Har polisen stoppat er?

Har ni blivit stoppade eller inte?

• Antal röstningar
    0

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Förr blev man ju stoppad då och då. Men då hade man ju lite mer udda fordon än en V70 och en Passat.
Nu ser man knappt en polis längs vägen.
Roligast var nog när samma polis stoppade mig på samma plats för alkotest fredag em, lördag morgon, lördag kväll och söndag morgon.
När jag körde tjänstefordonskombination som krävde BE blev jag stoppad rätt ofta. Med egna bilen slipper man det då de antagligen redan kollat att ägaren är behörig.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tog bilkort -85. Totalt stoppad 3 ggr. 2 ggr i Sverige och en gång i USA. Och hojkortet tog jag 2007. Aldrig stoppad med hojen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har blivit stoppad i storleksordningen 40 gånger för rutinkontroller som kontroll av körkort, nykterhetskontroll och flygande besiktning. Det har aldrig varit några problem. Dom flesta gångerna med bil men även några gånger på hoj. Jag gissar att det i grunden beror på att jag under en lång period körde väldigt mycket både i tjänsten och privat och då blev det ganska mycket körning på ställen där polisen ofta har kontoller. Dom senaste åren har jag bara blivit stoppad en gång för att jag körde för fort på E18 men dom han aldrig mäta utan dom nöjde sig med att säga åt mig att ta det lite lugnare och släppte mig sedan. Sedan har jag blivit stoppad 2 gånger för fortkörning. Första gången fick jag "låna ut" körkortet i 3 månader. Andra gången fick jag böter.

För att du ska få övningsköra privat så krävs ju förutom att handledaren har haft den aktuella behörigheten i minst 5 år också att denna blivit godkänd som handledare.
Jag har förvisso inte blivit stoppad när jag varit ute och övningskört med någon men personligen skulle jag aldrig övningsköra utan att ha tillstånd och handledarbevis. Risken för att man blir stoppad är förvisso liten men samtidigt så kan det resultera i att körkortet får vänta i 2 år vilket det inte skulle vara värt. Är polisen riktigt griniga så kan dom lägga på även medhjälp på den som agerat handledare. Liten sannolikhet men som sagt men långt ifrån värt det enligt min mening.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har blivit stoppad flertalet gånger både med hoj och bil (1 ggr med var typ av fordon har det blivit böter, dock inte den gången då jag körde utan reg.skylt pga stress vid ihopmekning). Däremot har jag inte blivit stoppad en enda gång de senaste tio-femton åren.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tråden är lite väl gammal att ge goda råd om att övningsköra utan tillstånd fall man träffar på polisen som nu för tiden knappt finns på vägen..
Själv har jag blivit stoppad hundratals gånger, känns som flera tusen då... Fast senaste åren ser man knappt någon å än mindre blivit stoppad..
Sist va de för 2,5 år sen på mc vid Rosenhill av en bummse.. Varför man blivit stoppad så många gånger förr är att jag bodde i miljonprogramets område i 5 år å jobbade skift.. Kom hem vid 12 tiden på natten å då va man alltid intressant för Pecka..
Poliserna är inte alltid dom smartaste då för frågan va då många gånger va man va på väg.. Hem... Va har du varit... På jobbet.... Vid den här tiden.. Ja, ni jobbar ju oxå vid den här tiden... Va inte nu uppkäftig..

Har man bott i ett område där de buset finns så blir man behandlad efter de även om man är en vanlig skötsam person.. Klart man surnar på att bli behandlad på de sättet.. Även om de har gått massor av år så sitter de kvar i huvudet...

Raderad medlem 61114

Guest
Tråden är lite väl gammal att ge goda råd om att övningsköra utan tillstånd fall man träffar på polisen som nu för tiden knappt finns på vägen..
Själv har jag blivit stoppad hundratals gånger, känns som flera tusen då... Fast senaste åren ser man knappt någon å än mindre blivit stoppad..
Sist va de för 2,5 år sen på mc vid Rosenhill av en bummse.. Varför man blivit stoppad så många gånger förr är att jag bodde i miljonprogramets område i 5 år å jobbade skift.. Kom hem vid 12 tiden på natten å då va man alltid intressant för Pecka..
Poliserna är inte alltid dom smartaste då för frågan va då många gånger va man va på väg.. Hem... Va har du varit... På jobbet.... Vid den här tiden.. Ja, ni jobbar ju oxå vid den här tiden... Va inte nu uppkäftig..

