HATAR konbana

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sweden.
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Jag heter Lasse skrev:
2421031 Då är du ju dålig på att hantera hojen.
Kan du inte planera/behärska din körning runt en kon så vågar man knappt tänka på vad som kan ske ute i trafiken.:D

Håller helt med!:tummenupp
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Gabor skrev:
2420948 men jag klarar av uppkörningsprovet varje år, istort med vilken hoj som helst. provade med en Meanstreak i våras. Det gick det med. QUOTE]

Prova på en Ducce ss, klarar du med den ska jag erkänna att du är en bättre förare än vad jag är. Jag har testat och slog styret mellan styrstoppen och det gick bara inte att komma igenom banan på rätt sätt.

47 skrev:
2421009 hmmm

tror inte att det är just 180 gradersvändningen man vill kolla om man klarar, utan man skall mer bevisa att man kan hantera och balansera cykeln med hjälp av gas o broms, mao koll på grejjorna helt enkelt.

/47
Man får väl inte använda bromsen vid krypkörningen???
 
Last edited:

Blade 4-ever

Rövens Pågar
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Gnomeregan
Hoj
Red mechanostrider
Hahaha, nästan lite komiskt hur nya "unga" förare tror sig veta bäst om hur en MC ska hanteras :rock

Synd att du kuggade, visa den jeifeln hur en mc ska köras nästa gång :tomten
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Har du problem med kornbarna kanske du borde öva så du får lite mer kontroll på hojen... om det e denna hojen du ska köra så är det lika bra att du lär dig ordentligt...
Kan ju ses som onödigt men anser själv att det är nyttigt och ha kolla på att man hanterar mcn rätt om du inte klarar av det med din hoj kanske du valde fel hoj o börja på alla andra som har körkort klarade den
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
K Eriksson skrev:
2421084 Jodå...
Skumt, tanten har just kört upp (och klarat:yoparty ). Hon körde några gånger för Tettes körskola och enl. dem fick man inte använda bromsen. Är ju betydligt lättare att använda bromsen när man reglerar hastigheten så det inte går för fort.
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
RW skrev:
2421104 Skumt, tanten har just kört upp (och klarat:yoparty ). Hon körde några gånger för Tettes körskola och enl. dem fick man inte använda bromsen. Är ju betydligt lättare att använda bromsen när man reglerar hastigheten så det inte går för fort.

Verkar skumt. Men det i det gamla körprovet med garagevändning fick man inte använda broms. :)
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Zebba skrev:
2420893Den där banan med fem konar som står på en rad. VA fan har de me hur man är som hojåkare.

Det känns as lågt när man missat!!

Träna! träna ännu mer!

Du grejar det nästa gång!!

Sen när du kört en tid så förstår du varför den ingår i uppkörningen.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Zebba skrev:
2421025 INTE ATT JAG SKULLE VARA DÅLIG ATT HANTERA EN HOJ!!.


En snabbkurs i självinsikt av någon indisk guru rekommenderas.

Därefter lite träning med diverse övningar med hojen.

Några tips bara.
 

Gabor

Guest
RW skrev:
2421072
Gabor skrev:
2420948 men jag klarar av uppkörningsprovet varje år, istort med vilken hoj som helst. provade med en Meanstreak i våras. Det gick det med. QUOTE]

Prova på en Ducce ss, klarar du med den ska jag erkänna att du är en bättre förare än vad jag är. Jag har testat och slog styret mellan styrstoppen och det gick bara inte att komma igenom banan på rätt sätt.


Man får väl inte använda bromsen vid krypkörningen???

Lånar du ut hojen ska jag prova.:tummenupp
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Zebba skrev:
2421005 Okej så du gör en U-sväng i sakta gå fart. Enligt vägverket toriprov ska du göra en u-sväng till vänster på trafikerad väg......NEJ du ska svänga av på lämplig väg till höger sedan hitta en plats lämplig att vända cykeln inte vända mitt på vägen. Så din usväng är inte trafiksäker bara så du vet

Snälla du!

Det handlar inte om att svänga!

Det handlar om att ha balans, kontroll samt kordination.

Tre jävligt viktiga ingredienser i hojkörning.
Provet är framtaget med enda mål att kontrollera om du har det.

Grejar du det inte, så betyder det att du brister i någon av dom egenskaperna.
Och då anses du inte lämplig att framföra en motorcykel..
 

Maalm

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
suzuki gsxr, suzuki rf, minimoto
Förstår att du är arg och besviken, men allt har en mening. Du får helt enkelt tagga ner och träna mer på den.

Lågfarten ska simulera stadstrdfiken där du ska kunna behärksa och framföra MCn på ett bra sätt, så du inte vinglar in i något. Högfraten är inte tänkt att lära dig köra "six sax" utan att du ska kunna väjja för tex. ett ur springande djur, många mc-bröder har mist livet på det sättet.

Jag själv satte ner en fot på lågfarten men Vägverksmannen är ju mänsklig så han bedömmer ju fall det utförts på ett säkert sätt. Jag slapp köra om och rästen gick klockrent.
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Sledneck skrev:
2421134 Jag bromsade då när jag gjorde provet i våras.
Saxat från VV:
"Manöverprovets lågfartsdel skall utföras enligt figur 1-2 eller figur 3-4. Förrättningsmannen avgör vilket alternativ som skall genomföras. Hastigheten skall regleras med kopplingen (krypkörning).
Förrättningsmannen skall före provet avgöra om starten ...."

Som jag tolkar detta har Tettes körskola rätt, man skall använda kopplingen och inte bromsen. Verkar som om inte alla körskolor lär ut rätt och vissa uppkörningsmän (förättningsmanen) vet om vilka regler som är gällande (om de godkänt en bromsande uppkörare). Jaja, det kan jag ju skita i....:tomten
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
RW skrev:
2421172 Saxat från VV:
"Manöverprovets lågfartsdel skall utföras enligt figur 1-2 eller figur 3-4. Förrättningsmannen avgör vilket alternativ som skall genomföras. Hastigheten skall regleras med kopplingen (krypkörning).
Förrättningsmannen skall före provet avgöra om starten ...."

Som jag tolkar detta har Tettes körskola rätt, man skall använda kopplingen och inte bromsen. Verkar som om inte alla körskolor lär ut rätt och vissa uppkörningsmän (förättningsmanen) vet om vilka regler som är gällande (om de godkänt en bromsande uppkörare). Jaja, det kan jag ju skita i....:tomten


Jag använde också bromsen (fot) när jag gjorde den delen. Hur reglerar (bromsar) man hastigheten med kopplingen? :)
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
mosseb skrev:
2421183 äh se de från jusa sidan....du klarar de nästa gång.

Nån som kan svara lite trevligt va roligt. De e få på detta forum som kan de.

Roligt att ingen läsar vad man skriver. Jag ger upp för här på detta forum får man inge bra svar. Så fort folk får chansen att tryckar ner så gör ni de. Om någon läser vad jag skriver så blev jag inte kuggad på att jag inte kunde hantera min hoj. Men va spelar de för roll va man skriver ingen läser ändå va man skriver. Å när ni väl läser så försöker ni hitta minsta fel för att peka FEL FEL FEL.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Zebba skrev:
2420893... :6surkart ... Hur skulle han ha gjort om jag kom med en HD med långgaffel den skulle aldrig gå igenom... :6surkart ...
Jisses... vilket liv... :3freak

Hade inte tänkt att svara, men ville bara säga att jag gör iallafall garagevändningen med min HD långgaffel lite då å då.
(Det måste jag nästan göra för att klara en U-sväng med den.)

I övrigt kan jag bara hålla med alla andra kloka talare i tråden:

1, Klarar man inte VV's minimikrav att hantera sitt fordon så är det inte deras fel att man blir underkänd heller, träna mer istället.

2, Ta å lugna ner dig lite, den otrevliga gap- å skrik-attityd du visat mot folk här i tråden som faktiskt försökt hjälpa dig med kloka råd, visar på en oerhört omogen attityd som man verkligen inte vill se ute i trafiken.
Du är knappast ensam om att kämpa med körkortet, dom flesta som redan svarat här har redan klarat det du misslyckats med, och att inte lyssna på dom är knappast klokt.

Jag hoppas du hinner tygla ditt humör, och mogna till lite innan du klarar din uppkörning.
Det behöver du göra om du ska överleva första säsongen på hoj.

Lycka till.

Zebba skrev:
2421203 Nån som kan svara lite trevligt va roligt. De e få på detta forum som kan de.
Som man frågar får man svar.

Du kanske kan be dina föräldrar läsa dina egna inlägg i den här tråden, så kan dom nog förklara för dig var problemet ligger.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top