Harley Davidson släpper sin EL-motorcykel om några timmar.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag gillar'n!
Och jag håller med Morris, HD:s marknadsavdelning har nog större budget än deras FOU har. Kul att de har delat på den kakan nu, för jag tror att det måste till en av de stora för att denna trend skall bli mer än en parentes.
Skall man spekulera lite så tror jag att vi kommer se ännu bättre grejer skeppas ut från Japan inom kort. Bedömt har deras FOU-avdelningar större budgetar.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Elglidare som tar mig billigt till jobbet och någon nöjestur i månaden?

shut-up-and-take-my-money-530x298.jpg
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
inte för att vara petig, men busa upp 7 kronor är en utopi i framtiden, då bensin priset som sådant per liter är egentligen inte så högt (3-4 kronor??) resten är skatter som ska gå till att driva samhället runt runt runt- vare sej vi vill eller inte. hur kommer det till att bli i framtiden då? ingen kan vara så naiv att den tror att elektricitet att tanka sin moppe kommer till att kosta 7 kronor för all framtid- att det är billigt idag är för att bensin drar in kulor till skattesystemet- ta bort bensinen och statskassan sinar likt en halal slaktad gris- långsamt men säkert och med mycket plågor i kölvattnet.
när alla sedan kör el fordon- var kommer då elen ifrån- vi lär behöva rejält snuskigt jävla mycket el för att producera till alla som ska ladda upp sina fordon, vi har batterier som kräver en hel del fabriker för byggnation av desamma, vi har miljö påverkan iom detta (utbytesbatterier kommer ju nånstans ifrån)
nja, el är bra men ska ses som ett komplement, inte ett 100% alternativ.

//jj
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
inte för att vara petig, men busa upp 7 kronor är en utopi i framtiden, då bensin priset som sådant per liter är egentligen inte så högt (3-4 kronor??) resten är skatter som ska gå till att driva samhället runt runt runt- vare sej vi vill eller inte. hur kommer det till att bli i framtiden då? ingen kan vara så naiv att den tror att elektricitet att tanka sin moppe kommer till att kosta 7 kronor för all framtid- att det är billigt idag är för att bensin drar in kulor till skattesystemet- ta bort bensinen och statskassan sinar likt en halal slaktad gris- långsamt men säkert och med mycket plågor i kölvattnet.
när alla sedan kör el fordon- var kommer då elen ifrån- vi lär behöva rejält snuskigt jävla mycket el för att producera till alla som ska ladda upp sina fordon, vi har batterier som kräver en hel del fabriker för byggnation av desamma, vi har miljö påverkan iom detta (utbytesbatterier kommer ju nånstans ifrån)
nja, el är bra men ska ses som ett komplement, inte ett 100% alternativ.

//jj

Enligt de beräkningar jag sett så skulle el för att driva Sveriges totala fordonspark (dvs om vartenda fordon gick på el) innebära en ökning med ca 5% av den förbrukning vi har idag. Vi har redan väldigt hög förbrukning, så det är inga problem. Däremot har du en poäng i att den skatteinkomsten som kommer att försvinna kommer ju att behövas fås in nån annanstans ifrån. Troligtvis på fordonsskatten skulle jag tro, om alla byter till el finns det ju igen anledning med subvensioner som det är idag.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
offtopic:
Om alla personbilar i Sverige skulle byta till eldrift skulle staten (enl. min snabbräkning) gå miste om ca 30 miljarder i skatteintäkter per år... :crash
Elen i Sverige är i och för sig dubbelbeskattad så det kanske skulle väga upp lite grann.

ontopic:
En Harley är alltid en glidare. :fakta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt de beräkningar jag sett så skulle el för att driva Sveriges totala fordonspark (dvs om vartenda fordon gick på el) innebära en ökning med ca 5% av den förbrukning vi har idag. Vi har redan väldigt hög förbrukning, så det är inga problem. Däremot har du en poäng i att den skatteinkomsten som kommer att försvinna kommer ju att behövas fås in nån annanstans ifrån. Troligtvis på fordonsskatten skulle jag tro, om alla byter till el finns det ju igen anledning med subvensioner som det är idag.

:va
http://sv.wikipedia.org/wiki/Energi_i_Sverige

Sveriges totala energikonsumtion var 625 TWh 2006, transporter förbrukade 99+48 av dessa. 147/625 = 24 %

Även om du skulle råkat ha haft rätt i din gissning så glömmer du att vi(våra politiker) dessutom ska lägga ner kärnkraften som står för 70 TWh/år. Och då blir det helt plötsligt 70 + 147 = 220 TWh/år som ska ersättas.

Nu behöver ju inte politikerna lägga sig i det där för fossil energi minskar snabbt och vi kommer stå där ändå mer snart än de flesta anar.

Ett samhälle som med ett konstant ökande energibehov så pekar trenden mot att vi kring 2030 behöver(efterfrågar?/önskar?) 700 TWh/år och bara producerar 400 TWh? Håll i hatten!

Dessutom produceras idag 11% av elenergin med biobränslen, avfallsförbränning och fossila bränslen så där blir det ytterligare några procent att ersätta.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Alla som är ett uns insatta i sveriges energidilemma vet att omedelbara åtgärder är nödvändiga. Kärntekniken vi har är den äldsta, mest ineffektiva i världen. Hade dom lallande greenpeacemongoliderna vetat hur illa det är med dom föråldrade kraftverken vi har hade dom kedjat fast sig längs stängslen.. det som måste göras och som redan planeras är att fasa ut dom befintliga reaktorerna som har 40+ år på nacken och bygga de nya typerna av reaktorer för att bränna om lagren av utarmat uran vi har liggande i landet.
Det är inte frågan om vi kommer ha ett kritiskt haveri i sverige med reaktorerna vi har idag utan när.
Problemet är att ingen i beslutsfattande position fattar ett skit. Dom roar sig med att köpa konkursmässiga elbolag i Holland för att dom får cash i fickan.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Typiskt. Här är man glad över att de kommer lite kul grejer från HD.
Och så ska folk på Sporthoj bli energiexperter och miljömuppar.

