Har vevaxelns rotationsriktning inverkan på känslan i körningen?

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Om man kör t.ex. en BMW med boxermotor där vevaxeln ligger längs med motorcykeln så uppstår en sidokraft som vill vrida cykeln åt ena hållet vid gaspådrag, detta märks mest vid bakhjuls körning (enligt uppgift..har inte provat själv).
Samma kraft borde på en motor där vevaxeln ligger tvärs i färdriktningen antingen hjälpa eller motverka att cykeln reser sig.
Är det detta som gör att vissa cyklar är lättare än andra att få upp på bakhjulet?
Eller snurrar alla vevaxlar åt samma håll? Isåfall vilket håll?
Jag förstår ju att det finns en massa andra faktorer som påverkar mer t.ex. svinglängd, hjulbas, motorns placering mm, mm. Men har nämda kraft ändå en inverkan eller är den försumbar?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Samma princip lite om man håller i en extern Hårddisk när den är igång, blir lite underligt när man drar den från sida till sida om man vinklar den samtidigt.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
De snurrar i princip alltid framåt, kanske mest för att det då blir rätt rotationsriktining på utgående axel utan att man behöver extra drev och grejer. Nån gammal MotoGP-Yamaha hade visst motsatt rotationsriktning för att minska de totala gyro-effekterna. Det ska även ha gjort den mindre wheelie-benägen tror jag, i alla fall i teorin.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Hur menar du nu :va
medurs eller moturs sett från vänstersidan
Medurs wheeliebenägen
Moturs håller ner framdelen

Tvärt om skulle jag säga.
vridande kraft på MC´n blir motriktad vevaxelns rotationsriktning vid ökande varvtal.

Så det som Pacman sa stämmer enligt mig.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
De snurrar i princip alltid framåt, kanske mest för att det då blir rätt rotationsriktining på utgående axel utan att man behöver extra drev och grejer. Nån gammal MotoGP-Yamaha hade visst motsatt rotationsriktning för att minska de totala gyro-effekterna. Det ska även ha gjort den mindre wheelie-benägen tror jag, i alla fall i teorin.

Nya MV Agustan roterar baklänges såg jag...

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hmm, framåt är ingen rotationsriktning :fakta

Möjligen om det skrevs framåt på ovansidan av vevaxeln alt framåt från undersidan av vevaxeln så är det lite mer förklarande

(åt vilket håll kör du, framåt, hur roterar hjulet.......)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ok, jag ger upp :D
http://www.ehow.com/list_7516028_car-engines-rotate-anticlockwise.html

Om Jörgen kan förklara hur en framåtgående rörelse kan beskrivas som roterande så kan jag somna skönt i natt :krama

beror ju hur du står i förhållande till saken som snurrar. Tänk en såndär bingosnurra
images

Gubben som sitter bakom snurrar inte medurs, inte moturs, han snurrar framåt ;)

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Är du säker ?

Jag tror hjulet snurrar medurs & moturs beroende vilken sida av hojen man står & om man putter hojen framot eller bakot.

Men sitter du på hojen & kör fram åt färdas hjulet medurs.

Men det finns saker på en hoj som snurrar både medurs & moturs när man kör.

Last edited:

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Möjligen är jag är insnöad på längsmonterande bilmotorer och elmotorer och i skolan lärde man sig att en axel vrider/snurrar i med eller moturs riktning, jag har nämligen aldrig hört talas om rotationsriktningen "framåt"
(jag kanske skulle ha kollat på loket när han körde bingolotto :gråta :zpy ) :)
Därav att jag avsåg att riktningen på rörelsen skulle anges från MC'ns vänstra sida i antingen med eller moturs (svårt att avgöra var cyl1 sitter eller se svänghjulet som ska sitta närmast sista cylindern på olika mc-motorer utan nördinfo)

Clockwise.pngTorque_Diag.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
... lärde man sig att en axel vrider/snurrar i med eller moturs riktning, jag har nämligen aldrig hört talas om rotationsriktningen "framåt"...

Ingen fysiker skulle definiera en rotation som framåt. Men varenda bonde vet att rotation framåt innebär när hjulen driver fordonet framåt dvs ovansidan på hjulet rör sig framåt och undersidan på hjulet rör sig... kanske...

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Ingen fysiker skulle definiera en rotation som framåt. Men varenda bonde vet att rotation framåt innebär när hjulen driver fordonet framåt dvs ovansidan på hjulet rör sig framåt och undersidan på hjulet rör sig... kanske...
Ok att bönder förstår, jag var tyvärr oförstående, numera upplyst :hej:tummenupp (kan jag bli månskensbonde nu eller är det mer jag bör känna till :D )

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men sitter du på hojen & kör fram åt färdas hjulet medurs.

Särskriver du eller vad menar du? Jag antar att du menar
Men sitter du på hojen & kör framåt så färdas hjulet medurs.

Jag anser att om jag färdas framåt så färdas även hjulet framåt. Och enligt bondepraktikan så roterar hjulet framåt. Eller moturs sett från vänster, eller medurs sett från höger.

Vill du sätta upp ett koordinatsystem så brukar man definiera x-axeln framåt, y-axeln åt vänster samt z-axeln uppåt på ett fordon och hjulens rotation har positiv riktning kring y-axeln.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Särskriver du eller vad menar du? Jag antar att du menar

Jag anser att om jag färdas framåt så färdas även hjulet framåt. Och enligt bondepraktikan så roterar hjulet framåt. Eller moturs sett från vänster, eller medurs sett från höger.

Vill du sätta upp ett koordinatsystem så brukar man definiera x-axeln framåt, y-axeln åt vänster samt z-axeln uppåt på ett fordon och hjulens rotation har positiv riktning kring y-axeln.

Att om du kör riktning rakt fram så snurrar hjulet åt alla riktningar.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hur menar du nu :va
medurs eller moturs sett från vänstersidan
Medurs wheeliebenägen
Moturs håller ner framdelen

Ursäkta bristen på ackuratess. :gnissla Framåt som i det vanliga hållet, eller som hjulens rotationsriktning vid framförande av fordonet i den riktning det primärt är konstruerat för.

EDIT: Det kanske var mer wheelie-benägen den blev förresten.

Ingen fysiker skulle definiera en rotation som framåt.

Jag är inte formellt sett någon fysiker, men inte så himla långt ifrån. Och bara för att man har en viss examen måste man ju inte uttrycka sig totalt entydigt och korrekt i varje enskild formulering på nätet. :)

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är inte formellt sett någon fysiker, men inte så himla långt ifrån. Och bara för att man har en viss examen måste man ju inte uttrycka sig totalt entydigt och korrekt i varje enskild formulering på nätet. :)

:tummenupp Oftast funkar det bäst att tala med bönder på bönders vis. Jag är väl ingen fysiker heller även om jag har en god mängd högskolepoäng i fysik.

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Att om du kör riktning rakt fram så snurrar hjulet åt alla riktningar.

Kul diskussion detta :) Jag tror dock inte att det finns något enda punkt på ett hjul som rör sig mot färdriktningen (om man inte spinner loss förståss). Alla punkter rör sig i färdriktningen med en hastighet mellan 0 (kontaktpunkten) och 2*hastigheten (punkten diametralt motsatt kontaktpunkten). Mitt emellan dessa finns ju centrum som då rör sig med färdhastigheten.
PS: Detta om du inte tar med dig koordinatsystemet på färden

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha