Havererad koppling KTM 690

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Efter dagens körning på Gelleråsen med min ktm 690e så gav kopplingen upp.

Märkte att den blev sämre efter ett par pass, och till sist fungerade den endast halva passet för att sedan lägga av helt.

Känslan i pumpen var att det inte gick att få upp något tryck.

Innan dagens körning steg nivån i expansionskärlet och det kom ut lite vid locket var vid jag tog bort vätska till rätt nivå. Denna var rätt skitig.

Vätskan har inte försvunnit ur systemet, men det såg ut som lite vätska mellan cylindern och blocket. inget synligt läckage uppe vid pumpen.

var börjar man?

Maddahard

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Hej

nu är jag osäker på hur kopplingen fungerar på en 690, men när de kommer till hydralisk koppling så kan de vara bra att börja med att lufta den. förmodar att de finns en luftnippel i närheten där hydralslangen slutar vid motorblocket.

hur känns kopplingshandtaget? känns de som de inte är något motstånd alls eller är den lika hård som tidigare?

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Pumpen blev slappare efter varje pass. Till slut inget motstånd alls. Tycker det verkar märkligt att det ska komma in luft i systemet mitt va de är. Jag tror mer på svikande packningar i pumpen eller i kopplingscylindern?

Frågan är vad man ska börja byta...

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om oljan är smutsig så är nog packningen vid kopplingscylindern dålig. Då tränger motorolja in och hydraulvätskan ut. Du har säkert fått in luft också. Byt packning och lufta.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Inte helt ovanligt att slavcylindern nöts så extremt att packningen inte tätar längre, händes på polarens 525a.

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Köpte servicekit till pumpen och har rengjort den och slavcylindern. Jag köpte mineralolja och fyllde på genom slavcylindern. Nu känns den bra iaf. Får väl se hur det går när jag testkört också...

Det verkar inte komma några luftbubblor uppe i expansionskärlet men bör man låta den stå över natten med kopplingshandtaget indraget och locket av?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati