Varför tumma på det som är så väsentligt?

Vid vi bilägares test så skiljde det 6 meter mellan Nokia och Michelin när man bromsade från 30 kmh till 5 kmh på is!!!! 6 meter i den farten, ja då kan man konstatera ganska fort att om hastigheten hade varit tex 70 kmh så är skillnaden ENORM! Och detta var mellan två däckmärken som kallas för kvalitetsdäck. Tänk då vilken skillnad det är mellan dessa billiga koreanska skitdäck och inte minst med allvädersdäck....

Det handlar bara om ett par tusenlappar max. Inte ens det på en vanlig bil..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
juha01 skrev:

Problemet är snarare att bilen är fruktansvärt lätt i bak, tror faktiskt inte det är nå fel på däcken egentligen.

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
amullo skrev:
MS märkningen står ju för Mud & Snow.. Alltså vinterdäck. lagen säger att man måste använda M+S märkta däck mellan 1:a december och 31:a Mars.

Problemet är ju snarare AT däcken (All Terrain) som vissa jeepar och SUV åker med. De är varken bra på sommaren eller vintern...

Helt korrekt..nästan, du måste bara ha M+S märkta däck om underlaget "kräver det" ( Finns en bättre definition som jag inte kommer ihåg just nu )

La till min parentes just för att många av dessa "jeep-däck" är märkta M+S, och kallas just det trots att de suger enorm elefantdiscoba**e i de flesta underlag.
Har själv åkt med såna en par vintrar tyvärr. :huvet

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...