Hej!
Har läst lite allmänt på internet om MC historia och då fick jag upp Burt Munro.
Klippt från Wikipedia:
Herbert James "Burt" Munro, född den 25 mars 1899 i Invercargill, Nya Zeeland, död 6 januari 1978 i Invercargill, motorcykelkonstruktör och världsrekordförare.
Burt Munro satte flera hastighetsrekord på Bonneville. Ett av hans rekord, i klassen för motorcyklar med kåpor och en maximal slagvolym på 1000 cc, satt 1967, står sig än i dag. Det unika med hans rekord är att de sattes på en Indian Scout tillverkad 1920.
1962 satte han sitt första världsrekord på 288km/h, med sin motor då borrad till 850cc
1967 Nu med en slagvolym på 950cc satte Burt nytt klassrekord med 295,44 km/h. Vid kvalificering i en riktning nådde han 305.9km/h, den högsta officiella uppmätta hastigheten på en Indian motorcykel någonsin! Det icke officiella rekordet är 331km/h.
Det är väldigt tufft av honom att sätta ett sådant fartrekord med en hoj från 1920. specielt vid en ålder på 63 och att han slår det fler gånger. De gjorde en film om honom som jag också nu har sett. Citronträd och motorolja (originaltitel: The World's Fastest Indian). Rekomenderar starkt att se den
Nu till min stora fråga:
HUR kommer det sig att rekordet står sig än idag? Är det för att det är nära på omöjligt? Är det för att alla har så djup respekt för det han gjorde att ingen vill slå det? Eller något annat? Kom med teorier eller svar på hela frågan
Alla svar är uppskatade
Har läst lite allmänt på internet om MC historia och då fick jag upp Burt Munro.
Klippt från Wikipedia:
Herbert James "Burt" Munro, född den 25 mars 1899 i Invercargill, Nya Zeeland, död 6 januari 1978 i Invercargill, motorcykelkonstruktör och världsrekordförare.
Burt Munro satte flera hastighetsrekord på Bonneville. Ett av hans rekord, i klassen för motorcyklar med kåpor och en maximal slagvolym på 1000 cc, satt 1967, står sig än i dag. Det unika med hans rekord är att de sattes på en Indian Scout tillverkad 1920.
1962 satte han sitt första världsrekord på 288km/h, med sin motor då borrad till 850cc
1967 Nu med en slagvolym på 950cc satte Burt nytt klassrekord med 295,44 km/h. Vid kvalificering i en riktning nådde han 305.9km/h, den högsta officiella uppmätta hastigheten på en Indian motorcykel någonsin! Det icke officiella rekordet är 331km/h.
Det är väldigt tufft av honom att sätta ett sådant fartrekord med en hoj från 1920. specielt vid en ålder på 63 och att han slår det fler gånger. De gjorde en film om honom som jag också nu har sett. Citronträd och motorolja (originaltitel: The World's Fastest Indian). Rekomenderar starkt att se den
Nu till min stora fråga:
HUR kommer det sig att rekordet står sig än idag? Är det för att det är nära på omöjligt? Är det för att alla har så djup respekt för det han gjorde att ingen vill slå det? Eller något annat? Kom med teorier eller svar på hela frågan
Alla svar är uppskatade