HD dömer polis för motorcykeljakt

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det som inte jag fattar, killarna körde inte äns snabbt när polisen kom? Borde de inte bara kunna stanna, få en utskällning och sedan var det över?

Det fanns kanske andra omständigheter som var jobbiga att förklara... Du vet, ägande, körkortsbehörighet mm.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Påminner om att detta är en forumdel som behandlar motorcyklar. Sexmessande poliser, Hitler och indianfilmer hör inte hit. Och vänligen tänj inte på gränsen när det gäller "åka ifrån snutet" temat. :7peta
Har ingen större förhoppning om att tråden överlever kvällen. Surprise me!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Man bör ju beväpna sig själv så man kan försvara sig vid liknande mordförsök från den s.k ordningsmakten.
En salva genom sidorutan borde ju sätta dom i befogad respekt.:yoparty

Undrar du vad alla sträck på väggen i ditt sovrum betyder, det är antalet ggr du har blivit tappad i golvet!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Påminner om att detta är en forumdel som behandlar motorcyklar. Sexmessande poliser, Hitler och indianfilmer hör inte hit. Och vänligen tänj inte på gränsen när det gäller "åka ifrån snutet" temat. :7peta
Har ingen större förhoppning om att tråden överlever kvällen. Surprise me!

Nu är du väl allt lite väl på tårna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hade det visat sig att han hade stulit hojen så hade SH-mobben blivit förbannade för att polisen inte körde på honom ordentligt, och gärna backade över honom några gånger när han låg ner också.

Det är lustigt det där, polisen antas på förhand veta vem som kör hojen, är det den rätta ägaren så ska dom nästan åka före och bana väg, är hojen stulen så ska försvaret kallas in och det ska skjutas verkanseld. Jag är inte polis, men jag kan ändå anta att det inte är helt lätt att avgöra det, när trafikbeteendet är detsamma, oavsett om en ägare eller tjuv kör, och hojen har en hemgjord regplåt.

jetson

Guest
Det snackades massa om att det var en omålad bil (civvare) och att han körde utan sirenerna på i början.. reddes det där ut eller?

För övrigt så slogs väl kylaren sönder när bilen prejjade hojen ut i staketet.

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
Men uppenbart var ju "körifrånpolisen-knappen" ur funktion på hans r1:a! För när man kör så illa ska man inte ens tänka tanken...

jakrog

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Hoj
Vespa Rally 180 -71, Kawasaki ER-6f -07
Det snackades massa om att det var en omålad bil (civvare) och att han körde utan sirenerna på i början.. reddes det där ut eller?

Försöker också få klarhet i det där. Vet MC-föraren ens om att det är polis som är på honom eller tror han att det är något psykfall som försöker köra ihjäl honom? Skulle det komma någon i civilbil och tuta och preja mig av vägen, då skulle jag nog också fly för livet...

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jag som tyckte de var klädsamt återhållsamma. Där ser man...

Tror att de flesta av sensationsjournalistikens läsare tycker att det är återhållsamma, sakliga och relevanta rapporteringar mest hela tiden :tummenupp.

Jag håller med Ulvhamne om rubriken. "Polisbilen förföljde motorcykeln i över 200 km/h och försökte få stopp på föraren genom två prejningsförsök. Nu döms polismannen för tjänstefel av Högsta domstolen." Gemene läsare av tidningen får naturligtvis uppfattningen att polisen dömdes till tjänstefel pga förföljande av MC och två prejningsförsök.

I själva verket dömdes polisen inte för otillåtet förföljande. Polisen dömdes bara för att inte ha rapporterat sin intention att preja den andra gången. Dvs det är rapporteringsskyldigheten som brast, inte prejningen i sig.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Jag tycker att polisen ska jaga hojen och fattar han inte så tycker jag att prejningen är ok (eftersom det var i gångfart)...
Dock så tycker jag att polisen skulle kunna dömmas för vårdslöshet i trafik för den mindre snygga körningen på fel sida i rondellen.
Men fel att jaga en smitande mc! NEJ!

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Är det där något du menar att jag skulle ta åt mig av?

Även om jag svarade på ditt inlägg var min mening mest att så många som möjligt skulle få den riktiga versionen av HD:s dom.
Du har säkert dina skäl till att hålla den aktuella sensationsjournalistiska ingressen om ryggen och mena på att den är klädsamt återhållsam trots att den var något helt annat.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Hade det visat sig att han hade stulit hojen så hade SH-mobben blivit förbannade för att polisen inte körde på honom ordentligt, och gärna backade över honom några gånger när han låg ner också.

Det är lustigt det där, polisen antas på förhand veta vem som kör hojen, är det den rätta ägaren så ska dom nästan åka före och bana väg, är hojen stulen så ska försvaret kallas in och det ska skjutas verkanseld. Jag är inte polis, men jag kan ändå anta att det inte är helt lätt att avgöra det, när trafikbeteendet är detsamma, oavsett om en ägare eller tjuv kör, och hojen har en hemgjord regplåt.

Om jag minns rätt så var killen de jagar ett riktigt as, känd tungt kriminell i området. Kan inte konfirmera att det stämmer, men stämmer det så kan man till viss del förstå polisens agerande.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC