Hastighetskameror

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Om jag tänker rätt så kan inte vi motorcyklister blio tagna på hastighetskameror eller? vi har ju ej någon reg skyllt fram :p
Men de får ju endå en bild på oss! så kan de säga att de känner igen mig om jag åker dit för något?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej.
I praktiken så slängs alla bilder där dom inte kan identifiera föraren i och med att fallet avskrivs.
Så bilden finns inte kvar.

Om dom teoretiskt sett skulle spara bilderna så återstår frågan hur lätt det är att identifiera någon med ansiktet inklämt i en integralhjälm som troligen dessutom har tonat visir.

Med andra ord. Dom kommer aldrig att kunna använda dom bilderna till att klämma åt dig.

Däremot så hamnar alla bilder där föraren inte går att identifiera i statistiken för kamerorna och kör du hoj så blir det ju följdaktligen en pinne för fortkörande hoj som klarar sig vid fartkameran och det ökar ju risken för att dom på sikt ska införa andra, hårdare regler för fartkamerorna för motorcyklar.

Det är ju onödigt att dra förbi fartkamerorna då det bara bidrar till dålig statistik som får våra kära lagstiftare att vilja klämma åt oss.
Dessutom är ju vägarna där kamerorna sitter sällan roliga MC-vägar.
Välj andra vägar att gasa på.

Men om du av någon anledning kör på en sådan väg och blir fotograferad så är det ingen risk att du åker dit.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Nej.
I praktiken så slängs alla bilder där dom inte kan identifiera föraren i och med att fallet avskrivs.
Så bilden finns inte kvar.

Om dom teoretiskt sett skulle spara bilderna så återstår frågan hur lätt det är att identifiera någon med ansiktet inklämt i en integralhjälm som troligen dessutom har tonat visir.

Med andra ord. Dom kommer aldrig att kunna använda dom bilderna till att klämma åt dig.

Däremot så hamnar alla bilder där föraren inte går att identifiera i statistiken för kamerorna och kör du hoj så blir det ju följdaktligen en pinne för fortkörande hoj som klarar sig vid fartkameran och det ökar ju risken för att dom på sikt ska införa andra, hårdare regler för fartkamerorna för motorcyklar.

Det är ju onödigt att dra förbi fartkamerorna då det bara bidrar till dålig statistik som får våra kära lagstiftare att vilja klämma åt oss.
Dessutom är ju vägarna där kamerorna sitter sällan roliga MC-vägar.
Välj andra vägar att gasa på.

Men om du av någon anledning kör på en sådan väg och blir fotograferad så är det ingen risk att du åker dit.
Håller helt med dig i detta! Försök sänka hastigheten när du vet att det är kameror där för det kommer bara bidra till hårdare regler för oss. Men som sagt skönt den gången man missat att det var en kamera där. :tummenupp
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Nej.
I praktiken så slängs alla bilder där dom inte kan identifiera föraren i och med att fallet avskrivs.
Så bilden finns inte kvar.

Om dom teoretiskt sett skulle spara bilderna så återstår frågan hur lätt det är att identifiera någon med ansiktet inklämt i en integralhjälm som troligen dessutom har tonat visir.

Med andra ord. Dom kommer aldrig att kunna använda dom bilderna till att klämma åt dig.

Däremot så hamnar alla bilder där föraren inte går att identifiera i statistiken för kamerorna och kör du hoj så blir det ju följdaktligen en pinne för fortkörande hoj som klarar sig vid fartkameran och det ökar ju risken för att dom på sikt ska införa andra, hårdare regler för fartkamerorna för motorcyklar.

Oj jaha det hade jag ingen aning om! kankse skall ta det lite lugnt då!

Det är ju onödigt att dra förbi fartkamerorna då det bara bidrar till dålig statistik som får våra kära lagstiftare att vilja klämma åt oss.
Dessutom är ju vägarna där kamerorna sitter sällan roliga MC-vägar.
Välj andra vägar att gasa på.

Men om du av någon anledning kör på en sådan väg och blir fotograferad så är det ingen risk att du åker dit.

Oj det hade jag ingen aning om. kankse skall ta det lite lugnt då!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Nej.
I praktiken så slängs alla bilder där dom inte kan identifiera föraren i och med att fallet avskrivs.
Så bilden finns inte kvar.

Om dom teoretiskt sett skulle spara bilderna så återstår frågan hur lätt det är att identifiera någon med ansiktet inklämt i en integralhjälm som troligen dessutom har tonat visir.

Med andra ord. Dom kommer aldrig att kunna använda dom bilderna till att klämma åt dig.

Däremot så hamnar alla bilder där föraren inte går att identifiera i statistiken för kamerorna och kör du hoj så blir det ju följdaktligen en pinne för fortkörande hoj som klarar sig vid fartkameran och det ökar ju risken för att dom på sikt ska införa andra, hårdare regler för fartkamerorna för motorcyklar.

Det är ju onödigt att dra förbi fartkamerorna då det bara bidrar till dålig statistik som får våra kära lagstiftare att vilja klämma åt oss.
Dessutom är ju vägarna där kamerorna sitter sällan roliga MC-vägar.
Välj andra vägar att gasa på.


Men om du av någon anledning kör på en sådan väg och blir fotograferad så är det ingen risk att du åker dit.

Det finns två sidor av detta mynt: Antingen kör man som man vill förbi fartkamerorna och får då klagomål av politiker, NTF, mc-fientliga lobbyingorganisationer, polisen, transportstyrelsen etc att motorcyklar måste kunna bötfällas vid fartkamerorna eller så sänker man hastigheten inför kamerorna vilket sänder signalen att dom fungerar utmärkt och en utbyggnad är därför berättigad då dom "bevisligen" sänker hastigheten :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns två sidor av detta mynt: Antingen kör man som man vill förbi fartkamerorna och får då klagomål av politiker, NTF, mc-fientliga lobbyingorganisationer, polisen, transportstyrelsen etc att motorcyklar måste kunna bötfällas vid fartkamerorna eller så sänker man hastigheten inför kamerorna vilket sänder signalen att dom fungerar utmärkt och en utbyggnad är därför berättigad då dom "bevisligen" sänker hastigheten :gnissla

Jo. det har du ju rätt i förstås. Och jag har faktiskt funderat på det.
Jag är dock lite osäker på om radarn i kameran kan hålla isär om det är en bil eller motorcykel så för säkerhets skull så håller jag oftast igen på hojen men när jag kör bil då susar jag bara förbi med handen lagomt placerad snett framför ansiktet. Hittills har jag blivit fotograferad en gång i bilen men inte fått några böter.

Oj det hade jag ingen aning om. kankse skall ta det lite lugnt då!

Det är ju som påpekades nedan ett mynt med två sidor också.
Under ca 2-3 minuter per dygn så tar kameran en bild av dom som passerar över gällande hastighetsgräns. Under resterande 23 timmar och 57 minuter så mäter den bara hastigheten på trafiken för att få statistik.
Om alla sänker hastigheten så kommer statistiken att visa att kamerorna fungerar och då sätter dom upp fler.

För jag tror att dom är så dumma att dom tar statistiken från kameran där folk bromsat in. Skulle dom mäta hastigheten mellan kamerorna så skulle dom troligen inte få några siffror som kan styrka att hastigheten sänks om man monterer upp kameror.

Personligen så väljer jag att hålla igen på hojen för att inte riskera att hamna som bidragande til statistiken över hojar som klarar sig undan. Istället drar jag på lite när jag kör bil men döljer ansiktet så dom inte kan identifiera mig.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Personligen ignorerar jag dem då de inte kan identifiera mig, men däremot så beror det ju på var de står med, jag bryter ju inet så ofta mot hastighetsbegränsningarna på tex 50.

Dock står de oftast på 90-väg här ute då de är rädda at folk ska förstöra dem antar jag, de är helt enkelt kassakor som hjälper att klirra ner stålar i srtadskassan, nån annan funktion har de inte.

De slipper betala poliser för at utföra så många mätningar bara helt enkelt, sen att de hittar på en massa underöskningar och annat för att få fram nåt om trafiksäkerhet är bara ör att lura vanligt folk att de minsan inte alls har dem uppe för att dra in stålar utan för att det sparar så många liv.

Det som händer här ute isf är väl att då det inte blir så många poliskontroller så kollas heller inte nykterhet, för se de kan de inte få de där kamerorna att göra ännu.

Jag tror heller inte att Sverige börjar med att man måste ha regskylt fram på hoj, det är inte möjligt ens på många hojar och som enda land att vilja ha ett sånt system så är det kört.

De får väl svära över oss hojåkare då, jag vet ju att de bara svär för att de inte kan få klämma ur mig mer pengar bara, det är den enda anledningen.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Personligen ignorerar jag dem då de inte kan identifiera mig, men däremot så beror det ju på var de står med, jag bryter ju inet så ofta mot hastighetsbegränsningarna på tex 50.

Dock står de oftast på 90-väg här ute då de är rädda at folk ska förstöra dem antar jag, de är helt enkelt kassakor som hjälper att klirra ner stålar i srtadskassan, nån annan funktion har de inte.

Tänk nu på att varje sådan plåtpolis kostar 500k styck, så de blir inte så stora vinster ändå. Tror nog att de svamlar fram massa siffror för att de ska slippa stå ute vi vägen.

Här är en liten notis om vad som hände när man tog bort farkamerorna
http://www.traffictechnologytoday.com/news.php?NewsID=23844

Olyckorna minskade!

Kan ju i och för sig vara normala variationer, men det verkar ju inte som farrtkameror har någon större effekt på olycksstatistiken i alla fall...

Man brukar säga att en plåtpolis sänker olyckor med 10%, Vägmarkeringar med 35%, gör en snabb huvudräkning så ser du vad som är billigaste sättet att rädda liv :tummenupp
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jo de är dyra men det är böterna med, det räcker med en 300 pers så har man betalt kameran.

Att ha fler anställda poliser blir dyrare, men grjen är ju att de kan gå på mycket annat än bara hastigheten.

För som sagt vanliga fordonskontroler har droppatmarkant här ute sen de kom upp fölr en 3 år sen.

Och jag ser inga ändringar på hur folk kör mer än att de kraftigt bromsar in framför varenda kamera och kör 80 som om det vore förbud att köra 90 på 90 väg.

Sen ökar de farten igen bara.

De pratar så mycket nonsens, det går inte att uppnå en nollnivå, och Serige har väldigt lite dödsolyckor som det är.
Om de ska få ner det ett steg så ger de sig på oss och bestämmer över oss att MC är för farligt att köra, de gör det redan genom försäkringspremier bla då stat och bolag sitter ihop där numera.

Mer klirr i kassan som vanlig, så lätt att genomskåda men så omöjligt att få ur de ansvariga.

Självbestämmande är ingen het grej i Sverige, då allt ju är så farligt, jag väljer själv att ta risken att köra hoj i trafiken, så är det bara och det ska de acceptera jag är inet intresserad av nån jäkla polisstat.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
För att få bättre balans i statistiken så kan man väl gaza satan förbi med bilen istället? :brynad :D

Gäller bara att fälla ner solskyddet i tid :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top