Har man bott i ett område där de buset finns så blir man behandlad efter de även om man är en vanlig skötsam person.. Klart man surnar på att bli behandlad på de sättet.. Även om de har gått massor av år så sitter de kvar i huvudet...

haha! En kollega fick också stå ut med det dära på väg till jobbet runt 03-04 varje natt. 2-3 ggr i veckan stoppades han. Fick lägga på 10 min på körtiden för att hinna stämpla in i tid ?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
haha! En kollega fick också stå ut med det dära på väg till jobbet runt 03-04 varje natt. 2-3 ggr i veckan stoppades han. Fick lägga på 10 min på körtiden för att hinna stämpla in i tid ?
Fan va skönt å höra då...

När man berättar om alla historier om när man blivit stoppad å va snacket varit, så tycker folk att man är kinkig. .. Eller dålig attityd mot polisen...
Jag kallar de spegeleffekt.. Blir man behandlad illa så reagerar man...

Men har träffat på shyssta å trevliga snutar oxå, å då är man vänlig tillbaks..

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Ni hittade ingen äldre tråd? :D
Blivit stoppad en gång på hoj, rutinkontroll. Har polisutbildning här i stan så det var ett gäng aspiranter med, märkte att de hann bli lite nervösa då jag inte fick i neutralen på en gång och satt och fipplade med det.
Hojen hade lite egenheter....

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Haft körkort i 15 år, blivit stoppad i bil en gång 2012 och aldrig på motorcykel.

När jag blev stoppad höll jag 47 i mätarfart på en lång och bred 50-väg. Jag vet att jag höll 47 eftersom jag tittade till mätaren ganska precis innan jag blev stoppad. Det är en väg med rejäl separerad cykelbana + gångbana och utan hus intill vägen. Det är inte ovanligt att folk kör 60+.

Det blev båskontroll som gick utmärkt. Hade inte druckit en droppe på flera veckor. Men av någon anledning var poliskvinnan inte nöjd och började insinuera fortkörning. Men jag hade inte kört för fort och de hade inte mätt min hastighet, så det hela förvandlades till en underlig argumentation.

Något i stil med;
Gick det inte lite fort?
-Nej, jag höll hastigheten.
Är du säker på att du höll hastigheten?
-Ja, jag är helt säker.
Jag tyckte det gick lite fort.
-Jag körde inte över hastighetsgränsen.
Men du bromsade in ganska snabbt?
-Det var svårt att se att ni var poliser, direkt när det syntes stannade jag till.
Så du skulle kört långsammare med tanke på väderförhållande? (skymning och lite dugg).
-Nej min hastighet var anpassad. Jag såg er i god tid, men det var inte tydligt att ni var poliser.

Och så fortsatte det. Till saken hör att de hade ställt sig på parkeringen till ett gatukök och stod i mörka kläder viftade med ljuskonor. Inga skyltar, reflexer eller tydligt uppsatta bilar. Mitt första intryck var att det var ungdomar som stod och lekte på parkeringen.

För mig var det hela svårbegripligt. Jag vet att jag inte hade kört för fort, inte ens lite. Jag vet också att jag inte höll en underligt låg hastighet. Bilen var hel, skattad och besiktad. Vi som satt i var trevliga och satte oss absolut inte på tvären. Varför försöka övertyga mig om fortkörning? De hade ingen mätutrustning på plats, så jag kan inte förstå vad det skulle ge. Hade absolut ingen intention att argumentera, men tänker inte erkänna något som jag inte gjort.

Last edited:

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
BG stoppade mig 2009.
Han stod på pass i skärningen E6 - Rv 40, stoppade mig utanför Gårda och undrade varför jag hade så bråttom.

Jag sade som det var: Jag var på väg upp till Fredrikstad och hade bråttom till starten av mitt livs första poängrally - Norwegian Camel Rally.

Inte.

Jag sade INTE det.
Jag hummade mest, och förbannade mig själv för att ha eldat på längs den mest olämpliga sträckan av alla.

Frågorna var de vanliga: vart? varifrån?

BG var rak nog att säga som det var: "du hann se mig och släppa av innan jag fick en riktig mätning på dig, men det var ett väldigt dumt ställe att köra fort på."

Japp, så var det.

Vi enades kring att man riskerar att ta med sig farten från motorvägarna in på de 70-begränsade genomfarterna - och att det kan vara extra farligt när genomfartstrafik möter lokaltrafik.

Något jag är helt enig med, och normalt sett alltid tänker på.
Bra påminnelse, och trevligt bemötande.

Under incheckningen till rallyt fick vi lämna fram våra körkort, som sedan lämnades tillbaka i ett sigillförsett kuvert som inte skulle få brytas under dygnet rallyt varade. Den som gick i mål med brutet sigill fick böta en himla massa poäng - typ mer än man klarar att samla under 8 timmar.

Jag var väääldigt glad att jag hade ett körkort att lämna in...

