Hatar bilister!!!

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Motorcykelförare ink. mig själv kör svinigare än de flesta bilister.......

De flesta ggr jag har varit nära att smälla har det varit mitt eget fel pga vårdslöshet eller hög hastighet... :rolleyes:

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
Visst kan det med handen på hjärtat erkännas att vi alla inte är några helgon precis men det innebär inte att det fortfarande är många bilister som är väldigt nonchalanta i trafiken. :angel

De utsätter ofta oss för väldigt farliga situationer emellanåt. Visst kör vi fortare än angiven hastighet ibland men det förekommer också i hög grad med bil. Visst finns det hoj-åkare som utsätter sig och andra för dumheter men det får ju stå för dem. Alla gör ju inte så, typ åker bakhjul vid omkörning med möte, maxar hojen inne i centrum, kör slalom mellan bilar och dylikt.

Det finns faktiskt de som väljer sina ställen att göra sånt på.... :banana ...där det är betydligt säkrare och inte blir så idiotiskt....

Kör lugnt och ha bromsberedskap. Du måste vara beredd att rätta till bilistens misstag.... :tummenupp

125kubik skrev:
Och motorcyklister kör ju alltid laglydigt och korrekt, håller hastighetsbegränsningar och så :rolleyes:

Senast häromdan såg jag en motorcyklist köra om i en tunnel. Han körde slalom mellan två bilar som låg kanske 1,5 meter ifrån varandra... :rolleyes:

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
Nog är det nog så, men du måste ändå hålla med med om att vissa bilister ser rakt igenom en när man är ute och kör, typ korsningar tänker jag på nu.

Fick mitt kort förra tisdagen och har redan varit med om tråkiga saker dock utan att det varit nära, men folk som gärna svänger ut framör en och tror de kör Ferrari och aldrog får upp nån fart, även om man själv ligger lagligt.

Redan förra året när jag övninskörde privat höll det på att gå åt h-vete pga av en j-a kärring som bara svängde ut framför, hon tittade inte ens åt mitt håll....då fck jag nita duktigt! :mad:

Men som sagt ska man inte skälla på andra om man själv vet att man kört både för fort eller lekt.....det håller jag däremot med om. :tummenupp

Remus skrev:
Motorcykelförare ink. mig själv kör svinigare än de flesta bilister.......

De flesta ggr jag har varit nära att smälla har det varit mitt eget fel pga vårdslöshet eller hög hastighet... :rolleyes:

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Hejlesen skrev:
Nog är det nog så, men du måste ändå hålla med med om att vissa bilister ser rakt igenom en när man är ute och kör, typ korsningar tänker jag på nu.

Fick mitt kort förra tisdagen och har redan varit med om tråkiga saker dock utan att det varit nära, men folk som gärna svänger ut framör en och tror de kör Ferrari och aldrog får upp nån fart, även om man själv ligger lagligt.

Redan förra året när jag övninskörde privat höll det på att gå åt h-vete pga av en j-a kärring som bara svängde ut framför, hon tittade inte ens åt mitt håll....då fck jag nita duktigt! :mad:

Men som sagt ska man inte skälla på andra om man själv vet att man kört både för fort eller lekt.....det håller jag däremot med om. :tummenupp

Sant, för många bilister verkar det vara som om: Ser de ingen bil - Kommer det ingen...

Har själv kört rakt in i sidan på en dam på 50 sträcka, körde max 60, hon såg inte mig.... :död

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
SC50 SSMH
det beror ju på att motorcyklar inte syns lika bra och är svårare att bedömma hastigheten på när dom väl ser en. många bilister tror säkert att det finns gott om tid men glömmer titta en sista gång åt ena hållet.

MikkE

Guest
Sen om man kollar på programmet 'Sveriges värsta bilförare' så vet man vilka jävla nötter det finns i trafiken.
Fattar inte hur dessa människor har fått sina körkort överhuvudtaget!!
:kocko

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Jag läste i någon tidning att det var någon motorcyklist som alltid körde med helljuset på, eftersom han menade på att han syntes bättre då. Det kanske inte är en så tokig idé?

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Har testat det, men vad mycket ljustutningar man får mot sig........ iof bra för då vet man att dom sett en!!!!

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Skulle man kanske kunna säga att det finns mycket idioter ute i trafiken?
Dessa finns både i bilar, bussar, lastbilar och på cyklar, mopeder och motorcyklar.
Det finns tilloch med idioter som inte har nåt fordon alls, gångtrafikanter, rådjur och älgar.
Alla dessa måste vi akta oss för och vara beredda att rätta till deras misstag som nån sa tidigare.
Detta måste vi göra om vi vill överleva därför att vi slår oss så in i he-te när nåt händer eftersom vi sitter oskyddade.
Kör vi dessutom fort som faktiskt händer så slår vi oss ännu mer och har kortare tid att rätta till idioternas misstag.

Kör förutseende och överlev.....

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
enhjuling skrev:
Det finns tilloch med idioter som inte har nåt fordon alls, gångtrafikanter, rådjur och älgar.

Gångtrafikanter, rådjur och älgar är BETYDLIGT mer förutsägbara än bilister. :)

Helljus är bra, har kört med helljus på konstant nu denna säsong (förutom i
mörker), märker klar skillnad på andra trafikanters "uppmärksamhet".
Provar att slå av helljus ibland men med samma resultat, betydligt fler
som tror att man leder en moppe eller annat slags LGF-fordon.

Bara en enda som blinkat på mig på 1 månads daglig körning.

Last edited:

coisa

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Yamaha FZR 1000, Suzuki GSX750R, SeaDoo Bombadier
125kubik skrev:
Och motorcyklister kör ju alltid laglydigt och korrekt, håller hastighetsbegränsningar och så :rolleyes:

Senast häromdan såg jag en motorcyklist köra om i en tunnel. Han körde slalom mellan två bilar som låg kanske 1,5 meter ifrån varandra... :rolleyes:

Jag håller med alla att bilister kan man inte räkna med... de är dumma i huvudet... :kocko och tyvärr med verkar i avverkning av motorcyklister...

Men jag måste även hålla med "125kubik" för tyvärr så finns det många mc förare som är oberäkliga oxå... som sitter och kör slalom mellan bilarna, på bakhjulet mot trafiken ja, exemplen listan kan göras lång...

För mig som både bilist och mc förare anser jag att man skall ha mera samspel mellan de två trafikant typerna... för att minska olyckorna...

Gabor

Guest
Gren skrev:
Jag läste i någon tidning att det var någon motorcyklist som alltid körde med helljuset på, eftersom han menade på att han syntes bättre då. Det kanske inte är en så tokig idé?

Jag är en av dom,,å det är inte olagligt att glömma knappen i heljusläget.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Gren skrev:

Jag kör alltid med helljuset på ifall det är ljust ute. Det blir ju inte så farligt att bli "bländad" av helljus på dagen (i alla fall inte mitt), man ser det bara lite mer.

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Låter som om jag ska köra på samma vis då. Mina tankegångar har varit desamma. Dagtid kan det ju inte inte spela någon större roll.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM