Bland alla bilar idag på motorväg så siktade farbror blå in sig på min hoj med laserkamera från en bro och efter en stund så hade jag mycket riktigt en mc polis sniffandes i bakdäcket.Denna gången var det en skåpbil framför som hindrade mig från att få upp farten så jag klarade som tur var kortet denna gång.
Frågade om det var den nya hetsjakten på mc förare man inlett men det var det tydligen inte när resterande kö vid lämplig avfart efter kunglig poliseskort med blåljus några km visade sig vara full av både fortkörande personbilar och skåpbilar.Börjar bli lite för vanligt för egen del med körkortsindragningar och hastighetsböter så jag får väl skaffa en såndäringa laservarnare.
Dagens låt och tummen ner till ambulansföraren som uppenbarligen såg kameran och släppte förbi mig till gamarna.Må du förblöda i en vägren ditt lilla offer.Thats Life ... Keep On Burning.
https://youtu.be/WbAqWA-dxvw
"Laserkamera" minsann...? Du krävde väl att få se bilden på din hastighetsöverträdelse?
Exhibit A: Polisen använder inga laserkameror. Dom mäter din hastighet helt utan bestående dokumentation från instrumentet.
"Laservarnare"? En laservarnare gör ungefär lika mycket nytta som en regnmätare på en hoj.
Ser du att mätglaset börjar fyllas så har det regnat ett tag...
Exhibit B: Polisens instrument sänder ut en laserstråle när den mäter. Om din dosa piper så är in hastighet uppmätt.
Enda tillfället man kanske kan ha nytta av en laservarnare är om man kombinerar den med en aktiv laserstörare som sänder ut ljusstrålning i samma våglängd som polisens instrument.
Då kan man få någon sekunds extra betänketid innan polismannen riktat om lasern och fått grepp om fordonet genom att skjuta mot din hjälm istället. Använder du dom sekunderna till att bromsa så kanske du kan mätas till en lägre hastighet, eller gå fri helt.
...från att rapporteras för hastighetsöverträdelse. Men,
Exhibit C: Det är olagligt att använda en laserstörare, och du har just köpt dig en hard time vid sidan av vägen och i rättssalar ett bra tag framöver. Grattis!
Många tycker att det är otillständigt av polisen att stå uppe på viadukter och skjuta mot motorvägstrafikanter.
Sedan 20 år eller så tillbaka så har polisen agerat så att vi tvingats avleda vår uppmärksamhet från det som vi anser är viktigt för vår egen säkerhet - trafiken i vårt eget plan, som riskerar att massakrera oss med ogenomtänkta körfältsbyten och generellt ointresse för andras liv och välbefinnande.
Istället har man tryckt på vikten att även scanna av trafik, parkerade bilar och fotgängare i andra plan än det man färdas i.
Tack för det polisen!
Ni visste vad som komma skulle - ett samhälle där asociala och sysslolösa individer hjälps åt att vräka ner stenblock från viadukter ner på motorvägar för att... ...ja, den biten kan vi lämna därhän, för jag har inget bra svar på den gåtan.
Exhibit D + konklusion: Om du kör motorcykel - och det i Malmöregionen av alla ställen utan att noggrannt skärskåda varje viadukt du skall passera under, ja då förtjänar du hastighetsböter alla dagar i veckan tills du lärt dig din läxa. Faktum är att hastighetsböter är ett billigt pris att betala för din ouppmärksamhet.
Se till att lära dig Polisens MO, vad för utrustning dom använder och vad den heter. Det ger dig större chans att undvika att bli rapporterad - och att möta dem på deras planhalva när dom använt grejerna fel eller snubblat i sin egen formalia.
Försök också fatta var och varför polisen är ute IRL och försöker ta ner farten.
Det kommer att hjälpa dig att finna lämpligare ställen att rulla undan på.
Slutligen: Att skylla din egen ouppmärksamhet och aningslöshet på andra är lågt, och på en ambulansförare dessutom är så jävla dumt att man storknar.
Verdict: Du är en tönt.
Straff: Samhällstjänst! Du döms att stå nere vid Ambulansintaget och bjuda varje besättning som kommer in på kanelbullar, HEMBAKTA! tills alla ambulanser fått eller inte vill ha mer.
Du döms även till att lära dig texten till 'Barreta's theme" och att sedan nynna dig själv till sömns varje kväll fram till det att du lärt dig något.