...Dock verkar ditt/erat resonemang utgå från att en lag är en lag. Att man inte ska skylla på någon annan än sig själv för att man åker fast när man bryter en lag, och det oavsett hur ogrundad och löjlig lagen är i sig...
Njae - nu blev det ett fel till - en så kallad "Halmgubbe", det tidigare resonemanget har inte berört värderingar eller över huvud taget tagit ställning till lagens berättigande, det säger bara att vi är medvetna om att ett brott mot lagen kan innebära en konsekvens
Anser vi att en lag är fel kan man naturligtvis protestera mot den genom att bryta mot den men man är väl bra naiv om man inte förstår att det kommer att få konsekvenser om lagbrottet blir uppmärksammat?
...Lagen som Ankan bröt mot saknar all form av trovärdighet vilket Ankan insett. Han skulle vara ett ryggradslöst mähä (känt polisuttryck) ifall han bara satt tyst och tog sitt straff som en idiot...
DET är en helt annan sak. Vi kanske kan enas om att den som bryter mot en lag, åker dit för lagbrottet och sedan önskar en ambulansförare döden när denne gråter ut i en internettråd är tämligen naiv - klart som tusan att ett beivrande av ett lagbrott är en hyfsad logisk konsekvens i en rättsstat? När den sedan gäller lagen i sig blir jag lite förvirrad - förespråkar Du fri fart överallt som enda acceptabla lagrum när det gäller hastighet? Eller hittar Du någonstans i tråden en utförlig beskrivning där TS redovisar exakt position, gällande hastighet, trafiksituation, trafikmiljö, väderlek etc som alla är parametrar i ekvationen över vad som är rimlig hastighet i den situationen? Annars begriper jag inte hur Du med Din moraliska kompass lyckas ta ställning till om rådande hastighetsbegränsning är för låg, rimlig eller för hög i det aktuella fallet?
Det innebär alltså INTE att någon anser att samtliga hastighetsbegränsningar i konungariket Sverige är korrekta! Men däremot att man är bra naiv om man inte förstår att man kan bli beivrad för ett brott mot någon av dessa, det intressanta är hur man går vidare efter den händelsen. Att gråta ut i en tråd och önska livet ur ambulansförare är däremot INTE en långsiktigt hållbar utväg, det förefaller de flesta i denna tråd eniga om.
Men vi kanske kan nöja oss med att Du kanske förstår mina invändningar mot Ditt resonemang och att Du är med på hur jag tänker?