Har Trygg Hansa slutat med avställningsbar försäkring?

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Alternativet finns inte kvar på deras sida, man får bara offert på årsförsäkring. Någon som har mer kännedom om detta?

Personligen är det ett måste med avställningsbar försäkring, då äger flera fordon och vill inte ha, exempelvis 3 mc påställda samtidigt och året runt. Hur tycker ni?

Det blir allt färre bolag som erbjuder avställningsbar försäkring, vilka finns kvar?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har inte kollat på väldigt länge då jag nuförtiden mest äger gammalt skit som knappt kostar något alls att försäkra. Men det är väl inte helt otänkbart att detta är nästa steg i motorcykelns utrotning hos försäkringsbolagen. Vissa av dem tar ju inte ens i sporthojar med tång…

Jag passar på att varna för Trygg Hansa och att lobba för Svedea, baserat på egna erfarenheter.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Alternativet finns inte kvar på deras sida, man får bara offert på årsförsäkring. Någon som har mer kännedom om detta?

Personligen är det ett måste med avställningsbar försäkring, då äger flera fordon och vill inte ha, exempelvis 3 mc påställda samtidigt och året runt. Hur tycker ni?

Det blir allt färre bolag som erbjuder avställningsbar försäkring, vilka finns kvar?
Kolla med Folksam, jag har R6:an där på avställningsbar halvförsäkring.
Men det gick endast att fixa via telefonsamtal, inte via webben (den gick inte ens att försäkra överhuvudtaget via webben).
 

Beebop

Medlem
Gick med
10 Mar 2021
Hoj
2019, BMW S1000r
Jag hade nyligen min superduke på avställningsbar via If. Kunde teckna via webben.
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Personligen är det ett måste med avställningsbar försäkring, då äger flera fordon och vill inte ha, exempelvis 3 mc påställda samtidigt och året runt. Hur tycker ni?
Jag kör påställt året om. Men jag har bara trafik på mina. Personligen orkar jag inte hålla på och ställa på och av då vi är fler som kör hoj i familjen och synka upp avställning/påställning är opraktiskt.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag har inte kollat på väldigt länge då jag nuförtiden mest äger gammalt skit som knappt kostar något alls att försäkra. Men det är väl inte helt otänkbart att detta är nästa steg i motorcykelns utrotning hos försäkringsbolagen. Vissa av dem tar ju inte ens i sporthojar med tång…

Jag passar på att varna för Trygg Hansa och att lobba för Svedea, baserat på egna erfarenheter.
Svedes är säkert bra men var 150%dyrare än det jag har nu och dom tar inte i sporthojar alls -reglerat skador med t-h förr utan bekymmer men alla bolag är vinstdrivande .
Kör man sporthoj så är det väl if ,t-h eller folksam som funkar för det mesta
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kör påställt året om. Men jag har bara trafik på mina. Personligen orkar jag inte hålla på och ställa på och av då vi är fler som kör hoj i familjen och synka upp avställning/påställning är opraktiskt.
Jag håller med.
Det är bara R6:an som jag har avställningsbar försäkring på.
Den körs bara några få dagar per år på bana, och kostar 15kkr/år i halvförsäkring, så jag är lite snål där.
Men övriga 14 hojar, och en snöskoter, är alltid påställda, och för det betalar jag knappt 18kkr/år (Svedea) vilket jag tycker är rimligt.
En del har halvförsäkring, andra helförsäkring, det beror lite på hur stor skillnaden är mellan hel och halv.
Halvförsäkring vill jag ha för stöld och brand.
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Alternativet finns inte kvar på deras sida, man får bara offert på årsförsäkring. Någon som har mer kännedom om detta?

Personligen är det ett måste med avställningsbar försäkring, då äger flera fordon och vill inte ha, exempelvis 3 mc påställda samtidigt och året runt. Hur tycker ni?

Det blir allt färre bolag som erbjuder avställningsbar försäkring, vilka finns kvar?
Alternativet finns inte kvar på deras sida, man får bara offert på årsförsäkring. Någon som har mer kännedom om detta?

Personligen är det ett måste med avställningsbar försäkring, då äger flera fordon och vill inte ha, exempelvis 3 mc påställda samtidigt och året runt. Hur tycker ni?

Det blir allt färre bolag som erbjuder avställningsbar försäkring, vilka finns kvar?
Var in och kikade, som du skrev så blev jag bara erbjuden åretrunt förs.
Polaren hade avställningsbar där i fjol, men pga småbarn så kunde han inte åka speciellt ofta, när han ställde på för andra eller 3:e gången på en ettårsperiod inkluderat säsongen före så shockhöjde dom, förklaringen var enkel, vi får inte in några pengar på detta hattande och riskerna fanns där ändå…..
Därför lämnade jag th ifjol och årsförsäkrade min rsv och kapade förskostnaden med 5000:-/år
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Var in och kikade, som du skrev så blev jag bara erbjuden åretrunt förs.
Polaren hade avställningsbar där i fjol, men pga småbarn så kunde han inte åka speciellt ofta, när han ställde på för andra eller 3:e gången på en ettårsperiod inkluderat säsongen före så shockhöjde dom, förklaringen var enkel, vi får inte in några pengar på detta hattande och riskerna fanns där ändå…..
Därför lämnade jag th ifjol och årsförsäkrade min rsv och kapade förskostnaden med 5000:-/år
Aj, ett väldigt svart på vitt svar där.

Dock med dessa orimligt höga premier måste man ju kunna ställa av, många kör bara på helgen eller 2-3 gånger per månad. Det är lite drygt att betala för hela månaden då eller året runt, då en hoj brukas kanske 10ggr på ett helt år, ex på helger eller till och från bandagar.

Vilket bolag bytte du till?
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag har avställningsbar på Trygg Hansa på min ZX10R så finns inte valet på webben får du nog ringa.
Jag har också en hoj där med avställningsbar försäkring, tecknade den via webben för något år sedan. Frågan är om möjligheten fortfarande existerar. Har dragit mig för att ringa än så länge då inget hojköp är aktuellt just nu. Kan ev. bli något likt den du har och då krävs avställningsbar försäkring, då den mest kommer köras till bandagar och någon strö tur på helgerna.
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Aj, ett väldigt svart på vitt svar där.

Dock med dessa orimligt höga premier måste man ju kunna ställa av, många kör bara på helgen eller 2-3 gånger per månad. Det är lite drygt att betala för hela månaden då eller året runt, då en hoj brukas kanske 10ggr på ett helt år, ex på helger eller till och från bandagar.

Vilket bolag bytte du till?
Jag bytte småshockad till Folksam som aldrig haft ett vettigt pris under dom nästan 30åren jag åkt R-hoj och tog årsförsäkring, fick 1050:-/mån där och då RSV:n skulle kosta 2500:-/mån påställd och närmare 700:-/mån avställd hos TH och har påställt 5mån/år var det inte mycket att fundera på, surrade med en bra handläggare på Folksam hur dom såg på att ställa av å på hejvilt på deras avställningsbara, samma svar där….jo några gånger har man ju rätt till men var å varannan helg skulle ju inte funka enligt honom.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Alternativet finns inte kvar på deras sida, man får bara offert på årsförsäkring. Någon som har mer kännedom om detta?

Personligen är det ett måste med avställningsbar försäkring, då äger flera fordon och vill inte ha, exempelvis 3 mc påställda samtidigt och året runt. Hur tycker ni?

Det blir allt färre bolag som erbjuder avställningsbar försäkring, vilka finns kvar?
Svede har väl ”gruppförsäkring”, alltså en försäkring för flera hojar. Säkert nån hake. Får inte köras samtidigt t ex. Värt att kolla?

Svedea har väl varit bra men väl rigida. Inte kunna ställa sv ens på årsförfallodag exempelvis. Ingen avställningsbar. Blev If på den gamla och svedea på den jag köpte, billig förs.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag bytte småshockad till Folksam som aldrig haft ett vettigt pris under dom nästan 30åren jag åkt R-hoj och tog årsförsäkring, fick 1050:-/mån där och då RSV:n skulle kosta 2500:-/mån påställd och närmare 700:-/mån avställd hos TH och har påställt 5mån/år var det inte mycket att fundera på, surrade med en bra handläggare på Folksam hur dom såg på att ställa av å på hejvilt på deras avställningsbara, samma svar där….jo några gånger har man ju rätt till men var å varannan helg skulle ju inte funka enligt honom.
På Trygg H. ställer jag av och på obegränsat exempelvis ställer jag på en Fredag och av en Söndag om jag jobbar i veckan. Inga problem för TH, dom justerar månaden efter om du har tillgodo för att den varit avställd många dagar. Hade önskat att transportstyrelsen kunde ha lika med justering av det man redan betalat men så är det inte idag, man får betala in hela tiden vid påställning och sedan betalar dom tillbaka vid avställning men det överlappar oftast om man som jag ställer av/på ofta. Jag kan inte uttala mig om Folksam skulle vara billigare men jag ska absolut kolla för min ZX10R är inte billig på TH men förra året var TH enda vettiga alternativet för den hojen. Men om du pratat med Folksam och dom säger att det finns begränsning på av/på-ställning så går det bort för mig men jag tvivlar starkt att det existerar även om en handläggare kanske tycker det blir hattigt.
 
Last edited:

