Hatar bilister!

onoffroad

Fet och otrevlig
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
XT 600 -89
Gled ett varv inne i Hudik idag, efter en kladdig, skön upplevelse i skogen, bara hon å jag... Lera och hojen alltså :D Bromsade rätt hårt vid en velig tant och ett övergångsställe. KNUFF!!! Bakifrån... En kofångare mot bakdäcket.

Som tur var väldigt lätt knuff, men ändå så grymt irriterande. Och tyvärr blev man för rädd för att tänka kallt och slita grabben ur bilen... Åkte bara lite småskakis därifrån. Blev förbannad först senare...

Jaja... Har fått skrivit av mig lite :mad: nu. Hittade ett par fina traktorvägar iallafall. Och en bakväg in i en grusgrop.

Livet leker, och jag med det :hihi
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Bilister är inte kul, tur att du inte vurpade eller att de hände nåt me hojen...

EDIT: Många bilister är inte roliga, för de har för lite koll på hojar. Folk som kör både bil och hoj brukar oftast ha lite bättre koll på hojar.
 
Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Du måste tänka på att trafiken bakom inte stannar lika fort som dig och därmed ha lite framförhållning, speciellt om du åker där det råder stor risk för stopp.

Tur att du inte skadade dig iaf . :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
morlock skrev:
Du måste tänka på att trafiken bakom inte stannar lika fort som dig och därmed ha lite framförhållning, speciellt om du åker där det råder stor risk för stopp.

Tur att du inte skadade dig iaf . :)

dom ska hålla avstånd :7peta
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
morlock skrev:
Du måste tänka på att trafiken bakom inte stannar lika fort som dig och därmed ha lite framförhållning, speciellt om du åker där det råder stor risk för stopp.

Tur att du inte skadade dig iaf . :)

Appappapp

Dags att ta död på myten igen.


Läs SMC´s fina broschyr om bromsträcka mellan bil kontra MC.
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/tagenbak.asp
Enda andledningen till att han blir påkörd är att bakomvarande inte höll tillbörligt avstånd.
 
Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Långa farbron skrev:
Appappapp
Dags att ta död på myten igen.
Läs SMC´s fina broschyr om bromsträcka mellan bil kontra MC.
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/tagenbak.asp
Enda andledningen till att han blir påkörd är att bakomvarande inte höll tillbörligt avstånd.
Länken fungerar inte.

Vilken tur då att man inte behöver ta hänsyn till Agda 68 som glider omkring i sin trötta Opel Ascona ifrån 1978 och spelar melodikrysset på skadlig nivå. För hon stannar minsann lika fort som en yngling på supermotard.

Självklart ska det hållas avstånd och självfallet är det bakomvarande fordons fel om de kör på framförvarande. Men man bör ändå ta hänsyn till bakomvarande fordon om man vill hålla sig på 2 hjul.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
morlock skrev:
Länken fungerar inte.

Vilken tur då att man inte behöver ta hänsyn till Agda 68 som glider omkring i sin trötta Opel Ascona ifrån 1978 och spelar melodikrysset på skadlig nivå. För hon stannar minsann lika fort som en yngling på supermotard.

Självklart ska det hållas avstånd och självfallet är det bakomvarande fordons fel om de kör på framförvarande. Men man bör ändå ta hänsyn till bakomvarande fordon om man vill hålla sig på 2 hjul.

Då är det fel på din dator.

Det spelar ingen roll hur fort Agda stannar,hon skall ändå hålla avstånd,förövrigt något som äldre chaufförer är bra på mest pga att dom kör så sakta.

Hur skall man ta hänsyn till bakomvarande fordon mer än att hålla uppsikt i sina backspeglar?

Bromsa saktare ?
Planera sin körning?

Hur mycket du än gör det så spelar det ingen roll om bakomvarande inte håller uppsikt och rätt avstånd.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Skulle du vilja bli tagen bakifrån av din
mc-kompis i 40 kilometer i timmen?



De flesta motorcyklister är mycket kunniga vad gäller att framföra en MC. De är också duktiga på att veta hur deras motorcykel tekniskt fungerar. Vad motorcyklister också vet är hur viktigt det är att ha god friktion mellan däck och vägbanan. Utan denna friktion är det svårt att bromsa, styra eller accelerera. Vad som däremot inte är så väl känt är den stora variation som kan förekomma i broms-eller stoppsräcka (och därigenom kraschfart) beroende på hur olika variabler som reaktionstid, däck-eller MC-typ, förarens bromsskicklighet, motorcykelns hastighet, vägbanans friktion mm samvarierar med varandra. Att ta fram kunskap som visar på olika utfall av dessa komplexa samband möjliggör att information kan spridas om dem på ett lättfattligt och begripligt sätt. Detta bör sedan kunna ligga till grund för att motorcykelförare skall kunna få argument för att ta egna beslut för att höja sin säkerhet genom att öva bromsning, sänka farten något och köpa så bra däck som möjligt, etc.

Reaktionstidens betydelse vid panikbromsning
För att exemplifiera hur viktig reaktionstiden är för den stoppsträcka (reaktionssträcka + bromssträcka) man får vid en oförberedd panikbromsning genomfördes en övning där en Volvo V40 och en Aprilia RSV Mille (utrustad med Metzeler Z3 fram och bak) kom körandes i 90 km/h. Friktionen var något högre då asfalten var nylagd och endast lite använd.

Vid en given punkt tvärnitade Volvon. Föraren av Aprilian som var 10 meter bakom och fyra meter till vänster om bilen väntade ungefär 1 sekund (vilket motsvarar en relativt snabb reaktionstid) innan han också bromsade så kraftigt som möjligt. Syftet med övningen var att på video exemplifiera betydelsen av att hålla långt avstånd till framförvarande fordon.

Innan övningen mättes Volvons och Aprilians bromssträckor från 90 km/h. Volvon och Aprilian klarade av att uppnå en medelretardation på 11,1 m/s/s respektive 11,9 m/s/s. Detta innebär att Volvon och Aprilian fick en bromssträcka på 28,2 meter respektive 26,3 meter. Lägger man även till reaktionssträckan (25meter) för Aprilian får den en stoppsträcka av 51,3 meter. Detta innebär att Aprilian inte klarar av att stanna innan Volvon hur skicklig mc-föraren än är.

Skillnad i stoppsträcka mellan en Volvo V40 utan reaktionssträcka och en Aprilia med 1 sekunds reaktionssträcka.

Det som gör den stora skillnaden i stoppsträcka mellan Volvon och Aprilian i figuren ovan är att Volvon, relativt sett Aprilian, inte har någon reaktionssträcka. Aprilians reaktionssträcka är, relativt Volvons läge, 25 meter minus de 10 meter den låg bakom bilen, alltså 15 meter. Detta faktum gör att om Aprilian inte lyckas att väja för Volvon så kommer den att hålla en hastighet av ca 64 km/h när den kör in i den stillastående bilen.

Myten ”motorcykel stannar fortare än en bil”
Efter ett stort antal tester anser vi oss ha belägg för att man generellt inte kan påstå att en motorcykel stannar på en kortare sträcka än en bil. Förutsättningen för en optimal inbromsning är en kombination av en skicklig förare som har ett fordon med bra bromsar och som är utrustad med bra däck.

Med bra däck menas inte bara bra mönsterdjup. Det krävs också en gummiblandning som ger en god friktion. Detta gäller både bil och motorcykel även om det är stor skillnad vad det gäller bromsteknik mellan dessa fordon.

Skillnaden mellan en mindre god ”bromsare” på en motorcykel med ”hårda däck” och en skicklig motorcykelförare som har ”mjuka däck” på sin motorcykel kan vara förödande. I vårt test, med tre duktiga motorcykelförare, skilde det 6,5 meter i bromssträcka vid bromsning till stillastående från 70 km/h. Det innebär att när den bättre bromsaren har stannat blir han påkörd bakifrån av den sämre med 37 km/h i kraschfart! En hastighet som hade varit betydligt högre om den sämre bromsaren varit en ovan och osäker motorcyklist med mindre god bromsteknik.

Att ytterligare uppmärksamma är att testet gjordes i blygsamma 70 km/h, en hastighet som ofta är högre även när vi åker i grupp.

Tack till
Flera organisationer, företag och enskilda personer har hjälpt till vid genomförandet av denna studie. Ett tack riktas därför till Stora Holms trafikövningsplats i Göteborg för att de lånade ut en del av sin bana, till Martin Johansson på Duells som sponsrade med Metzeler däck, till Motorfirma Åke Ahlqvist i Göteborg som lånade ut motorcyklar, till STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund som bidrog med personal från Sunrice videoteknik för dokumentering av studien samt till Glemfors trafikskola i Nybro för lån av motorcykel och bil. Givetvis riktas också ett stort tack till NTF som varit huvudsponsor för studien. Stort tack till er alla.

SMC:s, VTI:s, och NTF:s bromsprojekt efter en idé av motorcyklisterna Hans-Yngve Berg, Larz Glemfors, Patrik Ericsson och Björn Engberg.

VTI:s dokumentation av projektet finns att tillgå genom kontakt med SMC:s kansli både på svenska och engelska.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Långa farbron skrev:
Hur mycket du än gör det så spelar det ingen roll om bakomvarande inte håller uppsikt och rätt avstånd.
Nej det är nog så.
Kör man i ett område med obevakade övergångsställen är hastigheten <=50Km/h och vid sådana gator är det sällan glest mellan trafiken tyvärr. Det finns oftast dessutom massor med störande moment som lättklädda damer, parkerade bilar, reklamskyltar, hala brunslock som måste pareras etc etc; så jag hävdar fortfarande att om man vill hålla sig på 2 hjul så får man köra defensivt och ha god framförhållning så man slipper tvärnita i så stor mån som möjligt.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
morlock skrev:
Nej det är nog så.
Kör man i ett område med obevakade övergångsställen är hastigheten <=50Km/h och vid sådana gator är det sällan glest mellan trafiken tyvärr. Det finns oftast dessutom massor med störande moment som lättklädda damer, parkerade bilar, reklamskyltar, hala brunslock som måste pareras etc etc; så jag hävdar fortfarande att om man vill hålla sig på 2 hjul så får man köra defensivt och ha god framförhållning så man slipper tvärnita i så stor mån som möjligt.

Det är helt sant,man måste tänka åt andra i trafiken och försöka förutse andra människors betende(så gott det går).

Min enda punkt var egentligen att ta död på myten.

Annars håller jag till fullo med dig.

:)
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
morlock skrev:
Du måste tänka på att trafiken bakom inte stannar lika fort som dig och därmed ha lite framförhållning, speciellt om du åker där det råder stor risk för stopp.

Tur att du inte skadade dig iaf . :)


Jo, men man har ju inget val om det traskar någon över ett övergångsställe.
 

cbr_micke

Mmmgaht
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Sandby
Hoj
MT10
samma anledning som en bil kan köra fortare genom en kurva, pga av att den just har 4 hjul i backen. av samma anledning har den kortare bromssträcka. Men nu ska ni inte jämnföra detta med en långtradare som kanske har 10 hjul i backen, vikten är också relativ. Så ligg inte för nära en bil ifall han/hon panik bromsar, då åker du rakt in i den eller lyckas låsa dina hjul o vurpar och kanske träffar bilen eller mötande trafik.. bra att detta togs upp! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top