Havsörings-premiär imorgon!

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Hej allihopa. Nu är jag hemma efter 9 timmars kontinuerligt fiskande :tummenupp

Började slött. Lämnade Alingsås 06.30 i morse och var framme på Orust vid 8-tidan. Först var det ett tunt islager i vikarna men det försvann ganska omgående.

Först vid 10-tiden kom första hugget på kompisens spö. En liten rackare på 33 cm så den fick åka i igen. En dryg halvtimme efter så var det min tur. En något större fisk på ca 35 cm, som även den fick gå tillbaka.

Efter det så vart det stendött fram till 16.00. Då fick jag en till fisk, denna gången på exekta 45 cm. Den skulle gått tillbaka men den var så hårt krokad att den inte överlevde. Så nu har jag mat i morgon :tungan

Fiske 001.jpg


Det är fortfarande lite för kallt i vattnet så dom är svårflörtade. Bäst resultat idag gav blåsilvriga Abu Toby-drag på 12-20 gram, med låååångsam invevning.

Hade även ett flertal öringar som följde efter draget men aldrig nappade. Hur som helst, det var väldigt trevligt, så jag ska tillbaka nästa helg igen!
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Thundercat skrev:
En riktigt fin öring! :tummenupp


ja och god var den oxå :tummenupp

hur går det då? inga fångster själv eller? tänkte försöka i gbg-trackten kanske nästa vecka. har du några hotspots att rekomendera?
 

Silthcrawler

Wow tack farsan
Gick med
15 Oct 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha YZF 600 Thundercat
Den va grann den å fet va den :tummenupp dom brukar vara spinkiga nu annars. Vart stog ni på orust söder väst el norr? Hls: från ett flugfiske freak :D
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Lite fler undringar..

Hur grunt är grunt??
Finns det någon tid på säsongen som är bättre eller sämre?
Vilken tid på dygnet funkar bäst?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Är det ingen som fiskar på östkusten? Tänker åka och unna mig själv ett nytt spö och rulle igen så man blir lite sugen på att blöta linan.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Silthcrawler skrev:
Den va grann den å fet va den :tummenupp dom brukar vara spinkiga nu annars. Vart stog ni på orust söder väst el norr? Hls: från ett flugfiske freak :D

Jo fet var den allt. Hela magen var full av borstmask som tydligen redan har kommit fram. Trodde att det var för kallt för dom fortfarande.

Vi fiskade nere i sydost, lilla och stora askeröarna tror jag att dom heter. Bra ställe men mycket folk...

juha01 skrev:
Lite fler undringar..

Hur grunt är grunt??
Finns det någon tid på säsongen som är bättre eller sämre?
Vilken tid på dygnet funkar bäst?

Grunt innebär allt ifrån 4-5 meter in till 30-40 cm... Två av de tre fiskar vi fick i lördags togs på ca 1 meters djup. Den första togs på kanske 2-3 meter. Tiden är jag inte säker på. I lördags tog vi och folk omkring oss fiskar ifrån 6 på morgonen tills vi åkte hem vid 17-tiden. Det verkade som att fiskarna kom i 4-5 timmars intervaller. Någon fick vid sex-tiden, jag tog min första vid 10-11 tiden och den andra vid 16-tiden

Ska du fiska ifrån land så är det säsong för det nu. Dom stannar inne tills vattnet blir för varmt, ca 10-12 grader är bra. På sommaren går fiskarna längre ut, men det går att fånga dom på kvällen/natten med t.ex mörka flugor ifrån båt.
 

