Hddkrash.......... >=(

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Hur är det med hårrdiskar?

Sitter på en IBM 60GB från dec01 som har lagt av.

Den är stendöd :(

Har IBM någon garanti, eller finns det inga garantier när det gäller hårddiskar...

Finns det något program som kan rädda något från disken. Massa arbeten och biler... *gråter*

Fan bara ett jävla år sen la den av...

Tacksam för hjälp..

/Zana

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
har garantin gått ut är det bara tat slänga skräpet.
Det är ingen idé att försöka få tillbaka informationen, det koster fruktansvärda summor att låta ett företag göra detta.
Jag antar tat den inte ens startar?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Alltså så här är det...

När jag bootat upp skräpet från en diskett och ska köra scandisk så kommer den till typ 50%, sen stannar allt och disken låter Bzzz....Bzzz.....Bzzz osv... Sen står det att disken har ett fel som inte går att reparera...

Om jag startar upp windows med disken i datan låser sig allt nät jag försöker komma åt information på disken.

Jävla skräpdiskar Ibm gör, tur att dom släppt iväg produktionen till ett annat företag...

Men min fråga är, om jag måste slänga skiten på tippen. Vilket märke är slitstarkast? Inte snabbast osv. Vill bara ha en disk för backup som måste hålla i åtminstånde 10år.

/Zana

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Köp vilket märke som helst, till och med IBM. De hade problem med 75 GXP serien som numer är ett minne blott, antar att den disk du har kommer från den serien. Alla diskar är likadana, men ska du ha en backupdisk så välj en 5200rpm:are. Färre varv/min ger mindre lagerslitage.

Blip

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Zana skrev:
Alltså så här är det...
Men min fråga är, om jag måste slänga skiten på tippen. Vilket märke är slitstarkast? Inte snabbast osv. Vill bara ha en disk för backup som måste hålla i åtminstånde 10år.

/Zana

En disk som håller 10 år i 'användning' kan du nog glömma men om du däremot lägger in det du ska spara och sen plockar ur disken och lägger undan den ser jag inget hinder att den ska klara sig i 10 år. :)

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Men fan i min gamla p75 överlevde hddn typ 7 år iallafall...!

Hur vet man om den är med i 75gxp serien?

Modellen heter: IC35L060AVER07-0???

Har ni varit med om hårdiskar med livslängd på typ ett år? Jävligt mysko.... Kan det handla om ett virus???

/Z

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Zana skrev:
Men fan i min gamla p75 överlevde hddn typ 7 år iallafall...!

Hur vet man om den är med i 75gxp serien?

Modellen heter: IC35L060AVER07-0???

Har ni varit med om hårdiskar med livslängd på typ ett år? Jävligt mysko.... Kan det handla om ett virus???

/Z

Jag har faktiskt aldrig, peppar peppar, varit med om att nån av mina diskar rasat. Ring du och fråga IBM/återförsäljare om du kan få en ny. Värt ett försök i alla fall. :)

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Goines skrev:
Jag har faktiskt aldrig, peppar peppar, varit med om att nån av mina diskar rasat. Ring du och fråga IBM/återförsäljare om du kan få en ny. Värt ett försök i alla fall. :)

First thing in the morning duuude.....

Men dom kommer säkert säga att jag tappat den i marken eller nåt... Och jag som har varit så jääävla försiktig med den....... =(

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Haha det var 3års garanti på dom diskarna! Wohoo!

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Har du en till disk kan det ibland gå att kopiera av data från den gamla med antigen vanlig copy, eller så fixar man ett program som kan ta tillbaka det mest på disken.

PowerQuest Lost & Found heter ett som fixar såna här saker

Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Nope disken är stendöd nu.. tack för tipset iaf..

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Bara att du skickar iväg disken, så får du om du har tur, en ny, eller som jag en begagnad sunkig disk som saknade 10 gig och var riktigt långsam, slöar ner hela datorn... :skitdator
Orkade inte bråka mer, kostar ju några hundra att skicka disken till holland, så jag slängde disken i närmaste papperskorg :smasha hårddiskar är inte så dyra ändå liksom :cool:

Edit: att tillägga är det är kluster på hårdisken som pajar, man kan fixa detta själv med program som finns på IBM:s hemsida, men man blir i allafall av med all data och problemet kommer med stor sannolikhet att återkomma, jag vet av erfarenhet att det gör det... har testat det på fyra olika diskar och alla har funkat från 1 vecka till nån månad innan problemet uppstått igen.

Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
rainman skrev:
Bara att du skickar iväg disken, så får du om du har tur, en ny, eller som jag en begagnad sunkig disk som saknade 10 gig och var riktigt långsam, slöar ner hela datorn... :skitdator
Orkade inte bråka mer, kostar ju några hundra att skicka disken till holland, så jag slängde disken i närmaste papperskorg :smasha hårddiskar är inte så dyra ändå liksom :cool:

Edit: att tillägga är det är kluster på hårdisken som pajar, man kan fixa detta själv med program som finns på IBM:s hemsida, men man blir i allafall av med all data och problemet kommer med stor sannolikhet att återkomma, jag vet av erfarenhet att det gör det... har testat det på fyra olika diskar och alla har funkat från 1 vecka till nån månad innan problemet uppstått igen.

Jo, jag förpackade disken på finaste sätt och gick till posten... 160kronor :eek:

Nu ligger paketet i bakluckan på bilen.....

Finns ingen som har erfarenhet av att gå till svenska Ibm/hitachi och be (tvinga) dom att själva skicka och betala portot?? Helt idiotiskt att man ska behöva skicka skiten till Nederländerna i ett stort jävla skumgummifyllt paket... :mad:

Tacksam för svar..

/Zana

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jo, och nu kom jag på att det var 260kr det kostade att skicka skiten.... Fuck that!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Om du inte har skickat iväg den eller slängt den (och inte heller har någon garanti kvar) - testa att lägga den i frysen en stund. Ta sedan ur den ur frysen och koppla upp den direkt och se om du kan kopiera över datan till en annan hårddisk.

Jag tar inget ansvar för om något går fel, men har du tur fungerar det.

Har själv aldrig provat detta, men man får rådet på vissa tech-sidor, som en sista utväg.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Tror du dom ser detta när man skickar in den? Typ att det varit kondens inne på skivorna eller nåt?

Men jag har en jävla massa information på den disken.....¨

Tack för tipset.

/Z

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Zana skrev:
Tror du dom ser detta när man skickar in den? Typ att det varit kondens inne på skivorna eller nåt?

Men jag har en jävla massa information på den disken.....¨

Tack för tipset.

/Z

Vet ej, jag har själv aldrig provat som sagt. Har du garanti får du väl välja mellan pest eller kolera. Testa frystricket och riskera garantin. Alternativt skicka in på garanti, få ny disk men bli av med datan.

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Min pissibmdisk 60 gb dog nyligen. Bara tjoff så försvann den ur enhetshanterare osv. köpte DIREKT en ny slögate 120 gb nånting och fick efter diverse omstarter med avkylning emellan ut all data. Tackar gud för detta.

Fått en ny 80 gb disk nu hitaschi (hmm kvalitet?!?) som ligger på köksbordet och drar.

Låt allt vila försök att starta upp och tanka över/ibm restore progg/annat restore progg att få ut skiten från disken. Kan inte tänka mig hur det skulle vart utan all min por.. ähum mcfilmer som man laddat ner under åren. 60 gb är en sjuhelvettes massa data.

Kondens i disken är INGA problem då det är vakum inne i "diskrummet". De kollar bara disken med ett progg och äre fel så får du en ny direkt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...