Hatade MC åkare

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Får nog hålla med de föregående som nämnt skillnaden mellan radfyra och tvinn, hade en gixxer 750 med jetplans-slipon förut och var med om att en gubbe sprang ut mitt i vägen och försökte stoppa mig så jag fick väja ut i andra körfältet.

Med nuvarande hoj kann jag tjoff tjoff tjoffa förbi folk bra mycket fortare än skyltat utan att dom reagerar.
Tyvärr så går den ju inte lika bra, men jag kann ju knappt köra hoj så det spelar inte så stor roll.

När jag kör i tätbebyggt område, när jag kör förbi hästar, när det finns barn bredvid vägen eller när någon närmar sig ett övergångsställe så saktar jag in eller stannar nästan överdrivet för att försöka sprida lite MC-goodwill.

Absolut! så gör jag också.

Jag tycker att vi ska vara lite fula och köra som fan med bilar, inte släppa förbi någon och skrämma så många hästar och småglin vi bara kan,
sen när vi kör hoj så är vi så överdrivet snälla så ändras nog folks åsikter,
muhaha :yoparty

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Jo förbanad kan man bli på hojåkare ibland specelt dom små etriga trimmade moppedisterna som ligger o kör utanför mig dag som natt, oftast mellan 23:00-03:00 & 08:00-15:00, i bland har man hört dessa moppedister körandes fram o tilbaxs hela morona så man blir väldigt ireterande, så man vill montera ihop sin hoj o köra över dom små glinen bara för o bli av med ljudet.

Sen skiter jag fulständigt om moppedisterna/motorcyklisterna skule ligga o bräsa 250km/h på bakan utanför mig där de e 50 sträcka 1-3gånger, men 100gånger då e mottot rågat o bringan kokkat över o man blir rasande. grrrrrrrrrr :mad:

O så här e de varje eviga dag tills de börjar regna för då försviner dom :)

Känner igen problemet...
Bor i Stenhamra ute på Färingsö (tillhör Ekerö) och mopedister kör också hela tiden vid vägarna även mitt på natten. Och som du själv sa så är det inte 1 eller 2 gånger, utan verkligen 100. Och när dem tuffa moppepojkarna kör med sina trimmade crossmoppar så ligger dem högt i varv så det tjuter i hela Stenhamra. Irriterande!! :huvet

Min teori är att det helt enkelt är provocerande att komma på en mc. Ture Pung i sin volvokombi blir helt enkelt avundsjuk för att han inte har någon mc o får nöja sig med att sitta o fisa i sin bil.:rolleyes:

Äldre människor kanske blir rädda och då reagerar dom med att göra en massa dumma saker som att hötta med näven, ställa sig i vägen osv. Idiotiskt.:mad:

Vissa blir säkert avundsjuka för att vi kan "smita förbi" köer osv medan dom får sitta o vänta.. :D

HAHA! :crash
Det var den absolut skönaste teorin jag någonsin har hört. "Ture Pung" och "Fisa i sin bil"... Kunde inte gett en bättre/roligare teori jag! :tummenupp

Last edited:

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Får nog hålla med de föregående som nämnt skillnaden mellan radfyra och tvinn, hade en gixxer 750 med jetplans-slipon förut och var med om att en gubbe sprang ut mitt i vägen och försökte stoppa mig så jag fick väja ut i andra körfältet.

Med nuvarande hoj kann jag tjoff tjoff tjoffa förbi folk bra mycket fortare än skyltat utan att dom reagerar.
Tyvärr så går den ju inte lika bra, men jag kann ju knappt köra hoj så det spelar inte så stor roll.

När jag kör i tätbebyggt område, när jag kör förbi hästar, när det finns barn bredvid vägen eller när någon närmar sig ett övergångsställe så saktar jag in eller stannar nästan överdrivet för att försöka sprida lite MC-goodwill.

Upplever samma sak, i 90 på sexan så är det ju knappt tomgång på duccen, aldrig nån som visuellt visat att de blivit irriterade på mig. Snarare så att folk i bilar bredvid en i köer och vid sidan av vägen signalerar med vrida handen tecknet att man skall varva på litet så de får höra välljudet (och då snackar vi svenne och alla möjliga) :). Där har vi ännu en bra anledning att åka ducce ;)

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Kan ju vara så någon innan dig har skitet i att sakta ner eller kört om för tätt.
Det gör att man blir förbannad och nästa som kommer får ta skiten tyvärr.

Har träffat på både bra och dåliga mcförare när jag har kommit ridandes. Och ibland har man bara lust att ge vissa en fot i skallen så att de fattar :gnissla :rolleyes:

Det var faktiskt så att jag orerat över detta en kväll i linköping med ett par hästtjejer. Dom menade att hästen faktiskt blir som mest skrämd om man åker förbi alldeles för sakta. Det bästa man kunda göra var att låta så lite som möjligt men så hästen vet att det kommer något bakifrån och sedan köra förbi i dryg cyckelfart. När jag sedan några dagar efter fick läga att tillämpa dessa kunskaper och ville sprida mc-goodwill så kände jag mig djupt besviken och inte lite förvånad av att se tjejen verkligen skaka med fingret åt mig i backspekgeln! :va hahaha

Lite senare höll jag på att halka av vägen i en kurva vid ljungs slott pga en fet blaffa två dec från väggrenen...:mad:

Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Liknande historia som utspelade sig för ca 2 veckor sen. Jag kommer på en lång raksträcka bland ängar och liknande. Håller väl visserligen rätt bra fart, säg 200+ då jag 300 meter fram ser 2 flickor som leder varsin häst.

Bromsar kraftigt och när jag är drygt 100 meter ifrån dom så håller hojen 50, max 55 km/h. Byter körfält för att hålla undan samt slår av på gasen och frikopplar för att vara så tyst som möjligt. Tror ni inte en av tjejerna börjar veva som en galning lik förbannat och skriker nånting åt mig!?

Jag svarade med ett varvstopp...subba :mad:.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Liknande historia som utspelade sig för ca 2 veckor sen. Jag kommer på en lång raksträcka bland ängar och liknande. Håller väl visserligen rätt bra fart, säg 200+ då jag 300 meter fram ser 2 flickor som leder varsin häst.

Bromsar kraftigt och när jag är drygt 100 meter ifrån dom så håller hojen 50, max 55 km/h. Byter körfält för att hålla undan samt slår av på gasen och frikopplar för att vara så tyst som möjligt. Tror ni inte en av tjejerna börjar veva som en galning lik förbannat och skriker nånting åt mig!?

Jag svarade med ett varvstopp...subba :mad:.

Du har inte tänkt på att din framfart i 200+ skrämde dom :näsblod ;) och att sen nita så att man är ca 50-100 m framför gör att hjärtat skenar i 200 knyck på både häst och ryttare??? Det kan få vem som helst att bli arg för att man blev rädd.

Ofta så utrycker man ju rädsla med att bli förbannad. Tror inte att ditt varvstopp gjorde saken så mycket bättre tyvärr :(

Du ska ju rida ifatt mcföraren och sparka av backspegeln när du rider om denne. Det är ju lagligt enl SH:s inoficiella regler! :tungan

:rofl :rofl :yoparty så om ni läser om en hojåkare som har fått backspelgen avsparkad av en ryttare så var det jag :tungan :tungan

Ska bara komma ifatt den oxå :rolleyes:

Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Du har inte tänkt på att din framfart i 200+ skrämde dom :näsblod ;) och att sen nita så att man är ca 50-100 m framför gör att hjärtat skenar i 200 knyck på både häst och ryttare??? Det kan få vem som helst att bli arg för att man blev rädd.

Ofta så utrycker man ju rädsla med att bli förbannad. Tror inte att ditt varvstopp gjorde saken så mycket bättre tyvärr :(

Njae, den kraftiga bromsningen var ju avklarad då jag var 100 meter bort och då hojen kom framifrån (dom sett) så låter den inte så mycket.

Att varvstoppet var onödigt kan jag hålla med om men jag gjorde mer än vad jag ansåg vara nödvändigt i situationen men fick ju skit kastat på mig lik förbannat. Vägen är faktiskt mer min än hennes eftersom jag betalar vägskatt vilket inte hon gör och jag gjorde vad jag kunde för att underlätta det hela. Passar det sig inte så kan hon gå nån annanstans med hästen, fanns ju en äng hon kunde traskat på istället :hihi.

Eller varför inte ta hästen i en transport? Har hon inget körkort så får hon väl vänta med att ha häst då, vi hojåkare får ju ibland bita det sura äpplet med skatter samt dyra försäkringar, har man inte råd eller åldern inne så får man vänta..precis som tjejen ifråga :tummenupp.

Last edited:

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Njae, den kraftiga bromsningen var ju avklarad då jag var 100 meter bort och då hojen kom framifrån (dom sett) så låter den inte så mycket.

Att varvstoppet var onödigt kan jag hålla med om men jag gjorde mer än vad jag ansåg vara nödvändigt i situationen men fick ju skit kastat på mig lik förbannat. Vägen är faktiskt mer min än hennes eftersom jag betalar vägskatt vilket inte hon gör och jag gjorde vad jag kunde för att underlätta det hela. Passar det sig inte så kan hon gå nån annanstans med hästen, fanns ju en äng hon kunde traskat på istället :hihi.

Eller varför inte ta hästen i en transport? Har hon inget körkort så får hon väl vänta med att ha häst då, vi hojåkare får ju ibland bita det sura äpplet med skatter samt dyra försäkringar, har man inte råd eller åldern inne så får man vänta..precis som tjejen ifråga :tummenupp.

Och du har lagliga ljuddämpare?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08

Precis samma gör jag, det brukar belönas med glada miner, att man sedan kör fort före och efter får de tåla.

/D.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
...försöka övertala en kärring som inte blivit rullad i löven på 20 år att sluta ogilla motorcyklar. Lika troligt som att jag skulle bli frälst och gå i kyrkan :D

Du kanske skulle bjuda till? Så får ni lite lugn och ro i byn :)

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600

Jag hoppas att du var ironisk nu pinky ..........

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1

Jag förstår resonemanget faktiskt. Vägskatten är ju till för brukandet och slitage på vägarna, och en häst väger väl ca 500 kg. Det borde ju bli runt 600:- i skatt för den då, antar jag?

Å andra sidan, vad gör en häst på vägen? Ifall man vill komma fram på en asfalterad väg så gör man väl det med hjul. En häst är väl off-road?:yoparty

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Hästfolk är konstiga, det är bara att konstatera. Har haft en del kontroverser med ryttare på vägen, då med bil. Jag har dom gångerna varit så hänsynsfull som det bara går, men det räckte inte. Numera skiter jag totalt i om nån rider på vägen och kör som vanligt, man får ju skäll eller ilskna blickar ändå. Hatar hästar.... Dom är inte ens goda att äta.

ErrolNorstedt

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
none

Jag förstår också resonemanget och håller med. Helt och hållet.

Man får alltid, och då menar jag alltid, arga blickar och tecken från folk på hästar, hur j**la försiktigt man än kör. Både med bil och mc.
När man ska köra till jobbet tex, man möter ett par hästar med ryttare och man saktar ner, trots att man har lite bråttom, och vad fan får man som tack av dom som är ute och nöjesåker helt frivilligt? Dom hytter med nävarna.

Rid på grusvägar och åkrar eller inte alls om det inte passar.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Och du har lagliga ljuddämpare?

Vad spelar det för roll? Frågar du mig istället om dom låter såpass mycket att hästen blir rädd så kan jag svara att om hästen är SÅ känslig att den störs av det ljudet så tycker jag att man gör säkrast i att ha hästen någon annanstans.

Ironisk är jag inte men jag skrev det lite med glimten i ögat, speciellt det där med att hon kan vandra på en lerig äng om nu trafikanterna på vägen stör hennes häst :hihi.

I övrigt så får jag faktiskt stå för det jag skrev. Sätter hårt mot hårt, hästfolk visar sällan nån tacksamhet då man sänker farten rejält och försöker smyga sig förbi så tyst man kan, har aldrig nånsin fått ett tack eller liknande vinkning vilket såklart gör att man aldrig känner sig uppskattad på vägen. Detta trots att det är hästen som inkräktar på "mitt" område.

Vad tycker du själv om mitt resonemang, är jag knäpp och barnslig?

Last edited:

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Vad spelar det för roll? Frågar du mig istället om dom låter såpass mycket att hästen blir rädd så kan jag svara att om hästen är SÅ känslig att den störs av det ljudet så tycker jag att man gör säkrast i att ha hästen någon annanstans.

Ironisk är jag inte men jag skrev det lite med glimten i ögat, speciellt det där med att hon kan vandra på en lerig äng om nu trafikanterna på vägen stör hennes häst :hihi.

I övrigt så får jag faktiskt stå för det jag skrev. Sätter hårt mot hårt, hästfolk visar sällan nån tacksamhet då man sänker farten rejält och försöker smyga sig förbi så tyst man kan, har aldrig nånsin fått ett tack eller liknande vinkning vilket såklart gör att man aldrig känner sig uppskattad på vägen. Detta trots att det är hästen som inkräktar på "mitt" område.

Säger som folk sa här i hooden för tio år sen, "WORD!":)

carpediem

WHY IS RUM GONE?
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki rm 250 05 fmx mod
Jo förbanad kan man bli på hojåkare ibland specelt dom små etriga trimmade moppedisterna som ligger o kör utanför mig dag som natt, oftast mellan 23:00-03:00 & 08:00-15:00, i bland har man hört dessa moppedister körandes fram o tilbaxs hela morona så man blir väldigt ireterande, så man vill montera ihop sin hoj o köra över dom små glinen bara för o bli av med ljudet.

Sen skiter jag fulständigt om moppedisterna/motorcyklisterna skule ligga o bräsa 250km/h på bakan utanför mig där de e 50 sträcka 1-3gånger, men 100gånger då e mottot rågat o bringan kokkat över o man blir rasande. grrrrrrrrrr :mad:

O så här e de varje eviga dag tills de börjar regna för då försviner dom :)

Hehe jag förstår dig:) samma sak där jag bor nu finns en snubbe som bor här han kör fan utanför mitt hus varje 10:eek:nde minut mellan ca 9 på morgon tills klockan 12 på natten jag som sover till typ 12-1 nu på lovet blir jävligt störd, dels för att han har plockat av ljuddämparn så den går jätte långsamt och låter jätte jätte mycket:huvet men jag har tur och kommer bo ute på landet om ca 2veckor:yoparty då slipper man han:)

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Jag förstår resonemanget faktiskt. Vägskatten är ju till för brukandet och slitage på vägarna, och en häst väger väl ca 500 kg. Det borde ju bli runt 600:- i skatt för den då, antar jag?

Å andra sidan, vad gör en häst på vägen? Ifall man vill komma fram på en asfalterad väg så gör man väl det med hjul. En häst är väl off-road?:yoparty

Så om man inför vägskatt för hästar som rids på vägen så är det helt okej att rida där?? Kommer du att köra annorlunda förbli dom då??

Hästfolk är konstiga, det är bara att konstatera. Har haft en del kontroverser med ryttare på vägen, då med bil. Jag har dom gångerna varit så hänsynsfull som det bara går, men det räckte inte. Numera skiter jag totalt i om nån rider på vägen och kör som vanligt, man får ju skäll eller ilskna blickar ändå. Hatar hästar.... Dom är inte ens goda att äta.

Jag hoppas aldrig att du kommer att få ett barn som gillar att rida och som råkar ut för en olycka pga av att den som orskade olyckan gör exakt som du............

Jag förstår också resonemanget och håller med. Helt och hållet.

Man får alltid, och då menar jag alltid, arga blickar och tecken från folk på hästar, hur j**la försiktigt man än kör. Både med bil och mc.
När man ska köra till jobbet tex, man möter ett par hästar med ryttare och man saktar ner, trots att man har lite bråttom, och vad fan får man som tack av dom som är ute och nöjesåker helt frivilligt? Dom hytter med nävarna.

Rid på grusvägar och åkrar eller inte alls om det inte passar.

Det är rätt konstigt att ni alla råkar ut för arga blickar tecken m.m fast ni gör rätt. Själv vinkar jag som tack om jag inte har händerna fulla med att lugna hästen. Och jag blir bemött på samma sätt när jag kör bil, hoj eller lastbil.

Så undrar om ni gör rätt :va eller ert sänka farten är från 110 till 70 (på en 70 väg) och inte 110 till mellan 30 och 50.

Ja för ingen här inne ska väll säga att de kör lagliga hastigheter hela tiden ;)

OM man inte kan visa hänsyn i trafiken så borde man kanske tänka över om man själv har i trafiken att göra........

Själv får jag till 90% ett tack en vinkningen eller en nick när jag kör om hästar :)

Och börja tänka mitt och ditt område hör inte riktigt hemma på vägarna ;)

Två idioter är inte bättre än en :tungan

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Så om man inför vägskatt för hästar som rids på vägen så är det helt okej att rida där?? Kommer du att köra annorlunda förbli dom då??

Jag hoppas aldrig att du kommer att få ett barn som gillar att rida och som råkar ut för en olycka pga av att den som orskade olyckan gör exakt som du............

Det är rätt konstigt att ni alla råkar ut för arga blickar tecken m.m fast ni gör rätt. Själv vinkar jag som tack om jag inte har händerna fulla med att lugna hästen. Och jag blir bemött på samma sätt när jag kör bil, hoj eller lastbil.

Så undrar om ni gör rätt :va eller ert sänka farten är från 110 till 70 (på en 70 väg) och inte 110 till mellan 30 och 50.

Ja för ingen här inne ska väll säga att de kör lagliga hastigheter hela tiden ;)

OM man inte kan visa hänsyn i trafiken så borde man kanske tänka över om man själv har i trafiken att göra........

Själv får jag till 90% ett tack en vinkningen eller en nick när jag kör om hästar :)

Och börja tänka mitt och ditt område hör inte riktigt hemma på vägarna ;)

Två idioter är inte bättre än en :tungan

Den finns ju båda parter inom ridningen.... precis som i mc världen!

Om ryttarna/ryttorinorna håller på och gapar och skriker hötter med nävarna så kan ni ju ger er faan på att flertalet mc piloter tröttnar till slut!

Själv har jag fått positiv feedback (ett leende eller en vink) när jag har saktat in och om möjligt frikopplat..

En gång när jag när jag drog ett par repor på bakhjulet fram o tebax så kom det en tjej springandes rätt ut i vägen... samtidigt som jag såg henne kom jag på att det låg ett stall 500 bort och jag väntade mig en rejäl utskällning för att jag hade skrämt hästarna...

Jag slog av och stannade till... Då slänger hon ur sig det ser bra ut det där :tummenupp

Jag: :va

Hon: Men du skämmer hästarna så kan du vara vänlig Å åka nån annanstans.

Jag: Fortfarande :va för att jag inte fick någe skäll. :) Visst kan jag det!:tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0