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
På Trygg H. ställer jag av och på obegränsat exempelvis ställer jag på en Fredag och av en Söndag om jag jobbar i veckan. Inga problem för TH, dom justerar månaden efter om du har tillgodo för att den varit avställd många dagar. Hade önskat att transportstyrelsen kunde ha lika med justering av det man redan betalat men så är det inte idag, man får betala in hela tiden vid påställning och sedan betalar dom tillbaka vid avställning men det överlappar oftast om man som jag ställer av/på ofta. Jag kan inte uttala mig om Folksam skulle vara billigare men jag ska absolut kolla för min ZX10R är inte billig på TH men förra året var TH enda vettiga alternativet för den hojen. Men om du pratat med Folksam och dom säger att det finns begränsning på av/på-ställning så går det bort för mig men jag tvivlar starkt att det existerar även om en handläggare kanske tycker det blir hattigt.
Alltid haft th avställningsbar jag oxå, men alltid låtit den vara påställd hela sommaren.
Men ifjol när kompisen fick fan för att han ställde av några gånger började man fundera, nu blev ju Folksam billigare för mej eftersom jag vill slippa krångla,så skillnaden var 12000 istället för 17’, framförallt för att premien för avställd var absurd på RSV:n.
Men det är väl åt dehär hållet det går, snöskotrarna stoppade dom väl avställningsbar för? Å nu hamnar vi väl där med hojjarna med tyvärr:(
Sen i ditt fall tror jag inte du kan hitta ett billigare alternativ om dom låter dig ställa av å på över helgerna utan å bråka eller shockhöja, så håll fast vid det:tummenupp
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Alltid haft th avställningsbar jag oxå, men alltid låtit den vara påställd hela sommaren.
Men ifjol när kompisen fick fan för att han ställde av några gånger började man fundera, nu blev ju Folksam billigare för mej eftersom jag vill slippa krångla,så skillnaden var 12000 istället för 17’, framförallt för att premien för avställd var absurd på RSV:n.
Men det är väl åt dehär hållet det går, snöskotrarna stoppade dom väl avställningsbar för? Å nu hamnar vi väl där med hojjarna med tyvärr:(
Sen i ditt fall tror jag inte du kan hitta ett billigare alternativ om dom låter dig ställa av å på över helgerna utan å bråka eller shockhöja, så håll fast vid det:tummenupp
Mitt enkla svar är att vi alla bör sluta upp tillsammans på alla MC mässor och Försäkringsmässor och utdela varje representant en gratis dansk skalle.

@Galne Dansken
Du är Överste General Kapten i SMC, hur går snacket i eran konferenser, jobbar ni i SMC något överhuvudtaget kring försäkringspremier på SportHojar? Ni gör ett jättebra jobb kring säkerhet kring våra vägar, jag är medlem i SMC, ingen tvekan att ni gör nytta, men.....vi håller på att dö ut hela sporthojssegmentet och tillverkarna ser såklart hur vindarna blåser och vi alla åker snart runt i våra Adventure hojar ( ink, mig, har en R1250GSA också ). Tråkigt utveckling som i alla fall JAG vill ändrar sig, vill verkligen att SportHojar får leva vidare. Over and Out.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hade länsförsäkringar på senaste daytonan, avställningsbar precis som trygg Hansas. Tecknade den i år innan den såldes. Detta var dock inget som fanns på hemsidan, utan något jag blev erbjuden när jag frågade efter den.
Vet att vissa av deras försäkringar endast erbjuds åt en om man har hemförsäkring där. Var iaf så när jag hade en oregistrerad banhoj stöldförsäkrad där.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tänker att försäkringsbolagen har bara sin affärsmodell, det vill säga vinstdrivande.
Det gäller oavsett vad som ska försäkras, för nästan allting kan ju försäkras idag.
Vissa segment på marknaden har "grävt sin egen grav", så kallade "sporthojar" är en av dessa sektorer.
Är det inte intressant ur vinstsynpunkt att ta risken med detta segment, då lägger man inte ner resurser på det.
Trafikförsäkring måste man tydligen erbjuda enligt lag, men det kanske finns ett maxtak för vilken premie man får sätta, eftersom jag fick 25kkr/år från flera bolag när jag frågade i samband med att jag köpte en R6:a för några år sedan?

Men när det gäller helförsäkringar så kanske förtroendet är förbrukat för evigt, eftersom segmentet är litet, och varför ska då ett försäkringsbolag ta den risken?
Och ska dom göra det, då blir det också en riskbaserad premie.
Jag har ju själv en hoj som är klassad som "högrisk", så jag skulle naturligvis önska en rimligare premie, men har samtidigt förståelse för varför man tar avstånd som försäkringsbolag.
Alla segment ska ju bära sin egen kostnad, samt även generera en vinst som gör det värt att satsa på.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Har T&H o ställer på o av hojen med vetskapen om att det gäller ca ett dygn innan jag kan ställa om igen, åt båda håll.
Så idag betalar jag en hundralapp om dan som jag väljer att köra hoj.

Ställer av o på flera gånger i veckan.

Jag frågade per telefon om det var ok att göra så, vilket det var.
Avställd är premien låg, då hojen är inlåst i garage m dubbla lås om jag inte är iväg förstås.
ABS o Skinnställ, liten stad, över 50, aldrig utnyttjat försäkringen bidrar till det otroligt förmånliga priset av närmre 30 000 :- per år påställd 🙄😉. (22:a R1)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kollade av med Folksam nu (tänk att man måste gräva i sånt här).
Fick 11.900kr i helförsäkring/helår, och 720kr avställd på R6:an.
Har sneglat lite på en R1:a, och den landar på ungefär samma, 13.300kr helförsäkring/helår, men också avställningsbar, dock med kravet att ingen under 35år kör den.

Fördelen med Folksam (kanske även är vanligt hos andra bolag) är att jag får köra den avställd till och från besiktningen, vilket ibland kan bli årets enda resa :)
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top