Har precis skaffat en ktm 450 exc 2010 som blir motard men behöver lite hjälp!!!

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Har alla motard grejjer jag kan tänkas behöva nästan.(dev tech sving är intressant)
Jag skulle vilja ha hjälp eller tips var jag kan få info om alla strypningar den har orginal så jag kan ta bort dem om de är kvar.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
vad jag vet sitter där inga.

det är annat borr/slag, annan kam och annan förgasare jämfört med sx/smr så den är sjukt mycket tröttare.

devtech sving är inget du behöver köpa i första taget, och framförallt inte om du ska åka på gatan.

edit: förlåt mig, detta gäller den äldre modellen (runt 05). Har ingen aning om vad som skiljer på dom nyare men tror ändå inte det sitter några strypningar, förutom ljuddämparen som skulle kunna klassas som en strypning.
 
Last edited:

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
2010 har massa Strypningar reggade med 9,4 kW men vet inte va alla sitter.
Och vill gärna ha info om någon vet vad som skiljer sig förövrigt i motorn mot en smr ex.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Ljuddämparen är det som gör mest helt klart, köp crossvarianten. Exc har mjukare register men räcker långt. Nästa steg är att fixa fjädringen för motardbruk och efter det att byta kam för att få mer effekt på topp.
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Jag har komplett fjädring för motard och allt därtill därav intresserad av en devtech sving det ända som saknas för chassi setup.
Är det endast kammen som skiljer dem åt?
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Nej det skiljer en del i motorn, som tapper skriver är det annat borr och slag, men även toppen skiljer då exc har en enkel kam och medans sxf har två. Jag är dåligt insatt i exc motorn men enklast är det att byta kam för att få ett annat register. Nästa steg antar jag är att byta till en högkompskolv. Efter det så får du börja trolla med portning och förgasare men det är inget jag vågar ge mig på.

Ytterligare en sak jag läste om "nya" exc motorn var att kopplingen var underdimensionerad och lätt blev för varm. Hårdare fjädrar antar jag är ett måste men det lär du ju märka :)
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Ok hoppas någon kan svara exakt på vad som skiljer dem åt.
Läst något om olika lägen och någon brytare men sitter ingen på min innebär det att den går på lugnare eller på den vildare inställningen.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Ok hoppas någon kan svara exakt på vad som skiljer dem åt.
Läst något om olika lägen och någon brytare men sitter ingen på min innebär det att den går på lugnare eller på den vildare inställningen.

Tja.
Jag ahr inga svar på din fråga, men ahr du kollat med någon ÅF om de vet var strypningarna sitter? Ljuddämpare? Strypning i avgassystem? Trottelstrypning?
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
På min var det katten, luftfilter hållarn, trottelstopp och annan bestyckning.

Min är till salu om någon är sugen :) 128,5 .h
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Har bytt till en sxf 450 2010 istället men devtech sving till en sån är intressant.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
På min var det katten, luftfilter hållarn, trottelstopp och annan bestyckning.

Min är till salu om någon är sugen :) 128,5 .h

Annan nål i förgasaren, något gummirör med en ventil på (SAS?)
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Har du bytt styrkrona? 10 ggr viktigare än en devtec/sutersving Tror vi är 3 i sverige som har såna svingar så det är väl ingen livsnödvändighet.
Ang motorn så vet jag ej med den nya men på de gamla skiljde det 4mm på förknasaren mellanexc:n å de andra, men nu när du bytt så...
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Har bytt krona och fjädring och svingen kanske är overkill men den ser ju bra ut dessutom.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du bytt styrkrona? 10 ggr viktigare än en devtec/sutersving Tror vi är 3 i sverige som har såna svingar så det är väl ingen livsnödvändighet.
Ang motorn så vet jag ej med den nya men på de gamla skiljde det 4mm på förknasaren mellanexc:n å de andra, men nu när du bytt så...

Vilket försprång åker du med?
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Det är jag med intresserad av vad som funkar bäst då min krona nu är som den var på gamla ramen.
Har inget bra att mäta med nu men verkar ligga runt 90-92 cirka borde jag ändra det?
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Det är jag med intresserad av vad som funkar bäst då min krona nu är som den var på gamla ramen.
Har inget bra att mäta med nu men verkar ligga runt 90-92 cirka borde jag ändra det?

du har mätt jättefel, alternativt så har du en väldigt fel krona ;) Centrum gaffelben till centrum styrlager, crossarna brukar ha 18-20 och då är de mycket trögare i svängarna...
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Jag har nog inte mätt gaffel centrum av någon anledning :)...
Men har en justerbar krona och den är justerad nu så nära ramen det går med skärmen.
Men får nog mäta upp det.
Några tips vad jag ska använda för hjälp medel att mäta med?
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Jag har nog inte mätt gaffel centrum av någon anledning :)...
Men har en justerbar krona och den är justerad nu så nära ramen det går med skärmen.
Men får nog mäta upp det.
Några tips vad jag ska använda för hjälp medel att mäta med?

Lägg en linjal på bak eller framsida av gaffelbenen och mät till centrum därifrån och sen dra av radien, men är den så nära att den typ tar i ramen så är det nog bra ;)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top