Har vi nåra hobbysmeder här?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fast vad jag har hört så är vissa fjäderstål, exempelvis 5160 känsliga för vattenhärdning då det lätt spricker. Själv härdar jag allt mitt 5160 i olja och det har funkat bra hittills iallafall, inga sprickor och knivarna blir tuffa som tusan. Ett blad jag gjorde slog sig, och i mitt försök att räta ut det lade jag kniven på två små klossar och ställde mig på mitten och hoppade. Kniven flexade ordentligt men återvände alltid till sitt usprungstillstånd, dvs fortfarande banan :gnissla Var bara att göra om både härdning och anlöpning, men man fick ju iallafall ett kvitto på att härdningen lyckats :tummenupp

Hur blir skärpan på knajfarna? Och går det enkelt att slipa dem?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
De har inte hänt nåt mer hos mej :gnissla... Började bygga en brännare men sen stannade projektet av...

Jag kör också på hembyggd gasolbrännare, sjukt smidigt må jag säga :tummenupp Skulle vilja bygga en luftmatad brännare någon gång men inte hittat någon lämplig fläkt för det än. Har hört att temp och gasolekonomi ska bli sju resor bättre med en trycksatt brännare så det får bli nästa projekt :)

Hur blir skärpan på knajfarna? Och går det enkelt att slipa dem?

Helt ok får jag ändå säga :) Jag har bara gjort fyra färdiga projekt än så länge så jag är inte så erfaren, men de blir iallafall vassa nog att skära papper. Och jag har bara gjort knivar med ganska mycket kött på eggen, Inga V-formar utan ganska konvexa. Så det blir ju svårare att få till riktig rakbladsskärpa därav. Men det skulle nog kunna gå om jag tunnade ut eggarna lite. Stålet är iallafall lättslipat och håller eggen bra (min egen kniv, en mindre machete, har hållit sin första slipning utan att förändras trots svår misshandel).

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Visst ja, kan ju passa på att posta lite bilder på mina alster för de som är intresserade. En del har ni kanske redan sett i julklappstråden men de får åka med också, annars har jag inte så mycket att visa upp :D

Julklappsknivar till morfar (överst, kökskniv) och far (bowie):
DSC_0177.JPG

Min egen brukskniv, löst baserad på en fällkniven-modell vars blad jag gillar och sen kraftigt förstorad. Smärre machete detta... Inte lagt så mycket fokus på puts och polish här, brydde mig inte ens om att polera bladet efter grovslipningen.
View attachment DSC_0042.jpgView attachment DSC_0049.jpgDSC_00442.jpgDSC_00732.jpg

Tänkt att bli min brukskniv (dubbelt handtag för att kunna verka både som kniv och machete) och ett försök att få till ännu lite mer markerade bladlinjer medelst dragfilning. Gick sådär, och vid härdningen skulle det visa sig att bladet fått en minimal spricka i eggen så den måste kapas till och göras om. Får vara ett work in progress tills vidare.
CIMG0006.JPGCIMG0009.JPGCIMG0011.JPG

Samtliga smidda från en och samma cheva bladfjäder. Vad tycks? :)

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...