Om man kör t.ex. en BMW med boxermotor där vevaxeln ligger längs med motorcykeln så uppstår en sidokraft som vill vrida cykeln åt ena hållet vid gaspådrag, detta märks mest vid bakhjuls körning (enligt uppgift..har inte provat själv).
Samma kraft borde på en motor där vevaxeln ligger tvärs i färdriktningen antingen hjälpa eller motverka att cykeln reser sig.
Är det detta som gör att vissa cyklar är lättare än andra att få upp på bakhjulet?
Eller snurrar alla vevaxlar åt samma håll? Isåfall vilket håll?
Jag förstår ju att det finns en massa andra faktorer som påverkar mer t.ex. svinglängd, hjulbas, motorns placering mm, mm. Men har nämda kraft ändå en inverkan eller är den försumbar?
Samma kraft borde på en motor där vevaxeln ligger tvärs i färdriktningen antingen hjälpa eller motverka att cykeln reser sig.
Är det detta som gör att vissa cyklar är lättare än andra att få upp på bakhjulet?
Eller snurrar alla vevaxlar åt samma håll? Isåfall vilket håll?
Jag förstår ju att det finns en massa andra faktorer som påverkar mer t.ex. svinglängd, hjulbas, motorns placering mm, mm. Men har nämda kraft ändå en inverkan eller är den försumbar?