Harley turbo!

pluppscott

Joel
Gick med
7 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Harley sportster 1200
ja vet att de inte är någon sporthoj, men turbobyggen på twin kanske fler är intresserade av?

började bygga på min sportster 1200 förra helgen. igår startade åbäket!

har blivit lite turer fram o tillbaka med oljeretur samt oljeförsörjning, är väl dom bitarna som är svårast!

igår när den startade fanns ett oljetryck på minst 10 bar fram till turbon, kändes sådär! oljetrycksmätarn lossna när ja varva lite o oljan rann över hela taket! för att sänka trycket så fick ja t-koppla istället för att trycka allt genom turbon!

man lär sej sa flickan!

nu ligger tomgångstrycket på ca 12 psi, kan det vara lagom??

även labmdan från aem strulade idag! felet va att jag stulit ström till den från baklyset som inte lira ihop. felvärden på lambdan o inget baklyse, men nu är de åtgärdat så de blir spännande med start imon! blir att mappa med brickor under nålen till o börja med!

har någon koll på laddtryck? ja vill bara köra på ca 0.2. vet inte vad min gt15 klocka ligger på orginal. men måste man byta hela klockan lr kan man byta fjäder på en integrerad waste?

låter bli att kompsänka till att börja med!
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
gt15 är rent för liten, en 1200 twin ska ha lika stor turbo som en 2400cc fyra. Med så liten turbo så får du problem med mottryck, förutom att du inte får ut nån vidare effekt så bygger det massor av värme i cylindern och du kommer förmodligen att spika sönder nått redan vid låga tryck. Och att få ut så lite som 0.2bar blir nog omöjligt, wastegaten klarar helt enkelt inte att släppa förbi så mycket avgaser

Förövrigt så kör hårt, twinnar med turbo finns det för lite av!
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tvinn turbo är alltid kul:tummenupp

Men Jag håller med Jojje med för liten turbo. När jag byggde min enstånka 650 turbo så satt jag dit en gt 12a från en disel golf 90hk,, fenomenet blev spikningar som ej gick att bestycka bort och då har xr 650 4 ventilsteknink och endast 0,8-1 i kompförhåll.
Jag fick visserligen snabbt uppspol men lite väl mycket ketchup och b lygsam effekt. Det blev för högt Mottryck helt enkelt pga enstånkans vålsamma avgaspullser som är som att trycka en badboll genom ett 50mm rör:D

När jag sedan mont en mih 12t som klarar närmare 200hk så blev hojen helt underbar i registret. Jag fick bet högre hk per hekto och inte så plötslig effekt. Inget spikande heller trotts avsaknad ic och vanlig 95okt. 1,1 bar kunde jag ladda innan spik!!

Ex Men lilla turbon fick jag ut 68bhk på 0,8 bar med spikning!!
Med stora turbon 105bhk 98nm på 0,8 bar Utan Spik!!

Kan hända att din funkar med gt15 utan spik (med tur) men som sagt det kommer bli lite effekt per hekto och nära till spik.
 

pluppscott

Joel
Gick med
7 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Harley sportster 1200
Ok!!!

De lät ju illa! Har en mitsu turbo liggandes, men den är vattenkyld, inte bra! Får testa mej fram lite, är ju inte så svårt o byta agg om man vill när krimskramset runtomkring är framdraget! Förslag på lämpligt agg?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
De lät ju illa! Har en mitsu turbo liggandes, men den är vattenkyld, inte bra! Får testa mej fram lite, är ju inte så svårt o byta agg om man vill när krimskramset runtomkring är framdraget! Förslag på lämpligt agg?

Jag har också vattenkylt mitsu men det är bara att strunta i vattenkylningen.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Att den är vattenkyld är inget problem, kopplar bara inte in det. TD04-16T skulle jag använt (obs, inte biltema, ett riktigt). Enligt min mening så ska du byta agg nu, innan du spikat sönder kolvarna (är dom smidda så tål dom klart en del, men gjutna kolvar blir skrot direkt) been there, done that and got the T-shirt ;)
 
Last edited:

pluppscott

Joel
Gick med
7 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Harley sportster 1200
dieselturbo...

okej!

tror ni att l200 snurran skulle funka då? har ingen betäckning framför mej, men de är bara att plugga vattnet? att den kommer från diesel har mindre betydelse? mvh!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
okej!

tror ni att l200 snurran skulle funka då? har ingen betäckning framför mej, men de är bara att plugga vattnet? att den kommer från diesel har mindre betydelse? mvh!

Vattnet kan du plugga eller ha öppet no big deal. Jag kör opluggad mih för det är lättare och kyler bättre

Om din mih har lika stort avgashus som ex en mih bensin 16T är det ok. Jojje vet säkert vilket nr avgasturbinen måste ha. Jag gissar 7ans hus blir ok för jag kör 5ans hus och det är perfekto för min stånka.

Bensin 16t mih hittar du uppsjöar av på skroten billigt:tummenupp
 

pluppscott

Joel
Gick med
7 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Harley sportster 1200
Komp!

Hur mycke tror ni man kan ladda utan att kompsänka? Finns de några bra tummregler gällande kompression och laddtryck??
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
På bensin borde inte 0.5bar va nått problem, om turbon är stor nog. Sen har det ju att göra med hur spikkänslig motorn är, typ kammar och utformning av förbränningsrum
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
På bensin borde inte 0.5bar va nått problem, om turbon är stor nog. Sen har det ju att göra med hur spikkänslig motorn är, typ kammar och utformning av förbränningsrum

Kör ni på E85 ? annars är det ett bra alternativ.Kanske inte på gata då det blir tätt mellan tankningarna. Annars skulle det va kul och höra hur mycket en Briggsmotor tål :D/wachen:)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag kör mina hojar på E85, laddar 2 bar på en 900cc Bonneville (dom nya) och får ut runt 200 på hjulet, dock tål inte ramlagerna det riktigt. Ur en 1600cc HD plocka jag ut 200hk vid 1bar, har inte provat högre tryck än så för ägare är en mess ;)
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Jag kör mina hojar på E85, laddar 2 bar på en 900cc Bonneville (dom nya) och får ut runt 200 på hjulet, dock tål inte ramlagerna det riktigt. Ur en 1600cc HD plocka jag ut 200hk vid 1bar, har inte provat högre tryck än så för ägare är en mess ;)

2 bar i en traja...shiiit. :tummenupp/wachen
 

twinspeed

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
En typ av sportster
Jag kör mina hojar på E85, laddar 2 bar på en 900cc Bonneville (dom nya) och får ut runt 200 på hjulet, dock tål inte ramlagerna det riktigt. Ur en 1600cc HD plocka jag ut 200hk vid 1bar, har inte provat högre tryck än så för ägare är en mess ;)
Har för mig att du la ut info om 100" HD någonstans men kan man få va lite nyfiken. Va hade du för fläkt på den ? Har för mig att du hade Megasquirt också men minnet är kort och opålitligt. Sorry för OT
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Har för mej det var nått T04E aggregat, jag är ingen hejare på benämningar, jag bara tar en turbo i handen och "känner" om den blir lagom ;) och det brukar stämma nu för tiden.
Jo, Megasquirt kör jag på allt, har nog byggt över 120 boxar vid det här laget så jag kan dom rätt bra.
http://www.stabbarps-auto.com/images/hd2.jpg
 

pluppscott

Joel
Gick med
7 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Harley sportster 1200
ladd

så ni tror att 05 inte är någon fara? om man kör förgasarturbo och vill etanolkonvertera... vad behöver man göra? samt för och nackdelar emd det? ska lägga min gt15 på hyllan nu o lyssna på er o ta ett 16t. man lär sej hela tiden! tack för era svar!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej

Vad tror ni om en td04 13t? Har fått en billigt! Vad skiljer 13 mot 15?

Den 13 ligger nog på gränsen till att räcka till ,,den sitter i gamla volvo740/940 och kan plågas till max 200hk har jag för mig. Så risken är att den är föråldrad och seg i kontruktion + liten. För säkerhets skull sattsa på en td04 16T som du förmodligen hittar i v70 Turbo och många andra bilar. Och köp en från minst 2000 talet så den garanterat får snabb uppspol. Ju nyare dessto bättre.

Ådalens bildem här i KRAMFORS har flera MIH td04 16T garanterar jag nästan.

Köper man en med spricka i avgashusets avdelare blir de billiga. De sprickorna gör inget men är vanligt förekommande.

15T har jag inte riktigt koll på men kolla upp turbosar på GIKS hemsida.
 

pluppscott

Joel
Gick med
7 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Harley sportster 1200
16t

idag försökte vi igen med en 16t.
så då återstår finjusteringar! hur mycke oljetryck brukar ni ha på tomgång o varv?
mitt ligger på ca 1,2 bar på tomgång, lagom? har inte provkört så vet ej vid pådrag.
blir spännande att se vad lambdan säger vid provkörning!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
idag försökte vi igen med en 16t.
så då återstår finjusteringar! hur mycke oljetryck brukar ni ha på tomgång o varv?
mitt ligger på ca 1,2 bar på tomgång, lagom? har inte provkört så vet ej vid pådrag.
blir spännande att se vad lambdan säger vid provkörning!

Det är ok.
Men vad kör du med för oljepump? En varmkörd originalsportster med original oljepump brukar ligga på 5-10 Psi på tomgång. Det är ca 0.35-0.7 bar.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top