Silthcrawler

Wow tack farsan
Gick med
15 Oct 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha YZF 600 Thundercat
Jag va ute i fredas runt marstrand rörtången m.m inte många fick nåt bra småttingar 20-25cm grymt kallt där i vattnet is i vikarna på morgonen lite längre ut va det 3,5 grr de e för kallt för dom :( måste över 5 grr för att dom skall bli riktigt aktiva. Apr MAj e väldigt bra månader för spinnfiske med drag Juni-Sep betydligt lättare att få på flugor med flugspö elller spinn upphängare.
Skall ut på öarna till heljen om vädret tilllåter få se om man lyckas ta nån fetig där uppe, Nya måttet (juli 2004) 45cm e stora fiskar för att va på västkusten men detta förlänger ju deras liftstid :)
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Jag var ute i dag vid björlanda kile. Fick en öring på ca 35cm -den åkte tillbaka såklart. inte alls djupt vatten, kanske 20-40cm, även långt ut.
Hur går det med fisket för er andra?
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Slurken skrev:
Jag var ute i dag vid björlanda kile. Fick en öring på ca 35cm -den åkte tillbaka såklart. inte alls djupt vatten, kanske 20-40cm, även långt ut.
Hur går det med fisket för er andra?

Jag har spelat fotbollsmatch idag, har inte hunnit ut och fiskat nån gång än... :(
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Slurken skrev:
Jag var ute i dag vid björlanda kile. Fick en öring på ca 35cm -den åkte tillbaka såklart. inte alls djupt vatten, kanske 20-40cm, även långt ut.
Hur går det med fisket för er andra?

Var tillbaka på Askeröarna i lördags. Sketkass. Hela viken var grumlig och sikten i vattnet kanske 10-15 cm. Vid tolv-tiden vände dock vattnet och friskt vatten strömmade in.

Resultat; jag tappade en öring och kompisen fick upp en. Dock var den några cm för kort så den åkte tillbaka.

Tror att det fortfarande är för kallt i vattnet. Skulle inte skada med lite sol i en vecka eller så. Men men. Får väl pröva fiskelyckan här i Mjörn oxå. Några gädder ska man väl kunna få upp :va
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Måste lyfta denna tråden lite då jag var ute idag med min far och fiskade havsöring.
Har vart ute ett par gr tidigare men alldrig fått nån tidigare ,lyckades dock att kroka en som var precis 45 cm.
Tyvärr så satt den ganska illa så den blödde som fanken så det var bara att avliva den.

Kastet efter jag hade fått min så hade far på en och min rulle pajade.
Vi drog fort som fasen tillbaka till stugan och hämtade en annan rulle.
Tyvärr så kände vi inget på ca 1 timme och började att fundera på att åka hem.
Skulle bara testa ett sista ställe och far som körde båten puttrade långsamt så jag kastade i mitt drag och "rodde drag" med det.
Plöstsligt så vart det tvärstopp så jag vrålade till far att han skulle stanna för jag hade botten då det stod helt stilla.
Började att rycka lite i spöt och då vart det fart påt!
Hade inte mycket att sätta imot utan det var bara att låta den trötta ut sig ett tag innan jag kunde börja att ta hem den.

Efter ett tag så hade jag fått in den i närheten av båten och såg hur stor den verkligen var, men då fick den ny energi igen och stack iväg under båten.
Vart helt kallsvättig när jag hörde att den gick upp och hoppade på andra sidan båten och hade nästan hela spöt nere i vattnet för att inte linan skulle slitas av imot båten.
Lyckades att unvika ankarlinan och efter några minuter till satte far huggkroken perfekt och den låg i båten!
Var helt darrig och när vi vägde den så stannade vågen på 4,6.
Fisken var 74 cm lång.

Vi försökte ett tag till men kände inget och hade lite halvbrottom hem så det var bara att ge upp.
Dagen innan så hade vi vart ute efter gädda och jag fick väll runt 20 st (dock bara små hannar , största ca 2 kg ) och far ngt mindre.
Ganska lyckad helg och risken är stor att det blir att åka ner till helgen igen då man har fått havsöringsfrossa.
 

Bifogat

  • 2st.jpg
    2st.jpg
    79.2 KB · Visningar: 69

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
MT skrev:
Skulle bara testa ett sista ställe och far som körde båten puttrade långsamt så jag kastade i mitt drag och "rodde drag" med det.
Plöstsligt så vart det tvärstopp så jag vrålade till far att han skulle stanna för jag hade botten då det stod helt stilla.
Började att rycka lite i spöt och då vart det fart påt!
Hade inte mycket att sätta imot utan det var bara att låta den trötta ut sig ett tag innan jag kunde börja att ta hem den.

Efter ett tag så hade jag fått in den i närheten av båten och såg hur stor den verkligen var, men då fick den ny energi igen och stack iväg under båten.
Vart helt kallsvättig när jag hörde att den gick upp och hoppade på andra sidan båten och hade nästan hela spöt nere i vattnet för att inte linan skulle slitas av imot båten.
Lyckades att unvika ankarlinan och efter några minuter till satte far huggkroken perfekt och den låg i båten!
Var helt darrig och när vi vägde den så stannade vågen på 4,6.
Fisken var 74 cm lång.

Äh.. sånt där händer bara andra... :tungan :D
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
MT skrev:
:arsele Du är ju bara avundsjuk för att du inte har fått nått ;)

Snyggt jobbat! Jag nötte en bra stund i lördags utan ett enda hugg.. Vad var det för bete du fick dom på??
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
juha01 skrev:
Snyggt jobbat! Jag nötte en bra stund i lördags utan ett enda hugg.. Vad var det för bete du fick dom på??

Använde en Wiggler Vicke orginal 30 g.(samma som på bilden men med lite reflex på sidorna).
Far fiskade med en ett annat dra men satte på en blå Vicke när jag fick den först och det var den han fick hugg på med.

Vi var ute en timme i fredags kväll och 1 timme i lödags förmiddag med men kände inte ett smck då heller.
Verkar har prickat precis rätt i söndags.
Det var ganska mycket varmare i vattnet i söndags och vinden låg på precis rätt in viken vi höll till.
Det var faktigst hela 9 grader i ytvattnet imot 5 på fredagen.
 

Bifogat

  • vicke-8.jpg
    vicke-8.jpg
    2.3 KB · Visningar: 60
Last edited:

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Uppdaterar lite efter har vart ute i helgen igen!
Vi var och provade i torsdags på samma ställe och det resulterade i en tappad och en rackare på 2.6 kg för far.
Jag hade ett hugg (tror jag) men kände sedan inget mera.

Vi var ute även på fredagen men kände absolut inget alls.
Tyvärr så gick ett lager i båtmotorn så vi kunde inte testa på lördagen.
Vattentemp när vi fick fisk var ca 9 grader.

Vi fick väll ett 20 tal gäddor med var där den största vägde ca 2 kg så det är mitt i leken fortfarande.
Bara jag hade säkert mist det dubbla som var med in till land/båt men inte ville hugga så dom var lite sega.
 

Bifogat

  • fisk3.jpg
    fisk3.jpg
    99.8 KB · Visningar: 41

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Var ute och fiskade horngädda idag, fick ett 20 tal + en havsöring, dock bara runt 20cm så den fick simma tillbaka. :)
 

Ms.T

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
sitter än så länge bara bakpå, men om ett år kanske en hoj finns i min ägo *hoppas*
Ibland önskar man att man bodde på västkusten...
Men fisket går väl an här med iof, har dock inte vart ute nått ännu, men planerar att åka till Stegeborg inom snar framtid å ta båten ut för att se om de nappar.. :)
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
MsEcce skrev:
Ibland önskar man att man bodde på västkusten...
Men fisket går väl an här med iof, har dock inte vart ute nått ännu, men planerar att åka till Stegeborg inom snar framtid å ta båten ut för att se om de nappar.. :)

I vissa fall ja men havsöringarna är ju större på våran sida!

Eller också beror det på att alla på västkusten är kass på att fiska :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top