Köra på el för att det blir billigare och bättre.
Verkningsgrad på 92% som gör det billigare oavsett energislag. Vrid för att det ligger i motorernas natur.
Och jag skiter i bilismen, det är just prestandamotorcyklar som blir vansinnigt kul.

Pågar: le lite. ;-)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag hade gärna köpt en el-hoj för att det är så jevvla fränt men det är svårt att motivera dubbla priset idag för nåt man kan använda halva året. Och då snackar vi nytt. Jämför man med en 10 år gammal hoj så är petrolium-eldaren närmast gratis.
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
bara som en parantes till mitt tidigare inlägg- negativ till elhoj är jag inte, verkningsgrad och i princip fullt moment från 0.5 varv per minut är mumma. och helt klart ett alternativ som börjar kunna konkurrera (se sista nr av performance bikes)- men el tror jag inte blir en total ersättning för det vi har idag- det kräver en hel del av samhället (världen) som vi helt enkelt inte klarar än på ett bra tag.

//jj
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Hehe. Tror att jag kan ha lite rätt.
Marknadsnissarna har en heldag.
First we take Manhattan, then we take Berlin...

Kolla denna http://youtu.be/njFeDS1lQY8
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
:va
http://sv.wikipedia.org/wiki/Energi_i_Sverige

Sveriges totala energikonsumtion var 625 TWh 2006, transporter förbrukade 99+48 av dessa. 147/625 = 24 %

Även om du skulle råkat ha haft rätt i din gissning så glömmer du att vi(våra politiker) dessutom ska lägga ner kärnkraften som står för 70 TWh/år. Och då blir det helt plötsligt 70 + 147 = 220 TWh/år som ska ersättas.

Nu behöver ju inte politikerna lägga sig i det där för fossil energi minskar snabbt och vi kommer stå där ändå mer snart än de flesta anar.

Ett samhälle som med ett konstant ökande energibehov så pekar trenden mot att vi kring 2030 behöver(efterfrågar?/önskar?) 700 TWh/år och bara producerar 400 TWh? Håll i hatten!

Dessutom produceras idag 11% av elenergin med biobränslen, avfallsförbränning och fossila bränslen så där blir det ytterligare några procent att ersätta.

Snick snack!

Vi skulle kunna lägga ner all kärnkraft i hela världen och ersätta det med förnybar energi redan imorgon om vi bara vill.


Det har en från Greenpeace sagt. :fakta :huvet
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Thorium!

Till skillnad från Uran där man endast nyttjar ca 1% av kärnbränslet så kan vi nyttja mer än 90% av Thorium.
Avfallet från Thorium behöver inte upparbetas och har lägre radioaktivitet samt är förhållandevis kortlivat så långtidslagring på 100000 år i berggrund behövs inte.

Vi behöver heller inte öppna några gruvor för Thorium då det är en restprodukt som blir kvar i slaggen efter man har utvunnit sällsynta jordartsmetaller så det är bara att köra slaggen en gång till för att plocka ut Thorium'et

Det finns tillräckligt med Thorium för att förse hela vår civilisation med elektricitet i 1000-tals år.

Om Thorium är så bra varför bygger man inte såna reaktorer istället?
Svaret stavas plutonium + militär.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thorium-based_nuclear_power
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Kärnkraft hit å kärnkraft dit. Oviktigt.

Viktigt:

Går den på slangen?
Kan man dra ett res?
Kan man köra på bakan?
Kan den vila?


Kort sagt, går hojen att uuiiila med?:fakta:crash:tuttar
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
bara som en parantes till mitt tidigare inlägg- negativ till elhoj är jag inte, verkningsgrad och i princip fullt moment från 0.5 varv per minut är mumma. och helt klart ett alternativ som börjar kunna konkurrera (se sista nr av performance bikes)- men el tror jag inte blir en total ersättning för det vi har idag- det kräver en hel del av samhället (världen) som vi helt enkelt inte klarar än på ett bra tag.

//jj

sommartid har du fel, vintertid finns det en poäng i det du säger.

Och vad grundar då detta sig på?
1: runt kl 16-18 så startar ganska många sina spisar, ugnar, plattor mm där hemma.
De drar runt 1kW-2kW, med andra ord så borde alla också kunna ladda sin elbil med liknande effekt( en elbil behöver ungefär 2kwh/mil)

2: Det går åt ca 1-2kwh för att producera 1liter fossilt bränsle.

Vintern då...
En enkel lösning är att bränna råoljan och utvinna el och värme så löser vi två problem i ett
 
Last edited:

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
Hur mycket av tekniken bakom den där tingesten står Harley egentligen för? när dom skulle tillverka en vattenkyld motor vände dom sej ju till porsche och det var inte länge sen.Kan man inte själv på 2000-talet tillverka en vattenkyld motor och helt plötsligt har man tekniken att bygga en super avancerad el motorcykel.Harley folket gick i taket när dom skulle bygga en vattenkyld motor :näääää inte vattenkyld väl! lät det på hd forum.vad tycker dom nu då hahah!
 

Str3 R

Guest
För att vara en HD ser den rätt okej ut, är inget fan av HD annars men den där skulle kunna övertyga mig. Kanske. Skulle sakna motor och övriga ljud, men de kanske löst det med en bandspelare med evighetsband i piporna bak.

:)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top