Har vevaxelns rotationsriktning inverkan på känslan i körningen?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Detta kan du tala om tills solen slocknar hur rätt du än har.

Precis samma sak som att man inte kan dra åt en skruv med 10 Kg eller Kp eftersom det är massa/kraft inget moment elle att man inte kan ha 2,5 kg i däcken, vänta nu man kan faktist hälla i tex 2,5 kg sand:rolleyes:.

Man kan inte heller använda bult och mutter eftersom en bult inte hart gängor.

Man kan förklara hur detta med diodblinkers och deras blinkfrekvens hänger ihop men nästa 100% som byter till diodblinkers kommer att posta en tråd om varför deras blinkar för fort.


Exemplen är många men mänskligheten vill inte göra rätt.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Nej du glömmer en sak. Vevaxeln är inte fritt vilande och hojen hänger sällan fritt i luften, vevaxeln utvecklar ett moment som växlas ut till bakhjulet och jämnviktsekvation på vevaxeln ger dig ett vridmoment från motorblock till vevaxel.

Jag glömmer inget. Jag kan faktiskt inte komma ihåg ett enda tillfälle då jag glömt något. Du missar däremot ett led eller två i ditt resonemang.

Jag säger inte att hojen hänger fritt i luften. Jag säger att om den hängde fritt skulle den inte rotera, vilket alltså visar att motorn inte skapar vridmoment. Det uppstår inte magiskt moment i motorblocket för att däcken rör vid backen.

Vevaxeln är inlagrad sist jag kollade. Lager är inte helt ideala när det gäller att överföra moment från roterande delar. Det är inte riktigt det de är byggda för. För att hitta igen det försvunna momentet måste man blanda in kolvar, vevstakar, lämlar, gaser, tryck och annat fluffigt.

Hade du gjort friläggningen hade du sett problemet. Nu har jag gjort den.

Installation.gif

Här har vi installerat vår fräna motor med längsgående vev i våran motorcykel. Rent übercoolt är det. Extrastarka gummiband tillverkade av koldioxidneutral biodynamisk morot, ett-till-tre-system och extrasnabb krommolybdenblåbärslackning av stagvajerventilshållaren. Dessutom är det en Svetsad Rörram(tm), eftersom alla coola hojar har Svetsad Rörram(tm). Det här med aluminiumprofiler och skit är bara en Fluga(tm).

(OBS! Bilden är ritad från ett håll. Detta håll är antingen framifrån eller bakifrån, beroende på vilken hemisfär av jordklotet du är på. Allt annat hade varit ohållbart.)

Frame.gif

Här har vi ramen, frilagd och med kraftpilar utritade. Den längsgående veven skapar så stor friktion i lagren att den överför ett betydande moment till ramen när vi Gasar Satan(tm). Eller så har det något med tryck i cylindrar, kolvar och elände att göra. I alla fall, vi antar att motorn som du påstår skapar ett vridmoment som får motorcykeln att vilja vrida sig åt sidan när vi Gasar Satan(tm), som äkta rödljuskungar.

Engine.gif

Du har helt rätt i att alla krafter kräver en lika stor och motriktad kraft. Så även när en motor överför ett moment till en Svetsad Rörram(tm). Här har du motorn frilagd, med krafterna utritade.

End result.gif

Det är här det börjar bli lite jobbigt. Eftersom motorn bara sitter fast i en Svetsad Rörram(tm) så finns det inget annat som kan ta upp det moment som den Svetsade Rörramen(tm) skapar på motorn när motorn skapar det motriktade momentet på den Svetsade Rörramen(tm) genom att vi Gasar Satan(tm).

Ergo, motorn börjar snurra och trillar prompt ur motorcykeln. En motorcykel utan motor är en så kallad cykel. Såna skall man inte äga! Att cykla ger motion och kan fördärva åratal av omsorgsfull kroppsbyggande! :öl

Slutresultatet av att motorn skapar ett moment på vår Svetsade Rörram(tm) kan bara bli ett. Slutsats: Visst kan du få din motorcykel att tippa genom att Gasa Satan(tm) med längsgående vev, men det förutsätter att du har ett aldrig sinande förråd av motorer som du kan skjuta ut åt sidan.

Alternativt ett Stort Jädrans Svänghjul(tm) som kan accelereras brutalt, istället för att du snurrar iväg Hela Jädra Motorn(tm).

Motorn kommer att ge en kraft på ramen motsatt den kraft den ger till den utgående axeln. Är den utgående axeln längsgående, t ex för kardandrift, kommer motorn att ge ett vridmoment runt hojens längdaxel. Samma moment kommer dock att komma tillbaka via svingen, men med motsatt tecken. Slutresultat: Noll.

Det enda moment på motorcykeln som blir kvar när du Gasar Satan(tm) är det som skapas av däckets kontakt med underlaget. Det låter lite ynkligt, så det är tur att just det momentet är det roligaste! wheelie.jpg

Förutom möjligen träningen, då. :öl

Imorgon: Friläggning av hel motorcykel, med Alla Krafter Utritade. Är det afrikanska eller europeiska svalor som knuffar oss i sidled? Missa det inte!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu blev det över mitt huvud med alla pilar, men.

Betyder det att en tränad förare på bana inte skulle känna någon skillnad om man ändrade rotationsriktningen på veven?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag glömmer inget. Jag kan faktiskt inte komma ihåg ett enda tillfälle då jag glömt något. Du missar däremot ett led eller två i ditt resonemang.

Jag säger inte att hojen hänger fritt i luften. Jag säger att om den hängde fritt skulle den inte rotera, vilket alltså visar att motorn inte skapar vridmoment. Det uppstår inte magiskt moment i motorblocket för att däcken rör vid backen.

Vevaxeln är inlagrad sist jag kollade. Lager är inte helt ideala när det gäller att överföra moment från roterande delar. Det är inte riktigt det de är byggda för. För att hitta igen det försvunna momentet måste man blanda in kolvar, vevstakar, lämlar, gaser, tryck och annat fluffigt.

Hade du gjort friläggningen hade du sett problemet. Nu har jag gjort den.

View attachment 380319

Här har vi installerat vår fräna motor med längsgående vev i våran motorcykel. Rent übercoolt är det. Extrastarka gummiband tillverkade av koldioxidneutral biodynamisk morot, ett-till-tre-system och extrasnabb krommolybdenblåbärslackning av stagvajerventilshållaren. Dessutom är det en Svetsad Rörram(tm), eftersom alla coola hojar har Svetsad Rörram(tm). Det här med aluminiumprofiler och skit är bara en Fluga(tm).

(OBS! Bilden är ritad från ett håll. Detta håll är antingen framifrån eller bakifrån, beroende på vilken hemisfär av jordklotet du är på. Allt annat hade varit ohållbart.)

View attachment 380318

Här har vi ramen, frilagd och med kraftpilar utritade. Den längsgående veven skapar så stor friktion i lagren att den överför ett betydande moment till ramen när vi Gasar Satan(tm). Eller så har det något med tryck i cylindrar, kolvar och elände att göra. I alla fall, vi antar att motorn som du påstår skapar ett vridmoment som får motorcykeln att vilja vrida sig åt sidan när vi Gasar Satan(tm), som äkta rödljuskungar.

View attachment 380317

Du har helt rätt i att alla krafter kräver en lika stor och motriktad kraft. Så även när en motor överför ett moment till en Svetsad Rörram(tm). Här har du motorn frilagd, med krafterna utritade.

View attachment 380316

Det är här det börjar bli lite jobbigt. Eftersom motorn bara sitter fast i en Svetsad Rörram(tm) så finns det inget annat som kan ta upp det moment som den Svetsade Rörramen(tm) skapar på motorn när motorn skapar det motriktade momentet på den Svetsade Rörramen(tm) genom att vi Gasar Satan(tm).

Ergo, motorn börjar snurra och trillar prompt ur motorcykeln. En motorcykel utan motor är en så kallad cykel. Såna skall man inte äga! Att cykla ger motion och kan fördärva åratal av omsorgsfull kroppsbyggande! :öl

Slutresultatet av att motorn skapar ett moment på vår Svetsade Rörram(tm) kan bara bli ett. Slutsats: Visst kan du få din motorcykel att tippa genom att Gasa Satan(tm) med längsgående vev, men det förutsätter att du har ett aldrig sinande förråd av motorer som du kan skjuta ut åt sidan.

Alternativt ett Stort Jädrans Svänghjul(tm) som kan accelereras brutalt, istället för att du snurrar iväg Hela Jädra Motorn(tm).

Motorn kommer att ge en kraft på ramen motsatt den kraft den ger till den utgående axeln. Är den utgående axeln längsgående, t ex för kardandrift, kommer motorn att ge ett vridmoment runt hojens längdaxel. Samma moment kommer dock att komma tillbaka via svingen, men med motsatt tecken. Slutresultat: Noll.

Det enda moment på motorcykeln som blir kvar när du Gasar Satan(tm) är det som skapas av däckets kontakt med underlaget. Det låter lite ynkligt, så det är tur att just det momentet är det roligaste! View attachment 380321

Förutom möjligen träningen, då. :öl

Imorgon: Friläggning av hel motorcykel, med Alla Krafter Utritade. Är det afrikanska eller europeiska svalor som knuffar oss i sidled? Missa det inte!

Jag skulle faktiskt säga att du glömmer en sak.
Det är inte så att dina pilar är fel. Dom är helt korrekta. Åtminstone i fallet när du har växel i och driver bakhjulet utan någon avsevärd acceleration.
Men om man varvar upp eller ner motorn hastigt så kommer den att vilja vrida sig pga att accelerationen av vevaxelns roterande rörelse medför ett vridmoment på motorn. Motorn kan inte öka varvtalet utan att det uppstår vridmoment någonstans. Ramen kommer då att hålla emot men om du ändrar riktningen på vevaxeln så att den exempelvis är längsgående istället för på tvären så kommer hojen att vilja luta åt sidan när du varvar till. Känns rätt tydligt på exempelvis en Boss Hoss om man sitter på och varvar lite. Eller för den delen på dom BMW hojar som har längsgående vev.
Dock är den kraften så liten att för gemene man så märker man inget av den vid körning cå alla andra krafter är så oerhört mycket större.

Om du varvar utan växel i så har du inget moment som går till bakhjulet. Du har bara ett moment som vill vridacykeln eftersom motorn sitter fast i ramen.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu blev det över mitt huvud med alla pilar, men.

Betyder det att en tränad förare på bana inte skulle känna någon skillnad om man ändrade rotationsriktningen på veven?

Bör förtydliga att utgående drev håller tidigare rotationsrikning, för annars skull tom min morsa känna skillnad.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lite teorier kring ämnet:

http://forums.superbikeschool.com/index.php?showtopic=2812

MV Augusta F3 har motroterande vev:

http://www.mvagusta.it/en/f3

Citat från en F3 test:

"The counterrotating crankshaft not only offers an advantage during fast direction changes, there is also a massive benefit with regards to weight transfer during acceleration offering an increase in rear wheel traction."


Motoczysz C1, patenterad teknik för motroterande, delad vev

http://ultimatemotorcycling.com/motoczysz_c1_review/
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ööh, nu minns jag armens gamla java 250, den kunde man få att krypa bakåt på centralstödet genom att ge fullt några ggr. Fullt till avslag till tomgång var väl sisådär 8-10sek.:hihi

Eller rakt ner, lite beroende på underlagets beskaffenhet.

Det berodde på att den skakade som en gammal HD.
Den gled framåt eller bakåt beroende på golvets lutning...:)

Effekten av detta kunde minskas en aning om man var noga med att ställa in brytarspetsarna rätt...:tummenupp:)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det berodde på att den skakade som en gammal HD.
Den gled framåt eller bakåt beroende på golvets lutning...:)

Effekten av detta kunde minskas en aning om man var noga med att ställa in brytarspetsarna rätt...:tummenupp:)

Ja, fantastiskt system att man alltid hade ett igensotat stift redo.:rofl

Men inte vibrerade dom, dom bara småskakade....

Fast vad jag minns var det alltid bakåt:va men det var ju inte igår direkt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lite teorier kring ämnet:

http://forums.superbikeschool.com/index.php?showtopic=2812

MV Augusta F3 har motroterande vev:

http://www.mvagusta.it/en/f3

Citat från en F3 test:

"The counterrotating crankshaft not only offers an advantage during fast direction changes, there is also a massive benefit with regards to weight transfer during acceleration offering an increase in rear wheel traction."


Motoczysz C1, patenterad teknik för motroterande, delad vev

http://ultimatemotorcycling.com/motoczysz_c1_review/

ft får nog åka dit och ge dom en fysiklektion.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Äsch, teknikerna hos MV och Motoczysz har nog ingen koll, de kommer ändå inte att fatta att det inte gör någon skillnad...:)

eftersom vi ändå sitter och gissar. vet att jag läst om ett par hojar där man bytt rotationsriktningen på vevaxel för att motverka att bågen vill gå upp på bakhjulet stup i kvarten.

om det tillför något var en annan femma.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Tänkte "suzuklover" när jag läste TS ämne. Det var tiiiider det =)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top