Hatten av för Bayliss!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Synd att de bästa hojarna inte går bättre för stunden... :rolleyes:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
K-Micke skrev:
Så där mycket rök kan inte komma från en sladd, det måste vara motorn som går illa.

Jodå, det rök pga hjulspinn. Samma sak när Kenny Roberts körde runt oh lekte efter ett av kvalen förra året; tjock rök från bakdäcket. Men det är ju knappast ett gott tecken om det händer under tävling.

Exakt hur dålig Kawasakin är kommer vi få veta när Proton kör sin V5:a för första gången nästa GP i Spanien. Den är ännu mer outvecklad är Kawasakin och kommer genera Kawasaki fruktansvärt om den är bättre.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nyteknik skrev:
Exakt hur dålig Kawasakin är kommer vi få veta när Proton kör sin V5:a för första gången nästa GP i Spanien. Den är ännu mer outvecklad är Kawasakin och kommer genera Kawasaki fruktansvärt om den är bättre.

Contradiction in terms. Är den bättre är den ju knappast outvecklad utan snarare längre gången i utvecklingen fast på en kortare tid än Kawan. F ö håller jag med om att det är dåligt av Kawa att inte ha kommit längre med sin hoj under den tid de haft på sig.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
abstruse skrev:
Contradiction in terms. Är den bättre är den ju knappast outvecklad utan snarare längre gången i utvecklingen fast på en kortare tid än Kawan. F ö håller jag med om att det är dåligt av Kawa att inte ha kommit längre med sin hoj under den tid de haft på sig.

Vi menar nog samma sak men använder olika ord för att beskriva det. Utveckling behöver inte vara positivt. Däremot känneteckas det av förändring.

KR5:an har knappt satt sina däck på asfalt medans ZX-RR:en har testats (utvecklats, förändrats) på bana i över ett år. I den meningen är V5:an mindre utvecklad än vad Kawasakin är. Skulle den (KR5) vara bättre är det inte för att man haft tid för mer utveckling utan för att man har större kunskap om hur man bygger en GP-motorcykel och inte kommer behöva utveckla lika mycket som Kawasaki.

Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nyteknik skrev:
Vi menar nog samma sak men använder olika ord för att beskriva det. Utveckling behöver inte vara positivt. Däremot känneteckas det av förändring.

KR5:an har knappt satt sina däck på asfalt medans ZX-RR:en har testats (utvecklats, förändrats) på bana i över ett år. I den meningen är V5:an mindre utvecklad än vad Kawasakin är. Skulle den (KR5) vara bättre är det inte för att man haft tid för mer utveckling utan för att man har större kunskap om hur man bygger en GP-motorcykel och inte kommer behöva utveckla lika mycket som Kawasaki.

Utveckling och utveckling. Kawa har en gedigen historia bakom sig vad gäller race-cyklar så att de inte har fått ordning på hojen nu beror enligt min teori på något fundamentalt fel. Någonstans har de målat i sig i ett hörn, de är ju knappast nya i gamet. Frågan är var de tabbat sig? Motorn eller chassiet? Jag hänger inte på de internationella sidorna så jag har inte hängt med i skvallret. Likväl, jag hoppas se både Pitt och McCoy i den övre halvan så snart som möjligt. McCoy ser jag f ö gärna på vilken cykel som helst, inte nödvändigtvis på en Kawa, det är ett nöje att se tokf*n att köra.

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Tillbaka till Bayliss. Jag är djubt imponerad av hans körning men kan inte låta bli att reflektera över en del av era kommentare.
Om han bara fick däck som höll, skriver flera av er. Om någon annan körde som Bayliss gjorde i söndags (och jag tycker han körde mycket bra och spännande) så hade det haglat med kommentare om att han minsann körde för hårt och behövde lära sig konservera däcken till ett helt race.
Det är ju helt klart så att om man går ut stenhårt med spinn osv, så kan det vara svårt att få däcken att hålla hela racet, förra säsong så gjorde ju Rossi just det att han låg bakom en bit och avvaktade sen drog han på och stack. När Checa och Biaggi hade körd slut på sina däck....

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ett spinnande däck behöver nödvändigtvis inte innebära högre däcksslitage.

Bayliss är riktigt bra och han imponerar på mig.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
Ett spinnande däck behöver nödvändigtvis inte innebära högre däcksslitage.

Just, se bara på McCoy. Vore kul om vi får se lite mer kameratid på han i år, men då måste väl cyklarna bli "klara" först.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
abstruse skrev:
Just, se bara på McCoy. Vore kul om vi får se lite mer kameratid på han i år, men då måste väl cyklarna bli "klara" först.

När McCoy slog igenom på Red Bull Yamahan så hade han fördelen av att vara bland de första att köra på 16,5 tums bakdäck. Detta passade hans körstil perfekt och de andra körde på 17 tums fälgar men när han presterade bra resultat bytte alla till 16,5 tums bakdäck och han har sakta men säkert tappat, även beroende på skador och undermåligt maskinmaterial. Tror inte McCoy kommer vinna mer i sin karriär - hoppas att jag har fel.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
När McCoy slog igenom på Red Bull Yamahan så hade han fördelen av att vara bland de första att köra på 16,5 tums bakdäck. Detta passade hans körstil perfekt och de andra körde på 17 tums fälgar men när han presterade bra resultat bytte alla till 16,5 tums bakdäck och han har sakta men säkert tappat, även beroende på skador och undermåligt maskinmaterial. Tror inte McCoy kommer vinna mer i sin karriär - hoppas att jag har fel.

Ja, det vore ju inte första gången. ;)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
abstruse skrev:
Utveckling och utveckling. Kawa har en gedigen historia bakom sig vad gäller race-cyklar så att de inte har fått ordning på hojen nu beror enligt min teori på något fundamentalt fel. Någonstans har de målat i sig i ett hörn, de är ju knappast nya i gamet. Frågan är var de tabbat sig? Motorn eller chassiet? Jag hänger inte på de internationella sidorna så jag har inte hängt med i skvallret. Likväl, jag hoppas se både Pitt och McCoy i den övre halvan så snart som möjligt. McCoy ser jag f ö gärna på vilken cykel som helst, inte nödvändigtvis på en Kawa, det är ett nöje att se tokf*n att köra.

Kawasakis rejsavdelning har i intervjuer erkänt att de missbedömt svårigheterna med att bygga en hoj för MotoGP; man har använt sig av SBK-teknologi i tron att detta skulle vara tillräckligt.
Jag tror tyvärr inte att Kawasaki får ordning på detta innan man byggt en helt ny hoj. Frågan är hur det finansiella ser ut?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Kawasakis rejsavdelning har i intervjuer erkänt att de missbedömt svårigheterna med att bygga en hoj för MotoGP; man har använt sig av SBK-teknologi i tron att detta skulle vara tillräckligt.
Jag tror tyvärr inte att Kawasaki får ordning på detta innan man byggt en helt ny hoj. Frågan är hur det finansiella ser ut?

Det är bara att hoppas att man redan börjat på det..
Men vilken rejäl missbedömning att tro att SBK-teknik skulle räcka till i motogp.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Men vilken rejäl missbedömning att tro att SBK-teknik skulle räcka till i motogp.

Vad i hela helsefyr, är vi överens, Filip?!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
valmers skrev:

Oavsett vilket, hojen är inte fullgott skick för att vara konkurrenskraftig i MotoGP. Jag hoppas innerligen att de träget fortsätter tills de kommer i mål.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:

Kawasakis teamchef kommer ju från Superbike och har vad jag vet aldrig basat över ett GP-team. Kanske var det misstaget Kawasaki gjorde istället för att engagera någon med gedigen GP-erfarenhet. I bästa fall har de en helt ny hoj under utveckling i japan som vi får se efter sommaren. I värsta är detta deras uppriktiga satsning och totala magplask. I så fall kommer de arbeta med en ny hoj nästa vinter och börja om på nytt om ett år.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping