Skulle du vilja bli tagen bakifrån av din
mc-kompis i 40 kilometer i timmen?
De flesta motorcyklister är mycket kunniga vad gäller att framföra en MC. De är också duktiga på att veta hur deras motorcykel tekniskt fungerar. Vad motorcyklister också vet är hur viktigt det är att ha god friktion mellan däck och vägbanan. Utan denna friktion är det svårt att bromsa, styra eller accelerera. Vad som däremot inte är så väl känt är den stora variation som kan förekomma i broms-eller stoppsräcka (och därigenom kraschfart) beroende på hur olika variabler som reaktionstid, däck-eller MC-typ, förarens bromsskicklighet, motorcykelns hastighet, vägbanans friktion mm samvarierar med varandra. Att ta fram kunskap som visar på olika utfall av dessa komplexa samband möjliggör att information kan spridas om dem på ett lättfattligt och begripligt sätt. Detta bör sedan kunna ligga till grund för att motorcykelförare skall kunna få argument för att ta egna beslut för att höja sin säkerhet genom att öva bromsning, sänka farten något och köpa så bra däck som möjligt, etc.
Reaktionstidens betydelse vid panikbromsning
För att exemplifiera hur viktig reaktionstiden är för den stoppsträcka (reaktionssträcka + bromssträcka) man får vid en oförberedd panikbromsning genomfördes en övning där en Volvo V40 och en Aprilia RSV Mille (utrustad med Metzeler Z3 fram och bak) kom körandes i 90 km/h. Friktionen var något högre då asfalten var nylagd och endast lite använd.
Vid en given punkt tvärnitade Volvon. Föraren av Aprilian som var 10 meter bakom och fyra meter till vänster om bilen väntade ungefär 1 sekund (vilket motsvarar en relativt snabb reaktionstid) innan han också bromsade så kraftigt som möjligt. Syftet med övningen var att på video exemplifiera betydelsen av att hålla långt avstånd till framförvarande fordon.
Innan övningen mättes Volvons och Aprilians bromssträckor från 90 km/h. Volvon och Aprilian klarade av att uppnå en medelretardation på 11,1 m/s/s respektive 11,9 m/s/s. Detta innebär att Volvon och Aprilian fick en bromssträcka på 28,2 meter respektive 26,3 meter. Lägger man även till reaktionssträckan (25meter) för Aprilian får den en stoppsträcka av 51,3 meter. Detta innebär att Aprilian inte klarar av att stanna innan Volvon hur skicklig mc-föraren än är.
Skillnad i stoppsträcka mellan en Volvo V40 utan reaktionssträcka och en Aprilia med 1 sekunds reaktionssträcka.
Det som gör den stora skillnaden i stoppsträcka mellan Volvon och Aprilian i figuren ovan är att Volvon, relativt sett Aprilian, inte har någon reaktionssträcka. Aprilians reaktionssträcka är, relativt Volvons läge, 25 meter minus de 10 meter den låg bakom bilen, alltså 15 meter. Detta faktum gör att om Aprilian inte lyckas att väja för Volvon så kommer den att hålla en hastighet av ca 64 km/h när den kör in i den stillastående bilen.
Myten ”motorcykel stannar fortare än en bil”
Efter ett stort antal tester anser vi oss ha belägg för att man generellt inte kan påstå att en motorcykel stannar på en kortare sträcka än en bil. Förutsättningen för en optimal inbromsning är en kombination av en skicklig förare som har ett fordon med bra bromsar och som är utrustad med bra däck.
Med bra däck menas inte bara bra mönsterdjup. Det krävs också en gummiblandning som ger en god friktion. Detta gäller både bil och motorcykel även om det är stor skillnad vad det gäller bromsteknik mellan dessa fordon.
Skillnaden mellan en mindre god ”bromsare” på en motorcykel med ”hårda däck” och en skicklig motorcykelförare som har ”mjuka däck” på sin motorcykel kan vara förödande. I vårt test, med tre duktiga motorcykelförare, skilde det 6,5 meter i bromssträcka vid bromsning till stillastående från 70 km/h. Det innebär att när den bättre bromsaren har stannat blir han påkörd bakifrån av den sämre med 37 km/h i kraschfart! En hastighet som hade varit betydligt högre om den sämre bromsaren varit en ovan och osäker motorcyklist med mindre god bromsteknik.
Att ytterligare uppmärksamma är att testet gjordes i blygsamma 70 km/h, en hastighet som ofta är högre även när vi åker i grupp.
Tack till
Flera organisationer, företag och enskilda personer har hjälpt till vid genomförandet av denna studie. Ett tack riktas därför till Stora Holms trafikövningsplats i Göteborg för att de lånade ut en del av sin bana, till Martin Johansson på Duells som sponsrade med Metzeler däck, till Motorfirma Åke Ahlqvist i Göteborg som lånade ut motorcyklar, till STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund som bidrog med personal från Sunrice videoteknik för dokumentering av studien samt till Glemfors trafikskola i Nybro för lån av motorcykel och bil. Givetvis riktas också ett stort tack till NTF som varit huvudsponsor för studien. Stort tack till er alla.
SMC:s, VTI:s, och NTF:s bromsprojekt efter en idé av motorcyklisterna Hans-Yngve Berg, Larz Glemfors, Patrik Ericsson och Björn Engberg.
VTI:s dokumentation av projektet finns att tillgå genom kontakt med SMC:s kansli både på svenska och engelska.