Har vi det lite lyxigare i skåne?

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Har i år gått med i SSEMSE och kört en del bana både på knutstorp och sturup raceway
Billigt med 500kr i medlemskap, plus att man behöver inte vara medlem för att köra bara regga sig på hemsidan.
(Dock kan medlemar se hela åretskörningar direkt, 6v innan varje körning kan icke medlemar boka sig)
Fick mer smak och inhandlade en ren banhoj R6 -00 för en strunt summa.
Sjukt roligt, och man börjar titta sig om efter att prova nya banor runt om i sverige.

Men om man som jag, är vanlig dödlig med billig banhoj UTAN licens har man tydligen svårt att hitta andra föreningar att köra med billigt.
Kan inte köra med smc, fiver, actionpics mfl.
Då får ja byta till gathoj o riskera den.
Eller ta licenskurs för 2300:-
Lösa årlig licens på 1000:-
+ klubb medlemskaps avgift till SVEMO ansluten motorklubb årligen.

Finns det någon annan förening i sverige som har det så lyxigt att dom blandar gat/banhojar?
(jag ser d som lyx att ha hastigets grupper istället för licens resp gatgrupper)
Skönt som fan när d flyter på vare sig man är gatu eller licens åkare:tummenupp

Ocean

Up your ass baby
Gick med
3 Jul 2008
Hoj
R1 racing
Håller med dig! Vi har inte bara en "lyxig" förening med bra villkor utan även längre säsong än övriga landet med lite varmare klimat:tummenupp

Men det blir ju mkt billigare att ta en licenskurs för dig och betala 1000kr om året än att köpa en gathoj. Då kan du förmodligen "rejsa" loss i 15-20år innan du har betalat för en gathoj som du ändå inte vill ha.:)

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
R6 08
Du är redan medlem i SSEMSE som är anslutten SVEMO, du behöver ingen annan klubb, bara Licens :tummenupp

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Kan man trafikförsäkra en oreggad banhoj? Tänkte då i förstahand på oss som inte känner sig redo för racegrupper på banåkningar.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Kan man trafikförsäkra en oreggad banhoj? Tänkte då i förstahand på oss som inte känner sig redo för racegrupper på banåkningar.

Det finns ju arrangörer där du kan ha en racehoj i gatgrupper om du inte kör fortare än så.
Tex banåkning delar in grupperna efter hur snabb man är inte vad man har för hoj = mkt säkrare för alla inblandade.

Jag kör racehoj å jag kör i medelgruppen där det är typ 99% gathojar och det har aldrig varit problem för mig :)
Och det är en himla tur det för i en racegrupp skulle jag dö och bli påkörd överallt = otrevlig körning för alla inblandade.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Klart det är gött i Skåne! Det enda som fattas är väl en riktigt fet motardbana. Sen hade det varit perfekt! :tummenupp

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Ducati 748bp
Med tanke på det ni pratat om tidigare i tråden kom jag på en grej jag funderat på nu sedan man nyligen skaffat kort och kört lite bana. Börjar gå lite fortare på banan nu (kört anderstorp kvällskörningar med fiver) och känner att jag helst inte vill ta risken att krasha med hojen jag har nu.

Vad krävs av hojen för att få köra i gatgruppen? Skulle det räcka att men tog dit en gathoj som bara är godkänd på besiktning och varken är skattad eller påställd? Behöver den inte ens vara besiktigad, förresten kan man ens besiktiga om den inte är påställd?

Känner inte att jag är tillräckligt snabb för licens, försöker kunna köra bana lite billigare utan risken att krasha "bruks"hojjen.

Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Nackdelen är ju däremot att ni pratar danska.

;)

Jag är i Skåne varannan vecka, så det är lite synd om mig.
Dock lärde jag mig prata Skånska i Fredags!
Sätt en halvstor penna mellan tänderna och försök prata! Det funkade över förväntan! :)

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Dock lärde jag mig prata Skånska i Fredags!
Sätt en halvstor penna mellan tänderna och försök prata! Det funkade över förväntan! :)

du menar att ingen förstod varandra på något håll i kommunikationen eller ??? :va

då e de ju lyckat !!

det är så man lyckas i affärer :tummenupp

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Jag kör racehoj å jag kör i medelgruppen där det är typ 99% gathojar och det har aldrig varit problem för mig :)
Och det är en himla tur det för i en racegrupp skulle jag dö och bli påkörd överallt = otrevlig körning för alla inblandade.
Men hur tror du det fungerar om du med oförsäkrad racehoj krokar ihop med försäkrad gathoj?
Det har potential att bli en jävla soppa.
Antingen så kör man i oförsäkrad grupp eller i försäkrad. Det ska inte mixas.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Men hur tror du det fungerar om du med oförsäkrad racehoj krokar ihop med försäkrad gathoj?
Det har potential att bli en jävla soppa.
Antingen så kör man i oförsäkrad grupp eller i försäkrad. Det ska inte mixas.
Är ju skitbra, alla vet vad som gäller - inga försäkringar gäller.

Funkar skitbra med SSEMSE. Är många som kör oreggat/oförsäkrat i långsammaste gruppen där :)

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Är ju skitbra, alla vet vad som gäller - inga försäkringar gäller.

Funkar skitbra med SSEMSE. Är många som kör oreggat/oförsäkrat i långsammaste gruppen där :)
Nu var det inte vagnskadan jag tänkte på utan trafikförsäkringen, du vet den som täcker upp personskador och skador på annans egendom.

Om en racehoj kanar omkull och tar med sig en försäkrad så kommer nog inte bolaget för den försäkrade vilja betala för personskador och racehojen har ingen som täcker det.
Framför allt inte om det skulle bli allvarliga skador med långt inkomstbortfall.
Visst finns det personförsäkringar men alla har inte det.

Därav att jag ogillar blandning.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...