Hastighetsbegränsning

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
2001 tror jag det var som motorcykel tillverkarna kom överens om att man ska strypa motorcyklarna till 300km/h.

är cyklarna fortfarande strypta eller är överenskommelsen borta och cyklarna ostrypta nu???

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Är det inte bara mätarna som inte visar mer än 299? Antagligen för att inte uppmuntra folk att köra så fort bara för att skryta om hur mycket över 300 de kört eller liknade.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Gentlemen's Agreement är fortfarande i bruk. Men inte nödvändigtvis genom att toppfarten begränsas. Flera släcker/stoppar mätaren vid 300kmh/186mph istället för att begränsa hojen. Men det är ju bara en överenskommelse och ingen regel så det finns ju avstickare som t ex MV Agusta.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Gäller bara mätaren den stannar vid 299, går snabbare än 299 dock.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Gentlemens agreement omfattas väl, om jag inte har helt fel, endast av japanska hojtillverkare och tillkom efter att Hayabusan var... Snabb. :)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Med Power Commander går väl dessutom mätaren förbi 299?
Eller är jag felunderrättad?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Pappas Gixxer 1000 k8 (2008 gjorde 338 med gps :) så tror dom går hur fort som helst :rock

Hej,
Nej din pappas Gixxer gör inte 338 km/h utan Turbo:rolleyes:
Hayabusan är Toppfartspärrad på 295 km/h idag och ZZR 1400 på 299 Km/h, utan spärren så gör ZZR 1400 närmare 320 km/h. Literklubborna är inte toppfartspärrade, hastighetsmätaren får enligt Japansk lag inte visa mer än 299 km/h sedan 2001 tror jag. Fast som sagt så är jag inte helt 100 på vilket år det var lagen slog igenom.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hade PC III ,katersättare, öppet filter och Devil slipon på min R1 -05, mätaren gick aldrig förbi 299 km/h

Vill minnas att den tidigare store forumsprofilen von Vettet hade en mod på sin gixxer1000 som gjorde att mätaren fortsatte men det var ett ganska bra tag sedan.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Vill minnas att den tidigare store forumsprofilen von Vettet hade en mod på sin gixxer1000 som gjorde att mätaren fortsatte men det var ett ganska bra tag sedan.
Absolut, det finns moddar som tar bort 299 km/h begränsningen på mätaren, med det gör inte en Powercommander.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Pappas Gixxer 1000 k8 (2008 gjorde 338 med gps :) så tror dom går hur fort som helst :rock

Och din moppe gick i 120 när du var 15, pappa körde efter med kalibrerad hastighetsmätare i bilen? :rofl

Behövs en bra bit över 200 hästar för att nå 338 med den aerodynamik som dagens hojar har. Det har inte din pappas gixxer om han inte har gjort något våldsammare trim typ satt på turbo, en sketen powercommander och helsystem räcker inte. Dessutom är min pappa starkare än din pappa.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!