Jag glömmer inget. Jag kan faktiskt inte komma ihåg ett enda tillfälle då jag glömt något. Du missar däremot ett led eller två i ditt resonemang.
Jag säger inte att hojen hänger fritt i luften. Jag säger att
om den hängde fritt skulle den inte rotera, vilket alltså visar att motorn inte skapar vridmoment. Det uppstår inte magiskt moment i motorblocket för att däcken rör vid backen.
Vevaxeln är inlagrad sist jag kollade. Lager är inte helt ideala när det gäller att överföra moment från roterande delar. Det är inte riktigt det de är byggda för. För att hitta igen det försvunna momentet måste man blanda in kolvar, vevstakar, lämlar, gaser, tryck och annat fluffigt.
Hade du gjort friläggningen hade du sett problemet. Nu har jag gjort den.
View attachment 380319
Här har vi installerat vår fräna motor med längsgående vev i våran motorcykel. Rent übercoolt är det. Extrastarka gummiband tillverkade av koldioxidneutral biodynamisk morot, ett-till-tre-system och extrasnabb krommolybdenblåbärslackning av stagvajerventilshållaren. Dessutom är det en Svetsad Rörram(tm), eftersom alla coola hojar har Svetsad Rörram(tm). Det här med aluminiumprofiler och skit är bara en Fluga(tm).
(OBS! Bilden är ritad från ett håll. Detta håll är antingen framifrån eller bakifrån, beroende på vilken hemisfär av jordklotet du är på. Allt annat hade varit ohållbart.)
View attachment 380318
Här har vi ramen, frilagd och med kraftpilar utritade. Den längsgående veven skapar så stor friktion i lagren att den överför ett betydande moment till ramen när vi Gasar Satan(tm). Eller så har det något med tryck i cylindrar, kolvar och elände att göra. I alla fall, vi antar att motorn som du påstår skapar ett vridmoment som får motorcykeln att vilja vrida sig åt sidan när vi Gasar Satan(tm), som äkta rödljuskungar.
View attachment 380317
Du har helt rätt i att alla krafter kräver en lika stor och motriktad kraft. Så även när en motor överför ett moment till en Svetsad Rörram(tm). Här har du motorn frilagd, med krafterna utritade.
View attachment 380316
Det är här det börjar bli lite jobbigt. Eftersom motorn bara sitter fast i en Svetsad Rörram(tm) så finns det inget annat som kan ta upp det moment som den Svetsade Rörramen(tm) skapar på motorn när motorn skapar det motriktade momentet på den Svetsade Rörramen(tm) genom att vi Gasar Satan(tm).
Ergo, motorn börjar snurra och trillar prompt ur motorcykeln. En motorcykel utan motor är en så kallad cykel. Såna skall man inte äga! Att cykla ger motion och kan fördärva åratal av omsorgsfull kroppsbyggande!
Slutresultatet av att motorn skapar ett moment på vår Svetsade Rörram(tm) kan bara bli ett. Slutsats: Visst kan du få din motorcykel att tippa genom att Gasa Satan(tm) med längsgående vev, men det förutsätter att du har ett aldrig sinande förråd av motorer som du kan skjuta ut åt sidan.
Alternativt ett Stort Jädrans Svänghjul(tm) som kan accelereras brutalt, istället för att du snurrar iväg Hela Jädra Motorn(tm).
Motorn kommer att ge en kraft på ramen motsatt den kraft den ger till den utgående axeln. Är den utgående axeln längsgående, t ex för kardandrift, kommer motorn att ge ett vridmoment runt hojens längdaxel. Samma moment kommer dock att komma tillbaka via svingen, men med motsatt tecken. Slutresultat: Noll.
Det enda moment på motorcykeln som blir kvar när du Gasar Satan(tm) är det som skapas av däckets kontakt med underlaget. Det låter lite ynkligt, så det är tur att just det momentet är det roligaste!
View attachment 380321
Förutom möjligen träningen, då.
Imorgon: Friläggning av hel motorcykel, med Alla Krafter Utritade. Är det afrikanska eller europeiska svalor som knuffar oss i sidled? Missa det inte!