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Haglade och åskade en morgon när jag tog hojen till jobbet. Blev stoppad
av polisen. Blåsa och kortkontroll, är övertygad om att dom trodde hojen va stulen, ingen vettig är ute och kör i sånt väder. Allt slutade väl och den unge polisen avslutade det hela med "Jag önskar att jag oxså hade en sån hoj"
/B
Det enda som grämer mig i den historien är att handskarna va så pissblöta att jag inte kunde få på dem igen och fick köra utan handskar till stan, inget kul när det haglar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har blivit "stoppad" två gånger på MC vad jag minns.
Senaste var när jag var på väg hem på E18 förbi barkarby, och det låg en risig gammal röd bil i vänsterfil. Det gick väl i 130 enligt mätaren. Men jag hade lite mer bråttom än så, och bilen gick inte åt sidan, så jag körde om på högersidan. Och de var dåliga förlorare och började blinka med blåljusen.
Fick en utskällning men ingen böter.
Andra gången var en massa år sedan när jag var på väg hem från Tyskland med dåvarande sambon, och vi svängde av till en mack för pisspaus och bensträckare längs E4, och nästan omedelbart när hon knallat iväg dök det upp en polisbil och en väldigt nyfiken polis som tydligen var ute och letade efter en svart sportig hoj med sidoväskor som hade dragit från snuten. Och där stod det två sådana. :gnissla
Jag var lagom mosig i huvudet med så måste ha framstått som smått dum i huvudet, men han försvann rätt snabbt iaf.

Annars har jag blviit stannad en herrans massa gånger i bil på flygande besiktningar och bara allmänna kontroller. Och en gång för att jag körde på fel sida om en refug, i min ungdum, och en gång för att jag sladdade runt på en tom parkering i min ungdum. Och en gång till för att jag sladdade runt på en ännu tommare parkering i min lite senare ungdum. Och en gång för att jag inte hade bilbälte på mig.
Jag har bara fått böta för två saker dock, köra på fel sida om en refug, och inte ha bilbälte.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Någon gång för blåskontroll och kolla körkort på väg till jobbet en morgon. Inga problem.
En gång en vårdag när jag var en bit hemifrån, det var runt 5 grader i skinnställ och jag ville hem fort så det var väl 150-160 på mätaren med rätt gles trafik på motorvägen. Ser en annan motorcyklist framför mig och läser "POLIS" på ryggen och i samma ögonblick bromsar jag väl förbi honom runt 120-130. Han stoppade mig och sa att de mätte mig omkring 131 eller något sånt. Jag var väl glad att det inte var närmare sanningen men boten på 2000 kändes inte bättre för det... Hade det inte följt efter ett par till MC-poliser hade jag nog trott han bluffade. Men han var trevlig om det, påpekade att min GPS-hållare hade tappat någon skruv och sen var det inte mer med det.

• Gilla
Reaktioner: JPT

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
En gång bara på hoj när jag var 16 och hade lätt mc, en Aprilia rs 125. Var på väg till hockey-träning och mötte en trimmad moppe som körde relativt vårdslöst på trottoaren inne vid ett centrum med en uppretad polisbil susandes efter sig. När jag svängde av femtio meter bort för att parkera vid ishallen kom polisen fram bakom mig och bad om körkort ?. Jag körde lagligt och inget var onormalt i min körning så man blev ju lite lätt förvånad varför dom avbröt jakten på moppen för mig. Antar det jag blev deras fem i tre-ragg så att säga. Lätt pinsamt framför alla i laget + tränaren.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
2013 sist, och då bor jag ändå i Malmö och kör mycket mc och bil i tjänsten, och ibland på konstiga tider. Brukar se trafikpolisen på E6, men de kollar bara lastbilar verkar det som. Ute på landsvägarna var det många år sedan jag såg en polis. De håller sig till motorväg och större 2-1 vägar.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag blev stoppad två ggr på samma kvällsrunda förra sommaren. Polisen jagade nån rånare på mc och hade flera vägspärrar på hojvägarna runt tungelsta och sorunda.

Raderad medlem 51742

Guest
Drygt 25 år med bil: aldrig stoppad, förutom någon enstaka nykterhetskontroll
Drygt 10 år med hoj. Som nybörjare blev jag stoppad en gång av civilpolis på landsväg. Hade legat i en ospecificerad multipel av hastighetsgränsen ett tag och de tyckte att det gick lite fort. Tack vare att jag ändå hade saktat ned vid bebyggelse klarade jag mig med en anvisning om att iaf inte ligga över körkortsgränsen i fortsättningen samt att jag borde hänga ut mer i kurvorna. :rodnar

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA