Hastighetsmätarmysterium

moshh

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
1987, Honda VFR 750F
Jag har precis bytt framdäck och när jag satte ihop allt så fungerar inte hastighetsmätaren längre.

Jag skruvade loss den änden av hastighetsmätarkabeln som siter i själva hastighetsmätaren och rullade framhjulet för att se om vajern fungerade vilket den gjorde, jag testade även att hålla emot men den snurrade lika bra ändå, alltså är vajern intakt.

Jag testade nu att stoppa in en liten skruvmejsel i röret i hastighetsmätaren där vajern ska sitta. Jag vred på skruvmejseln och då ser jag hur mätaren börjar röra på sig. Då tänker jag att det kanske är röret som är utslitet och att vajern inte får grepp så jag testar att stoppa in vajern en liten bit bara så jag kan se röret, och så snurrar jag på hjulet och icke sa nicke, vajern får grepp och röret snurrar men INGENTING HÄNDER PÅ MÄTAREN. Jag tar ut vajern och testar en gång till med skruvmejseln och så funkar mätaren igen, men sedan när jag försöker med vajern så vill den bara inte.
Kan någon vara snäll och förklara vad som är fel??? :confused:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Låter mystiskt..
Men jag vet att det finns h-mätarwirar där höljet har lika längd men den roterande innerwiren är av olika längd ber på till vilket fordon wiren är avsedd.
Lovar att det kan ställa till med kul grejer när allt tycks funka men innerwiren inte når tillräckligt långt in i h-mätaren för att få magneten i mätaren att rotera.. Längden har alltså betydelse..(i detta fall).
Ett tips iaf.

moshh

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
1987, Honda VFR 750F
Låter mystiskt..
Men jag vet att det finns h-mätarwirar där höljet har lika längd men den roterande innerwiren är av olika längd ber på till vilket fordon wiren är avsedd.
Lovar att det kan ställa till med kul grejer när allt tycks funka men innerwiren inte når tillräckligt långt in i h-mätaren för att få magneten i mätaren att rotera.. Längden har alltså betydelse..(i detta fall).
Ett tips iaf.

Men grejen är att när jag testar med skruvmejseln så går den knappt in i hylsan men h-mätaren rör på sig ändå...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...