Hastighetsrekord för MC mindre än 1000cc med kåper

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
För c:a 1mån sen stod det i fastbikes.se (tror jag ev hojnyheter) att en tjej slagit det gamla rekordet med en fireblade 08, minns inte hundra men jag tror farten i genomsnitt var 317km/tim. Hojen var tvungen att vara orginal. Andra hojar kan jag inte men i drevspecen till Bladen går det att dreva den till en toppfart av 370km/tim, då med HRC-kit:tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Men 331 är inte det slaget även på bakhjulet ? Visst ja den hade väl 1100 CC
 

-Freddy-

Guest
Vem bryr sig om nån slagit rekordet eller inte längre? det är helt ointressant, tekniken går framåt men Burt är död för länge sen. Jag höjer hellre en bägare för han än vilken annan motorcykeltillverkare som helst.

Om vi ska snacka prestation efter förutsättningar såsom tidpunkt, utgångsmaterial, och att han till synes gjort allt själv så är det han gjort bortom bara ett rekord.. en siffra byts lätt ut mot en annan i listorna.

Jag tycker fan synd om folk som tror att "den gamle reliken spöar man ju med en drevad 600"
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Vem bryr sig om nån slagit rekordet eller inte längre? det är helt ointressant, tekniken går framåt men Burt är död för länge sen. Jag höjer hellre en bägare för han än vilken annan motorcykeltillverkare som helst.

Om vi ska snacka prestation efter förutsättningar såsom tidpunkt, utgångsmaterial, och att han till synes gjort allt själv så är det han gjort bortom bara ett rekord.. en siffra byts lätt ut mot en annan i listorna.

Jag tycker fan synd om folk som tror att "den gamle reliken spöar man ju med en drevad 600"

:yoparty :fakta
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vem bryr sig om nån slagit rekordet eller inte längre? det är helt ointressant, tekniken går framåt men Burt är död för länge sen. Jag höjer hellre en bägare för han än vilken annan motorcykeltillverkare som helst.

Om vi ska snacka prestation efter förutsättningar såsom tidpunkt, utgångsmaterial, och att han till synes gjort allt själv så är det han gjort bortom bara ett rekord.. en siffra byts lätt ut mot en annan i listorna.

Jag tycker fan synd om folk som tror att "den gamle reliken spöar man ju med en drevad 600"

Jag håller med, det är med klar avsmak man läser en del kommentarer här...det är total brist på respekt.
Det handlar om en hempulad Indianbåge från 20-talet, som gick något grönjävligt - 1967, med byggherren själv bakom styret, 68 bast gammal.

Hårdare blir det fasen inte. :yoparty

/J
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Jag håller med, det är med klar avsmak man läser en del kommentarer här...det är total brist på respekt.
Det handlar om en hempulad Indianbåge från 20-talet, som gick något grönjävligt - 1967, med byggherren själv bakom styret, 68 bast gammal.

Hårdare blir det fasen inte. :yoparty

/J

Kul att du yttrar dig som du gör, tycker det är för få här som kan ta det seriöst. visst är det dåtid men det är fortfarande en stor prestation som borde höras mer om :) Med samma förutsättningar som han så är det nog ingen i dagens läge som skulle lyckas göra om det.

Vem bryr sig om nån slagit rekordet eller inte längre? det är helt ointressant, tekniken går framåt men Burt är död för länge sen. Jag höjer hellre en bägare för han än vilken annan motorcykeltillverkare som helst.

Om vi ska snacka prestation efter förutsättningar såsom tidpunkt, utgångsmaterial, och att han till synes gjort allt själv så är det han gjort bortom bara ett rekord.. en siffra byts lätt ut mot en annan i listorna.

Jag tycker fan synd om folk som tror att "den gamle reliken spöar man ju med en drevad 600"

Tack för att du lyfter fram vad det igentligen handlar om :banana
 
Last edited:

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS

Bifogat

  • mvc-005s.jpg
    mvc-005s.jpg
    42.6 KB · Visningar: 73
  • mvc-004s.jpg
    mvc-004s.jpg
    47.4 KB · Visningar: 59
  • mvc-013s.jpg
    mvc-013s.jpg
    59.9 KB · Visningar: 70
  • mvc-027s.jpg
    mvc-027s.jpg
    60.6 KB · Visningar: 105
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kul att du yttrar dig som du gör, tycker det är för få här som kan ta det seriöst. visst är det dåtid men det är fortfarande en stor prestation som borde höras mer om :) Med samma förutsättningar som han så är det nog ingen i dagens läge som skulle lyckas göra om det.



Tack för att du lyfter fram vad det igentligen handlar om :banana

Det har funnits en del stålmän i hastighetsrekordvärlden.
Rollie Free bojkottade skyddskäder och körde Vincent i 150,313 mph 1948.
I badbrallor och tofflor:
rolfree.jpg


Glenn H. Curtiss monterade sin egenkonstruerade våtta i en cykelram (utan växellåda) och drog en bombrepa på stranden.
136,3 mph 1907!
glenn-curtiss.jpg
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Burt Munroe - vilken jävla chef!
Grymmare meck, visionär och hojåkare blir nog svårt att hitta i min bok.

Hans rekord gäller fortfarande i klassen för Streamliners, dvs inbyggda cyklar, även kallade "cigarrer". Klassen lär väl inte vara speciellt populär nu för tiden men när det begav sig var det the shit. Triumph döpte sin legend efter ett rekord slaget med 650cc (original) i en streamliner.

Läs om kungen bland annat här: http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/hofbiopage.asp?id=381

300 blås på en tvåcylindrig sida (i original, han byggde om till toppventiler själv)!!!! Tror ni killen kunde porta?

För den som är intresserad av andra hårda snubbar kan man kolla in Munroes fan John Britten. Killen byggde en av världens mest revolutionerande hojar - i sitt garage. Och då menar jag byggde allt, inklusive motor!

Edit: Hittade den här: http://www.youtube.com/watch?v=QM_aNwaodd4
John Britten äger! Killen lubbar ut och hämtar vatten ur poolen för att kyla sitt nygjutna vevhus!! Sen åker han till Daytona och spöar fabriksducarna.
Vad hade det blivit av honom om han fått leva. Kanske hade vi alla åkt Britten-hojar idag? /Edit

Nästa gång du kommer in i kurvan och ser rullgruset ska du tänka på Burt Munroe. No fear!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top