hastighetskameror

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
hur ofta är de i funktion?
på vilket avstånd fotar de respektive mäter farten?
hur mycket i böter för vilken hastighet?
tar de kort även bakifrån?
blixt på natten?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Originally posted by berggren_martin

hur ofta är de i funktion? - väldigt olika beroende på vägsträcka
på vilket avstånd fotar de respektive mäter farten? - vet ej
hur mycket i böter för vilken hastighet? - samma som vid vanliga hastighetskontroller
tar de kort även bakifrån? - nej, bara framifrån
blixt på natten? - ja

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
circus skrev:
dom mäter ca 150 meter ifrån å knäpper 15 ifrån

Ajajaj... men ger de böter för varje km/h som överstiger begränsningen? Körde närmare 300 mil i norrland sista veckan och åkte säkert förbi ett 50-tal kameror totalt... Det ska tilläggas att jag är en riktigt laglydig och lugn bilförare, men en sådär 5-15 km över är väldigt lätt hänt då de ofta sitter på korta 70-sträckor mellan 110-sträckorna.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Iaf här i Norrland finns det många skåp och få kameror. Mellan Umeå och skeå är det ju en hel skog av stolpar men jag har då aldrig sett nån kamera, troligtvis har dom bara en som dom flyttar runt. Är samma sak mellan Umeå och Vännäs där har dom en kamera dom flyttar runt som jag också funktionsprovat, dock ej med hoj utan med bil som stod skriven på annan person :crash Dom blixtrar även dagtid så man märker om man blir fotad!

Brukar dock ta det lugnt även med MC förbi dessa då det är onödigt att bli kändis hos trafikpolisgubbarna!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Lägg märke till: Dom kan inte ta en mc-cyklist med kamerorna. Dom behöver 1) Reg NR 2) Bra bild på föraren. Stod i tidningen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nej, det är nog sant att många av skåpen är tomma. Men jag är nästan säker på att en kamera blixtrade fastän jag låg i rätt hastighet. Kan ha varit timing med åskan för det var en sån dag... Ger den mig böter för 1 km/h för fort så är det lite väl löjligt tycker jag.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
cRoC skrev:
Lägg märke till: Dom kan inte ta en mc-cyklist med kamerorna. Dom behöver 1) Reg NR 2) Bra bild på föraren. Stod i tidningen.

Det här var iofs bil, men så har jag alltid kört betydligt saktare med bil än med hoj också.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ja, i så fall blir det ingen projektor på länge... :(
Tycker de där kamerorna borde vara på oftare och istället fota dom som verkligen kör för fort istället för de som kör någon futtig km över.

Dufva

Guest
De diskuterade kameror på nyheterna igår, finns tydligen väldigt många skåp utan kameror. De har kommit fram till att skåpen har en lugnande inverkan på folks körstil. De ska dubbla antalet skåp nästa år men tydligen så skulle det vara samma antal kameror som i år.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
berggren_martin skrev:
Nej, det är nog sant att många av skåpen är tomma. Men jag är nästan säker på att en kamera blixtrade fastän jag låg i rätt hastighet. Kan ha varit timing med åskan för det var en sån dag... Ger den mig böter för 1 km/h för fort så är det lite väl löjligt tycker jag.

Näe det är runt 10 km/h över i verklig hastighet dvs kanske 15 km/h över mätarhastighet!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Honken skrev:
Näe det är runt 10 km/h över i verklig hastighet dvs kanske 15 km/h över mätarhastighet!

Precis det jag ville höra. Nu kan jag pusta ut :)...tror jag.

Mavve

Guest
UrbanTiger skrev:
Jadå, räkna med en 4-5.000:- i böter. Du får se till att spara skatteåterbärningen :fakta

Jag fick 89kr i skatteåterbäring..... det lovar jag att spara tills den dagen jag får fortkörningsböter.

Många kameror är inte ens igång berggrenmartin :fakta

750RR

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Lion skrev:
Är det sjyssta kameror i skåpen! :D

Jorå det sitter nån Canon 20000:- kronors kamera i skåpen har jag för mig... måste vara rätt bra kamera för att kunna få så bra bilder som dom behöver!

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Den dagen man blir tagen så lägger dom väl upp värsta högen med alla foton av mej när jag har passerat med bågen i hög fart eller? :eek: :D

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Lägg till det dubbla på det priset, pratade med en polis på jobbet som sade det sen så kostar själva skåpen + kablage och montering 70000kr st.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag brukar "klia" mig i pannan när jag närmar mig skåpen. :D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...