Har ni tagit året första MC-tur??

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...tänkte vänta in helgen, ser ut att bli hyfsat häromkring, och jag behöver lite mer rehab med armbågshelvetet...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Premiärturen avklarad.

SATAN vad stället hade krümpt! Började med att jag bara skulle se hur illa ställt det var med storleken på kroppen, på med underställ för bästa glid, ryggskydd - tänk positivt och så var det bara stället som saknades. Byxorna gick på med lite vilja men jackan fanns det inte en chans i helvete att den gick på/runt. Av med ryggskyddet så ville det iaf ge med sig, har alltså blivit lite rund om ryggen drog jag som slutsats. Där stod jag högröd och chippade efter andan, tänkte att jag får väl ha på mig det en stund så att kroppen formar sig o satte mig framför datorn, webcam avstängd och övertejpad.

Ca 1°C enligt temperatur.nu och solen strålar ju! Ja va farao har jag kommit såhär långt så, på med ryggskyddet utanpå, tight vårjacka (med ställ) ovanpå så att det kanske sitter på sin plats vid ev vurpa, dammar av hjälm, stövlar och de tjockaste handskarna jag har. Ner till hojen, startar utan problem efter 4-5 månader utan att ens ha kopplat ifrån batteriet, upptäcker att jag har fel nyckel till låset. Upp och hämtar alla abusnycklar jag hittar och ner igen, bingo. Kollar att hojen lyser samt att det finns lite mer än atmosfärstryck i däcken och så iväg. Grus överallt men vågar mig på några provbromsningar iaf, kör småvägar för att få upp lite temperatur på grejjerna, sedan ut på motorvägen och bort till macken för att byta till 2012-luft i ringarna. Sekunderna efter att jag kommit av hojen rullar det in en annan hoj bakom mig, jag börjar med att smörja kedjan och den andre fartdåren verkar mest stå o klia sig i skallen. Han frågar tillslut om jag har något tips gällande ringtryck, batteriet är dåligt och att de uppgifterna står under sadeln. Förklarar att om han kör på samma rek som för min så är det nog inte helt fel ute, så länge iaf. Luftar mina hjul och sedan tar han över slangen, 0.6bar hittades framdäcket, han medgav att den kändes lite konstig på vägen dit :tummenupp Får även frågan om 5-56 går att använda för att smörja kedjan vilket jag skjuter från höften och besvarar med att det ska han nog ge fan i.

Blev några mil iaf, mest större vägar för att vara på den säkra sidan.... inför en avfart från E4´an ligger jag bakom 4 lastbilar varav en bogseras när de två i högra filen nästan krokar ihop med den i vänstra filen då de väjer för en personbil som fått stopp i väggrenen, säkra sidan var det ja. Batteriet fick lite bättre laddning och jag passade även på att införskaffa ett 100-pack öronproppar.

Kul var det men nu ska jag studera GI! :rolleyes:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jajjamensan, blev ett par mil i fredags och lördags, då solen tittade fram och temperaturen låg mellan 5 till 10 grader.
Såg flera andra hojar ute också, fast mest glidare i och för sig...

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Ja jag tog min första tur för i år 2 januari :)

Nu har hojen ståt avställd ett tag,så har inte fått njuta av de go varma vår vädret en.

Orb1

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Hoj
Yamaha R6 -00
Klart jag har tagit årets första runda. Det gjorde jag den 2:a Januari. Jag vågade inte röra hojen den 1:a p.g.a. hårt festande på nyårsafton, därför fick jag vänta tills den 2:a. Jag kör varje dag, och med dagens lilla runda på knappt 5 mil så har jag hittills kört 117 mil 2012 :)

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ska bli varmt i Katrineholm till helgen enligt nån väderspänd vädergubbe,,, så då är det dax.:hej

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Körde en sväng på offroaden 2012-01-01 00:01. Kallt men vafan :yoparty

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
nej, det var -11 igår när jag åkte till jobb. Hojen får vänta ännu en stund.
Såhär ser det ut när jag tittar ut från fönstret på jobb..

IMAG1588.jpg

Last edited:

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
Hallå där!
Tänkte plocka ut hojen från vinterförvaringen nu i nästa vecka. Verkar ligga över 5 grader från och med nu, men under nätterna kan det ju gå någon grad under nollan. Jag har alltid hojen utomhus under säsongen från och med att jag plockar ut hojen. Är det något jag behöver oroa mig för med en nyservad hoj, nån vecka eller två utomhus och någon nollgrad på natten?

jetson

Guest
Såg en bmw sporttouring på E4an i måndags... va -5 så det såg kallt ut...

Men nästa vecka ska det bli 10+ och sol grabbar så då kanske det blir lite mer. Jag väntar dock tills det är sopat och varmare än 15+ :D

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Ähhh grabbar sluta mesa för lite grus! Är ju ingen direkt hit att bomba vid under 10 grader heller då däcken iaf inte blir bombvarma så fort när det är så "kallt". Dra ut och chilla lite på sköna vägar även fast det är lite grusigt på vissa ställen! :yoparty

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
blev dryga 30 mil förra helgen, och nu ska det ju bli varmt igen så då lägger vi på minst lika mycket till, synd bara att grusvägarna fortfarande påminner mer om leråker än vägar såhär i tjällossningen =(

Nyheter
Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska