Hastighet på olika växlar??

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Zeshar skrev:
Jag klagar inte på dig men jag tror att man lär sig absolut inte mer på körskolan än hemma. Om man nu har lite fallenhet och använder hjärnan i trafiken.

Nej, abolut! Jag tar inte åt mig heller för jag har ju själv märkt att när man VERKLIGEN lär sig köra hoj är ju när man TAGIT kortet och rör sig i trafiken!!
MEN där finns mycket utbildning i riskmedvetenhet som en privatist missar gentemot en körskole-elev. Jag säjer inte att uppgifterna som VV har lämnat är 100%iga...men dom ser och upplever det ju dagligen så det BÖR vara en hög sanningshalt i det hela.
Bara för det skulle det vara kul och se hur olycksstatistiken visar skillnaderna mellan antalet privatister kontra körskole-elever, i olyckor, om där FINNS ngn skillnad.
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
JKay skrev:
Nej, abolut! Jag tar inte åt mig heller för jag har ju själv märkt att när man VERKLIGEN lär sig köra hoj är ju när man TAGIT kortet och rör sig i trafiken!!
MEN där finns mycket utbildning i riskmedvetenhet som en privatist missar gentemot en körskole-elev. Jag säjer inte att uppgifterna som VV har lämnat är 100%iga...men dom ser och upplever det ju dagligen så det BÖR vara en hög sanningshalt i det hela.
Bara för det skulle det vara kul och se hur olycksstatistiken visar skillnaderna mellan antalet privatister kontra körskole-elever, i olyckor, om där FINNS ngn skillnad.

Jo jag håller med dig att de lär ut sunt förnuft som inte är en självklarhet att lära sig som privatist... Jag tror själv att de flesta som försöker sig på att ta kortet privat (gäller både bil och mc) generellt sett är bättre på att lära sig köra, annars utsätter man sig inte för pressen som det innebär att ta det privat. Statestiken som du efterlyser vore kul att se då jag själv tror att det inte finns någon skillnad i så fall åt andra hållet.... Detta för att jag ser dem som kommer ut ifrån körskolan som inte kan ett skit medans privatisterna verkligen måste va bra! Sedan så är ju de flesta privatister personer som är mer motorintresserade och också lite mer fartgalna m.m:) Men detta behöver inte enligt mig vara farliga eftersom de har lärt sig grejerna ordentligt och brukar vara ganska så säkra. Allt detta är min personliga åsikt som jag kommit fram genom kompis som på olika sätt fått kortet och vad jag har hört....
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Njaaa.....bättre kan vi låta vara osagt om varför en privatist tar det just privat. DÄR tror jag det handlar MYCKET om pengar och att dom chansar en stor del på att klara det privat för att slippa pynta kortet lika mycket.
Sen kan jag nog inte hålla med om att det GENERELLT är ett högre motorintresse som driver folk att ta det privat heller, likadant där. PENGAR. Visst finns där folk som GÖR det av rent motorintresse men dom är nog färre än vad du tror. Tror JAG.
 

oakbeach

användartitel
Gick med
3 May 2004
Ort
Enköping
Hoj
Thunderace
1360:- gav jag för mitt kort, lugnt och fint så går det bra!

Kör privat :)

JKay skrev:
Kan lova dig...det är INTE slöseri med pengar. Räkna att 99% av alla privatister kuggas på uppkörning (ja, det är den uppgiften jag fått från VV) då lär det kosta mer för dig i slutändan ändå.
Ta du chansen och leta upp en riktigt bra körskola och ta ditt kort där. Det lönar sig i längden.

EDIT: Gav 12000 för mitt MC kort....tog det på 1 månad. Jag hade aldrig haft mitt kort NU om jag försökt privat. Det var värt varenda krona!
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
JKay skrev:
Kan lova dig...det är INTE slöseri med pengar. Räkna att 99% av alla privatister kuggas på uppkörning (ja, det är den uppgiften jag fått från VV)

Håller med dig att det inte är slöseri med pengar! Men din 99 % är inte speciellt trovärdig... Anledningen till att möjligtvis fler privatister kuggar på uppkörningen är att de i regel inte har tränat lika mycket på krypkörning, bromsning och manöverbanan.... Givetvis finns det ingen regel utan undantag men.... Det är många privatister som tycker det känns olustigt att nöta tre timmer med bromsprover till exempel..... De flesta olyckor som händer på bromsprovet ska vara privatister har jag hört men hur sant det är vet jag inte... Personligen tror jag att det ligger ganska mycket i det....
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Med bättre så menade jag absolut inte att de är bättre än alla som tar de på körskolan, utan mer att många generellt är har lättare för att lära sig köra bil/mc.. Visst jag kan va helt ute och segla men det är vad jag har uppfattat. Pengar finns nog med i spelet som du säger men jag tror inte att det är bara de som styr, själv var jag för snål men samtidigt så ansåg jag att jag inte hade något att lära på körskolan. För mig känns det som att det är de som försöker av ren snålhet även är dem som bangar uppkörningen just därför att de inte lärt sig ordentligt. Har en kompis som skulle ta det privat han körde upp4ggr till han gav upp, sdedan gick han körskolan för att ta de. Då klarade han kortet på första uppkörningen. Lärde han sig något på körskolan? NEJ jag åker fortfarande inte med honom han är och förblir helt kass. (detta är bara ett extremfall)
Äsch nu sätter jag punkt för mina åsikter här, jag kan inte vädra min idiottankar mer, bättre å sluta innan jag säger något dumt :tungan
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Bas_Rutten skrev:
Håller med dig att det inte är slöseri med pengar! Men din 99 % är inte speciellt trovärdig... Anledningen till att möjligtvis fler privatister kuggar på uppkörningen är att de i regel inte har tränat lika mycket på krypkörning, bromsning och manöverbanan.... Givetvis finns det ingen regel utan undantag men.... Det är många privatister som tycker det känns olustigt att nöta tre timmer med bromsprover till exempel..... De flesta olyckor som händer på bromsprovet ska vara privatister har jag hört men hur sant det är vet jag inte... Personligen tror jag att det ligger ganska mycket i det....

Som jag sa...det är inte MIN uppgift...utan VV´s.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Zeshar skrev:
Med bättre så menade jag absolut inte att de är bättre än alla som tar de på körskolan, utan mer att många generellt är har lättare för att lära sig köra bil/mc.. Visst jag kan va helt ute och segla men det är vad jag har uppfattat. Pengar finns nog med i spelet som du säger men jag tror inte att det är bara de som styr, själv var jag för snål men samtidigt så ansåg jag att jag inte hade något att lära på körskolan. För mig känns det som att det är de som försöker av ren snålhet även är dem som bangar uppkörningen just därför att de inte lärt sig ordentligt. Har en kompis som skulle ta det privat han körde upp4ggr till han gav upp, sdedan gick han körskolan för att ta de. Då klarade han kortet på första uppkörningen. Lärde han sig något på körskolan? NEJ jag åker fortfarande inte med honom han är och förblir helt kass. (detta är bara ett extremfall)
Äsch nu sätter jag punkt för mina åsikter här, jag kan inte vädra min idiottankar mer, bättre å sluta innan jag säger något dumt :tungan


Att han är helt kass även efter en körskola är tråkigt att höra för jag kan hålla med om att så som VV VILL att man SKA köra, blir väldigt kaka på kaka och det blir inget flyt i trafikrytmen. Man skaffar sig en egen körstil när man väl fått kortet och det är ju den som är och förblir rådande på vägen. Inte körskolans stil...

Men tack för disskutionen även om tråden spårade ut lite....tebax till TOPIC!!

Firestarter skrev:
:va Handlade inte den här tråden om Hastighet på olika växlar? :va

Jo, helt rätt men trådskaparen la en följd "fråga" som vi spånade vidare på....om än OT..
 

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Ort
sverige
Hoj
R46 05:a
haha ja jag har följt tråden med spänning , glömde helt bort att jag starta den för att jag va nyfiken av hastighten på olika växlar,


JKay skrev:
Att han är helt kass även efter en körskola är tråkigt att höra för jag kan hålla med om att så som VV VILL att man SKA köra, blir väldigt kaka på kaka och det blir inget flyt i trafikrytmen. Man skaffar sig en egen körstil när man väl fått kortet och det är ju den som är och förblir rådande på vägen. Inte körskolans stil...

Men tack för disskutionen även om tråden spårade ut lite....tebax till TOPIC!!



Jo, helt rätt men trådskaparen la en följd "fråga" som vi spånade vidare på....om än OT..
 

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
JKay skrev:
Kan lova dig...det är INTE slöseri med pengar. Räkna att 99% av alla privatister kuggas på uppkörning (ja, det är den uppgiften jag fått från VV) då lär det kosta mer för dig i slutändan ändå.
Ta du chansen och leta upp en riktigt bra körskola och ta ditt kort där. Det lönar sig i längden.

EDIT: Gav 12000 för mitt MC kort....tog det på 1 månad. Jag hade aldrig haft mitt kort NU om jag försökt privat. Det var värt varenda krona!


Alltså JKay tror vägverket rökt på om dom säger att 99% kuggar, har då gjort 2 lyckade privatöppkörningar så det så ;-) Måste finnas många puckon i Sverige om inte annat! :arsele


Tänkte bara tillägga att mitt mc körkort kostade mig knappast något dyrbart...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
106km/h gjorde min R6a på ettan

0-106km/h tog 2,9 sek med mig på och en bra start. 0-100 kan variera som fan beroende på vem som sitter på å hur duktig den är. Vanlig start med normalt kopplingsslir borde man hamna nånstans runt 4 sek skulle jag tippa.

Nu är inte det här något skrytinlägg då vemsomhelst av dragrace-killarna säkert åkt fortare med min vikt på 60kg med all utrustning...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
heathrow skrev:
Alltså JKay tror vägverket rökt på om dom säger att 99% kuggar, har då gjort 2 lyckade privatöppkörningar så det så ;-) Måste finnas många puckon i Sverige om inte annat! :arsele


Tänkte bara tillägga att mitt mc körkort kostade mig knappast något dyrbart...

Hörde nåt liknande faktiskt om 99% på min uppkörning av min uppkörningsförättare. Min körskollärare hade haft en "kull" innan oss, ca 2 veckor tidigare där 6 av 7 kuggade - och de var alla av läraren bedömda tillräckligt bra för att köra upp. Två av dem var med när jag körde upp och klarade sig galant.
Jag la ca 9000 kr på kortet inkl. alla avgifter. Mycket billigare än att köpa hoj och köra privat för då hade jag kortet när jag sparat ihop till hojen.

F.ö kan jag säga att jag inte varvstoppat min älskling på alla växlar men på en höft skulle jag säga:

1:an, 90 km/h
2:an, 130 km/h
3:an, 160 km/h
sen så har jag ingen koll... 6:an, 8000 varv = 230 km/h

Har jag råd att tanka ska jag ut och testa just detta imorrn... :hihi
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top