Hastighetsrekord för MC mindre än 1000cc med kåper

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hej!
Har läst lite allmänt på internet om MC historia och då fick jag upp Burt Munro.
Klippt från Wikipedia:

Herbert James "Burt" Munro, född den 25 mars 1899 i Invercargill, Nya Zeeland, död 6 januari 1978 i Invercargill, motorcykelkonstruktör och världsrekordförare.

Burt Munro satte flera hastighetsrekord på Bonneville. Ett av hans rekord, i klassen för motorcyklar med kåpor och en maximal slagvolym på 1000 cc, satt 1967, står sig än i dag. Det unika med hans rekord är att de sattes på en Indian Scout tillverkad 1920.

1962 satte han sitt första världsrekord på 288km/h, med sin motor då borrad till 850cc

1967 Nu med en slagvolym på 950cc satte Burt nytt klassrekord med 295,44 km/h. Vid kvalificering i en riktning nådde han 305.9km/h, den högsta officiella uppmätta hastigheten på en Indian motorcykel någonsin! Det icke officiella rekordet är 331km/h. :brinnerup

Det är väldigt tufft av honom att sätta ett sådant fartrekord med en hoj från 1920. specielt vid en ålder på 63 och att han slår det fler gånger. De gjorde en film om honom som jag också nu har sett. Citronträd och motorolja (originaltitel: The World's Fastest Indian). Rekomenderar starkt att se den :tummenupp
Nu till min stora fråga:
HUR kommer det sig att rekordet står sig än idag? Är det för att det är nära på omöjligt? Är det för att alla har så djup respekt för det han gjorde att ingen vill slå det? Eller något annat? Kom med teorier eller svar på hela frågan :confused:
Alla svar är uppskatade :banana

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Hoj
Stunt
Filmen e klart en av dom bästa Hoj-filmerna:tummenupp Burt va en Real Biker...
Rekord hit å dit:va
Han va väl före sin tid då:hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vilket rekord är det som står sig?
"VärldensSnabbasteIndianTillverkadFöre1921-rekordet"

Eller har ingen någonsin kört fortare med en modernare motorcykel?

Vilken är klassen?

Max 1000cc med kåpor?
Eller tillkommer det krav på att det ska vara en twin?

Borde hursomhelst vara slaktat för länge sedan, om någon hade velat.

Fast filmen är ju halvbra.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Filmen e klart en av dom bästa Hoj-filmerna:tummenupp Burt va en Real Biker...
Rekord hit å dit:va
Han va väl före sin tid då:hihi

håller med om filmen :yoparty aa han måste vara J..ligt* före sin tid eftersom att hojen var redan gammal då han slog rekordet till och med. I orginalskick gör den 86km/h :hihi
Saken är nog att han var en förb...at* bra mekaniker och sånna i den klassen finns ej idag och det tycker jag är synd. Gammla skolan äger det nya. :banana

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är de inte bara indian dom menar för då?
ja bra film.

sen att åka i saltöknen är nog annorlunda än asfalt vad jag sett och hört.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Vilket rekord är det som står sig?
"VärldensSnabbasteIndianTillverkadFöre1921-rekordet"

Eller har ingen någonsin kört fortare med en modernare motorcykel?

Vilken är klassen?

Max 1000cc med kåpor?
Eller tillkommer det krav på att det ska vara en twin?

Vad jag har förståt det som så är det klassen för motorcyklar med kåpor och en maximal slagvolym på 1000 cc. alltså allt med 2 hjul och en tillräkligt liten motor. motsäg mig någon om jag har missuppfattat.

Vilket fall som hälst är 331km/h sjukt för att vara en 20-talare :brinnerup

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Odi

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
tycker att vilken som av senaste decenniets liter maskiner (antagligen dom flesta sexhundror med) borde klara att piska 305kmh med rätt drevning ?

kan ju vara så att det inte är en klass dte tävlas nåt i utan i princip bara uppfanns för att erkänna Munros prestationer? isf är det väl lite tabu att officiellt knäcka rekordet..

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Å andra sidan så står det även såhär på Wikipedia om en kåphoj på 998cc:

"In August 2007, the 312R set the new Land Speed Record at Bonneville Salt Flats in Utah for the fastest Production Motorcycle in the world, averaging 311.53 km/h, over the long course, which is 7 miles (11.3 km) long. The top speed achieved during the run was over 314 km/h, which was achieved at mile marker number 4. The speed record is determined by averaging the speed of the entire length of the course."

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
hmm

"the current speed record for a 800cc bike is held by Casey Stoner on a Ducati Desmosedici GP8 and set at Grand Prix of ShangHai China 2008 race at 347.0km/h ( 215.62 mph)" (wikipedia.org)

Borde väl finnas än snabbare specialbyggda cyklar också?

ok, inte i saltöknen enligt de reglerna men ändå...

/Roger

Last edited:

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
tycker att vilken som av senaste decenniets liter maskiner (antagligen dom flesta sexhundror med) borde klara att piska 305kmh med rätt drevning ?

kan ju vara så att det inte är en klass dte tävlas nåt i utan i princip bara uppfanns för att erkänna Munros prestationer? isf är det väl lite tabu att officiellt knäcka rekordet..

Har för mig att rekordet gäller för v-tvin under 1000cc. Det gör det något mera svårslaget..
:hojraket

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har för mig att rekordet gäller för v-tvin under 1000cc. Det gör det något mera svårslaget..
:hojraket

Jo, det är det jag menar också, under litern och med kåpor, lätt
V-twin, fortfarande lätt
V-twin med tvåventilsteknik, stötstänger, handväxel och kickstart, lite svårare.

Benar man ner det till att hojen måste vara blå och byggd på en måndag så förstår jag att ingen har försökt eller lyckats slå det.

Men med allt sagt så är det en ENORM prestation han har gjort, med tanke på hans åldriga utgångsmaterial, Så höj gärna en bägare för Burt!

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
allt över 200km/h är ju sjukt påfrestande att köra så det är väl ingen som vill slå det för det är rätt så meningslöst? ^^

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln