Hastighetsmätare visar alldeles för mycket! (CBR 600)

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Hej!

Jag har en CBR 600 F -99 som gått 2500 mil. Jag har misstänkt det länge men fått det bekräftat nu efter att jag köpt en cykeldator och monterat på hojen.

Jag vet att cykeldatorn är rätt inställd för jag mätte upp hjuldiametern exakt och programmerade in den samt körde efter en lastbil på motorvägen som höll 90 km/h och min cykeldator visade också 90 km/h. (Lastbilar över 12 ton totalvikt har obligatorisk hastighetsregulator som begränsar hastigheten till max 90 km/h).

Så här mycket fel har jag (verklig är cykeldatorn och mätare är hojens analoga mätare):

verklig | mätare
---------------
50 | ~58
70 | ~80
90 | ~102
110 | ~123
140 | 160
197 | 220

Hur är detta möjligt? Har kollat i en reparationshandbok hur mätaren får sin signal. Det är någon givare på motorblocket från växellådan som skickar impulser till hastighetsmätaren. Hur har man lyckats med att få den så här kass?

Min brorsas gamla 80-tals gixxer är mer exakt än min hoj. Han har en likadan cykeldator och på hans hoj stämmer datorns och hojens mätare ganska exakt upp till 100 km/h.

Det är riktigt störigt att mer än 10% felmarginal samt att hojen har mil som den inte har gått.
 

tele

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Gubböle, Umeå
Hoj
Honda SuperMagna -87
testa med GPS istället, lite säkrare då lastbilar ofta är spärrade strax under 90

86 på våran Scania och 88 på våran Volvo, dock är Volvon lite "fixad" nu så den gör 91.

enligt gps, testat både med TomTom som vi har i bilarna och min egna Garmin.

EDIT: jag finns utanför lund om du vill låna GPS
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Japs hojarna har i regel glädje mätare....det är bara för att japs ägarna ska kunna skryta mer vid korvmojen :arsele , Det är en av de starka anledningarna att många väljer R1or, mycket glädjemätare för pengarna som funkar bra vid korvmojen.
 
Last edited:

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
jonny_jp skrev:
2485253 Kontrollera så att det är original kuggtal på dreven fram och bak annars får du fel värde på mätaren.

Jag ska ta och räkna kuggarna. Ska ändå byta drivpaket till våren så om den är nerdrevad blir det original efter det.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Min -95:a gjorde mätaren ut vid något tillfälle, 290 med en CBR 600, tror inte det va?
10% hör nog inte till ovanligheterna.
 

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
En földfråga om den inte är nerdrevad: Finns det något man kan göra för att inte få så stor skillnad mellan verklig och mätarfart i lägre hastigheter (under 100 km/h). Jag vet att mätare har en felmarginal men att den slår 10 km/h redan vid stadsfart är inte acceptabelt.
 

poZ

Lev livet innan livet lever dig...
Gick med
19 May 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR 600fs fighter
Lånar din tråd lite.

Jag har nästan exakt samma problem på min CBR 600 FS -01.
Den visar däremot rätt ända upp till 100 km/h ungefär. 70 är 70 osv.
Däremot vid 120 så visar den ungefär 128-130 istället. Nån som vet vad det kan bero på? Om den vore omdrevad så borde den väl visa fel i lägre hastighet som för trådskaparen?

// poZ
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Anledningen till att alla fordonsmätare visar mer
än man egentligen kör är att det är INTE tillåtet att
ha en mätare som visar för lite. Därför väljer tillverkarna
att ha en viss "säkerhetsmarginal" dvs det vi kalllar
glädjemätare...
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
poZ skrev:
2485971 Lånar din tråd lite.

Jag har nästan exakt samma problem på min CBR 600 FS -01.
Den visar däremot rätt ända upp till 100 km/h ungefär. 70 är 70 osv.
Däremot vid 120 så visar den ungefär 128-130 istället. Nån som vet vad det kan bero på? Om den vore omdrevad så borde den väl visa fel i lägre hastighet som för trådskaparen?

// poZ

fungerar så.. vill ni har det exakt köp en gps.. alt. bikersneed som har någon mojäng till gsxr har jag för mig... rättar till totala milen, hastighet m.m
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Motorrad skrev:
2485211 Hej!

Jag har en CBR 600 F -99 som gått 2500 mil. Jag har misstänkt det länge men fått det bekräftat nu efter att jag köpt en cykeldator och monterat på hojen.

Jag har kollat med GPS på familjens två bilar (en tysk o en amerikanare) och båda visar för mycket, i snitt runt 6 km/tim.

Bågen (Busan) dock (omdrevad och ska återställas i vinter) visar 35 km fel runt 200. Alldeles på tok.

Förr drevs mätaren med vire från framhjulet oftast, nu via en enkoder (pulsgivare) på växellådan. Tekniken digital hela vägen med en stegmotor i hastightesmätaren. Detta skulle utan vidare gå att få en nästan exakt visad hastighet, men man vill inte.

Billigaste och enklaste lösning är en GPS-kamerafartvarnare för runt en 15 hundring. Visar alltid sann hastighet och varnar även för kameror (nej jag är inte inblandad i försäljningen). De är små och går att få dit på alla hojar.


"Felvisningarna på våra fordon medför en mängd "onödiga" omkörningar och irritation därför att den som ligger framför inte ens håller laglig fart."


Jo, det finns eftermarknadselekronik att köpa som sätts mellan givare och mätare där det går att kompensera felet.
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ja de ska gå att fixa, det finns på nätet sånna som skruvar mätare, de klarar även hastighetsmätaren.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Motorrad skrev:
2485769 Jag ska ta och räkna kuggarna. Ska ändå byta drivpaket till våren så om den är nerdrevad blir det original efter det.


Rätta mig om jag har fel men. Att byta drivpaket kommer inte att avhjälpa problemet sålänge din hastighetsmätarsensor sitter på bakhjulet då förståss.

Vanligtvis så sitter den väll på framhjulet och den visar ju hastigheten oavsett varvtal och utväxling.
 

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
KalleKulspruta skrev:
2486151 Rätta mig om jag har fel men. Att byta drivpaket kommer inte att avhjälpa problemet sålänge din hastighetsmätarsensor sitter på bakhjulet då förståss.

Vanligtvis så sitter den väll på framhjulet och den visar ju hastigheten oavsett varvtal och utväxling.

Nej, den sitter på utgående axel från växellådan och skickar impulser till hastighetsmätaren.
 

Brinke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
göteborg
Hoj
Yamaha yzf R1 1999
var köper man en sån liten pryl då som gör att man får rätt km/h visning då?




Busafreak skrev:
2486001 Jag har kollat med GPS på familjens två
bilar (en tysk o en amerikanare) och båda visar för mycket, i snitt runt 6 km/tim.

Bågen (Busan) dock (omdrevad och ska återställas i vinter) visar 35 km fel runt 200. Alldeles på tok.

Förr drevs mätaren med vire från framhjulet oftast, nu via en enkoder (pulsgivare) på växellådan. Tekniken digital hela vägen med en stegmotor i hastightesmätaren. Detta skulle utan vidare gå att få en nästan exakt visad hastighet, men man vill inte.

Billigaste och enklaste lösning är en GPS-kamerafartvarnare för runt en 15 hundring. Visar alltid sann hastighet och varnar även för kameror (nej jag är inte inblandad i försäljningen). De är små och går att få dit på alla hojar.


"Felvisningarna på våra fordon medför en mängd "onödiga" omkörningar och irritation därför att den som ligger framför inte ens håller laglig fart."


Jo, det finns eftermarknadselekronik att köpa som sätts mellan givare och mätare där det går att kompensera felet.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top