Hastighet på olika växlar??

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Ort
sverige
Hoj
R46 05:a
tjena har inte hunnit testa så mycket än då jag inte har kortet,
har själv en gsxr 600-04 , hur snabbt går dom på varje växel
kan tänka mig att alla nyare hojar är rätt likvärdiga
1an, 2an 3an 4an 5an 6an 0-100? är väl ungefär samma med 3,6-4sek?
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
TTudor skrev:
tjena har inte hunnit testa så mycket än då jag inte har kortet,
har själv en gsxr 600-04 , hur snabbt går dom på varje växel
kan tänka mig att alla nyare hojar är rätt likvärdiga
1an, 2an 3an 4an 5an 6an 0-100? är väl ungefär samma med 3,6-4sek?

hehe tjenare, kul med ny hoj jag har också köpt en :) synd bara att säsongsen börjar lida mot sitt slut, får väll se om man kan köra hem den från övik om 2 veckor iafall..

ang. växlarna så bör den ju klara 110 på 6.an iafall, he he he :tungan
 

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Ort
sverige
Hoj
R46 05:a
har tyvär inte kortet än ska fixa teorin i vinter sen ta koret så fort som möjligt men farsan vägra köra med mig så om ja inte hitta nån som vill vara handledare mot bränsle i tanken, så blire att köra på trafik skola för hela slanten vilken skulle kännas lite slöseri med pengar.


Muppi skrev:
hehe tjenare, kul med ny hoj jag har också köpt en :) synd bara att säsongsen börjar lida mot sitt slut, får väll se om man kan köra hem den från övik om 2 veckor iafall..

ang. växlarna så bör den ju klara 110 på 6.an iafall, he he he :tungan
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
TTudor skrev:
tjena har inte hunnit testa så mycket än då jag inte har kortet,
har själv en gsxr 600-04 , hur snabbt går dom på varje växel
kan tänka mig att alla nyare hojar är rätt likvärdiga
1an, 2an 3an 4an 5an 6an 0-100? är väl ungefär samma med 3,6-4sek?

dem nya 1000cc är ju rätt fina, gör ca 170 på 1:an, 220 på 2:an osv.. jag trivdes iaf på 04:an (zx10r)
 

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Ort
sverige
Hoj
R46 05:a
aa tänkte på 600:na då att dom va likvärdiga 1000 ligger väl snäppet över me dhastighet på varje växel, ingen som testa?? hastighet på en 600
på alla växlar?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
TTudor skrev:
Så blire att köra på trafik skola för hela slanten vilken skulle kännas lite slöseri med pengar.

Kan lova dig...det är INTE slöseri med pengar. Räkna att 99% av alla privatister kuggas på uppkörning (ja, det är den uppgiften jag fått från VV) då lär det kosta mer för dig i slutändan ändå.
Ta du chansen och leta upp en riktigt bra körskola och ta ditt kort där. Det lönar sig i längden.

EDIT: Gav 12000 för mitt MC kort....tog det på 1 månad. Jag hade aldrig haft mitt kort NU om jag försökt privat. Det var värt varenda krona!
 
Last edited:

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Ort
sverige
Hoj
R46 05:a
tjena, håller inte med,
skulle vara guld då jag inte kört så mkt 2 hjuligt på länge och
det skulle va kanon och få köra några timmar privat så man får in känslan för mc'n och så man får in tekniken att kolla bakspeglar å blinka å växla å svänga å grejja, och sen självklart köra på skola tills dom tycker man är torr bakom öronen, så man inte behöver betala 500kr lektionen för att lära få in det
the absolut basic's


JKay skrev:
Kan lova dig...det är INTE slöseri med pengar. Räkna att 99% av alla privatister kuggas på uppkörning (ja, det är den uppgiften jag fått från VV) då lär det kosta mer för dig i slutändan ändå.
Ta du chansen och leta upp en riktigt bra körskola och ta ditt kort där. Det lönar sig i längden.

EDIT: Gav 12000 för mitt MC kort....tog det på 1 månad. Jag hade aldrig haft mitt kort NU om jag försökt privat. Det var värt varenda krona!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
JKay skrev:
Räkna att 99% av alla privatister kuggas på uppkörning (ja, det är den uppgiften jag fått från VV)





Säkerligen fler kuggningar bland privatister, men 99 % va väl LITE att ta i vv :D
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
JKay skrev:
Kan lova dig...det är INTE slöseri med pengar. Räkna att 99% av alla privatister kuggas på uppkörning (ja, det är den uppgiften jag fått från VV) då lär det kosta mer för dig i slutändan ändå.
Ta du chansen och leta upp en riktigt bra körskola och ta ditt kort där. Det lönar sig i längden.

EDIT: Gav 12000 för mitt MC kort....tog det på 1 månad. Jag hade aldrig haft mitt kort NU om jag försökt privat. Det var värt varenda krona!

satan i helvete. fy fan vad mkt pengar. jag tror du blev blåst ändå :tungan
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
JKay skrev:
Kan lova dig...det är INTE slöseri med pengar. Räkna att 99% av alla privatister kuggas på uppkörning (ja, det är den uppgiften jag fått från VV) då lär det kosta mer för dig i slutändan ändå.
Ta du chansen och leta upp en riktigt bra körskola och ta ditt kort där. Det lönar sig i längden.

EDIT: Gav 12000 för mitt MC kort....tog det på 1 månad. Jag hade aldrig haft mitt kort NU om jag försökt privat. Det var värt varenda krona!

Hehe.. 99%... njaaaa... Körde 1 lektion med körskolan.. resten privat och jag klarade uppkörningen på 1a försöket. Kan tillägga att jag körde VÄLDIGT mycket ute på övningsfält.. träna bromsning, låg- och högfartsbanorna.

Å andra sidan så är ju körskolan det bästa alternativet, men samtidigt det dyraste. Om jag hade tagit kortet genom körskolan så hade jag antagligen inte behövt lägga ner så mycket tid som jag har gjort. Jag tränade praktisk taget varje dag i över 1 månad innan min uppkörning.

Jag gjorde så att jag började med att träna som f-n på övningsfältet, sen övningskörde jag en del i trafiken, efter det så tog jag 1 körlektion några dagar innan min uppkörning(vilket var mkt bra, för då kunde läraren tala om vilka fel man gjorde o.s.v). Sen körde jag upp och nu har jag kortet! :fyllisar
 
Last edited:

Fullrulle

Vem fan är apex?
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
R1 -00
Jag tog mitt kort på körskolan, tog dom lektionerna som läraren rekomenderade. Med allt kostade det 6500kr. och det var -03 då man fortfarande fick nöta garagevändningar.
 
Last edited:

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
JKay skrev:
Kan lova dig...det är INTE slöseri med pengar. Räkna att 99% av alla privatister kuggas på uppkörning (ja, det är den uppgiften jag fått från VV) då lär det kosta mer för dig i slutändan ändå.
Ta du chansen och leta upp en riktigt bra körskola och ta ditt kort där. Det lönar sig i längden.

EDIT: Gav 12000 för mitt MC kort....tog det på 1 månad. Jag hade aldrig haft mitt kort NU om jag försökt privat. Det var värt varenda krona!


ehh 99% som kuggar på första uppkörningen är väl lite att ta i! I så fall är jag en av de lyckliga 1% som klarade de. Viss vill du lägga 12000:- på kortet får du de, men jag la 1500:- för samma (då ingår avgifter för körkortstillstånd en uppskrivning och en uppkörning) Annars tycker jag att har man fallenhet för de och har möjlighet att öva hemma ska du chansa! Kan spara stora pengar ju....
PS lita inte på allt snack om att de inte går att köra upp på sporthoj, jag klarade de på en ZX9R, då fick jag den hojen att öva på dagen innan uppkörningen....
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
JKay skrev:
Kan lova dig...det är INTE slöseri med pengar. Räkna att 99% av alla privatister kuggas på uppkörning (ja, det är den uppgiften jag fått från VV) då lär det kosta mer för dig i slutändan ändå.
Ta du chansen och leta upp en riktigt bra körskola och ta ditt kort där. Det lönar sig i längden.

EDIT: Gav 12000 för mitt MC kort....tog det på 1 månad. Jag hade aldrig haft mitt kort NU om jag försökt privat. Det var värt varenda krona!

Nää, det stämmer inte, jag hade mitt kort i handen 2 veckor efter jag kom på att jag ville ha mc. (köpte hoj, fick återbudstid för uppskrivning, plugga en eftermiddag, skrev upp, fick återbudstid för uppkörning, kom på att hojen inte var strypt, fick återbudstid för besiktning, säkringar pajjade, skruvar hela natten och hittar en kortslutning bakom instrumenten, besiktigar och kör upp. inget tal om körskolor, tar tid och är dyrt. mitt kort gick på runt 1500:-.

Förresten, YZF:en gör 127 på ettan. kommer inte ihåg de andra växlarna
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Drog min till varvstoppet en gång för att kolla just det.
(Hastigheterna kan ju variera +/- några km/h från mätare til mätare också).

Yamaha R6 -99
1: 100
2: 150-160km/h (Minns inte riktigt)
3: 200km/h
4,5,6 provade jag aldrig.

(Med reservation för fel i minnet. :gnissla )
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
min 600:a gör cirka (på 13' varv har jag för mig)

??? på 1:an (testade nångång, men kommer inte ihåg... Kanske runt 100?)
140 på 2:an
180 på 3:an...
205+ på 4:an tror jag...

sen maxar man den på 5:an o 6:a (6:an orkar inte riktigt, kanske med nerförsbake o hemlängtan :) )
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
kortet

JKay skrev:
Kan lova dig...det är INTE slöseri med pengar. Räkna att 99% av alla privatister kuggas på uppkörning (ja, det är den uppgiften jag fått från VV) då lär det kosta mer för dig i slutändan ändå.
Ta du chansen och leta upp en riktigt bra körskola och ta ditt kort där. Det lönar sig i längden.

EDIT: Gav 12000 för mitt MC kort....tog det på 1 månad. Jag hade aldrig haft mitt kort NU om jag försökt privat. Det var värt varenda krona!

Tog mitt kort för ett år sen privat på en månad slut kostnaden hamnade på 3500 tog 2 lektioner för undanmanövertestet
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Kul för er att ni tagit det OCH klarat det på mindre än vad jag gjort. Gratulerar mer än gärna men jag kan varken kommentera eller dementera uppgifterna från VV. Vet inte själv. Bara vad jag hört men JAG tycker att det va värt dom 12000 för min del för det var mer än vad jag trodde man skulle kunna.

Uppkörningsförättaren berättade att många privatister kom dit och hade inte EN ANING om hur vissa banor skulle köras eller för den delen riskbedömningen i trafik skulle gå till (Inte ens säkerhetskontrollen hade dom haft koll på). VV lär ju ha rätt utförlig statistik över detta med tanke på att dom ser och upplever det dagligen.
Ni som klarat det privat kan kanske tillhöra den procenten som har lyckats att få med allt, vad vet jag.
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Jag hade inte heller en aning om hur vissa banor va, men det behöver man ju inte ha.. Han förklarade va jag skulle göra och sen gjorde ja det.. Ärligt talat smäller det inte lite högre om man kommer och INTE kan banan då visar man ju att man inte har några problem med hantering om man nu skulle klara banan.... De som går på körskola lär ju bara in speciella moment. Och på tal om säkerhetskontroll så frågade jag de andra som var där om varför de gjorde vissa saker och det hade de inte en aning om. De sa att de gjorde så för att man skulle de. Har man då lärt sig något om säkerheten? De tycker ju inte jag, om man rycker lite i svingen för att man ska det så har man ju inte lärt sig allt.....

Jag klagar inte på dig men jag tror att man lär sig absolut inte mer på körskolan än hemma. Om man nu har lite fallenhet och använder hjärnan i trafiken.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top