Headset med bluetooth?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Jag hade kanske tänkt mig att inhandla en Garmin Zümo GPS till hojen (och bilen).
Är det någon som känner till ett prisvärt bluetooth headset som man kan ha i hjälmen (Shoei X-Spirit) för att få instruktioer/snacka mobiltelefon/lyssna MP3 med?
Är det sant att alla blutooth headset är monoljud?

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
Jag hade kanske tänkt mig att inhandla en Garmin Zümo GPS till hojen (och bilen).
Är det någon som känner till ett prisvärt bluetooth headset som man kan ha i hjälmen (Shoei X-Spirit) för att få instruktioer/snacka mobiltelefon/lyssna MP3 med?
Är det sant att alla blutooth headset är monoljud?

Nej, alla headset har inte monoljud.

Den här har stereo som borde gå in i hjälmen.
http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pip1&zone=pp&pid=10394

Dock måste telefon och GPS ha A2DP, vilket är stereo över bluetooth.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Nej, alla headset har inte monoljud.

Den här har stereo som borde gå in i hjälmen.
http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pip1&zone=pp&pid=10394

Dock måste telefon och GPS ha A2DP, vilket är stereo över bluetooth.

Hmmm... kanske.. jag hade helst haft ett som sitter fast i hjälmen.
Det rycker så förbannat i öronen då man tar av hjälmen om man har sladdar i dem. Men det kanske går att byta ut själva "lurarna" mor "högtalarkuddar?
Touratech har ju ett "riktigt" MC headset men det är mono vad jag förstått. Dessutom lite dyrt tyckte jag.

[Edit] Min Sony Ericsson har tydligen inte stereo via bluetooth iallafall...

Last edited:

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
Hmmm... kanske.. jag hade helst haft ett som sitter fast i hjälmen.
Det rycker så förbannat i öronen då man tar av hjälmen om man har sladdar i dem. Men det kanske går att byta ut själva "lurarna" mor "högtalarkuddar?
Touratech har ju ett "riktigt" MC headset men det är mono vad jag förstått. Dessutom lite dyrt tyckte jag.

[Edit] Min Sony Ericsson har tydligen inte stereo via bluetooth iallafall...

Bluetooth hjälm kanske?
Sen finns typ sånna här av diverse märken.

http://www.prylguiden.se/dep21art632.aspx

MartinCarlsson

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Aprilia RSV Mille -03
Jag är också inne på att skaffa mig en Garmin Zumo.. Ska ner till bangkok och Singapore om några veckor och har kollat upp lite återförsäljare där. Får se om jag vågar köpa en då. Sen för att höra vad som sägs har jag byggt in ett par KOSS Titanium lurar i hjälmen. Är inte riktigt färdig än då det blir mycket pillande för att få det snyggt samtidigt som det ska sitta bra. Med det ser lovande ut. Kanske inget man vill prova på en sprillans ny hjälm det första man gör, men lyckas man så blir det ett jävla mycket bättre ljud samtidigt som lurarna funkar som hörselkopor och stänger ute vindbruset.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag är också inne på att skaffa mig en Garmin Zumo.. Ska ner till bangkok och Singapore om några veckor och har kollat upp lite återförsäljare där. Får se om jag vågar köpa en då. Sen för att höra vad som sägs har jag byggt in ett par KOSS Titanium lurar i hjälmen. Är inte riktigt färdig än då det blir mycket pillande för att få det snyggt samtidigt som det ska sitta bra. Med det ser lovande ut. Kanske inget man vill prova på en sprillans ny hjälm det första man gör, men lyckas man så blir det ett jävla mycket bättre ljud samtidigt som lurarna funkar som hörselkopor och stänger ute vindbruset.

Tänk bara på att Zumon kommer med förinstallerade kartor. Köper du den i staterna får du deras kartor, köper du den i Asien misstänker jag att du får deras kartor. Vill du sen ha europeiska kartor får du slanta upp några loppor.

Om ni vill ha hjälp med montering av GPS, inbyggnad av lurar i hjälmen, intercom etc etc så kan ni kontakta Anders på Bil & Marintrim och hälsa från mig. Han gör inget annat än att installera intercom/lurar i hjälmar och på hojjar.

www.bilmarintrim.se

MartinCarlsson

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Aprilia RSV Mille -03
Tänk bara på att Zumon kommer med förinstallerade kartor. Köper du den i staterna får du deras kartor, köper du den i Asien misstänker jag att du får deras kartor. Vill du sen ha europeiska kartor får du slanta upp några loppor.

Om ni vill ha hjälp med montering av GPS, inbyggnad av lurar i hjälmen, intercom etc etc så kan ni kontakta Anders på Bil & Marintrim och hälsa från mig. Han gör inget annat än att installera intercom/lurar i hjälmar och på hojjar.

www.bilmarintrim.se

Ja det har jag kollat upp det också! .. Man vill ju gärna att den pratar svenska också så att den inte guidar runt mig i Sverige på thailändska..:tummenupp

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Jag har nu beställt ett stereoheadset med "högtalarkuddar" från www.louis.de (20€) och så reaprylar på Clas Ohlson: strupmick 19:50kr och MC-Headset 198kr (bara en högtalarkudde).
Får se vad som går att få ihop av detta!

[Edit]: Garmin Zumo har inte heller stöd för stereoljud via bluetooth därav sladdmellan GPS och hjälm. MP3:eek:r lagrar man och spelar i navigatorn och inte i telefonen.

Last edited:

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
[Edit]: Garmin Zumo har inte heller stöd för stereoljud via bluetooth därav sladdmellan GPS och hjälm. MP3:eek:r lagrar man och spelar i navigatorn och inte i telefonen.

Hej!

Vilken sladd menar du? Är det den som går från hjälmen ner till den lilla dosan? Den är väl bara en bluetoothsändare den dosan?

Så Zumo 500 har inte A2DP då om jag har fattat det rätt?

Om jag tex köper en mobiltelefon med bluetooth och det följer med ett stereoheadset till den, då borde väl det funka att ha i hjälmen och få navigatorns ljud i headsetet? Om jag har mp3or i navigatorn så kommer jag inte få dessa spelade i stereo då?

Sitter det en högtalare i bilfästet man kan köpa till till 500:an, såg att det följde med 550:n? För isf är det väl bara ett bilfäste och en ciggadapter man behöver köpa till för att kunna använda den fullt ut i bilen med?

Vart i Göteborgstrakten kan man klämma lite på en 500?

Tacksam för svar, på några frågor iaf.:)

Mvh Bobby

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Försöker svara nedan:

Vilken sladd menar du? Är det den som går från hjälmen ner till den lilla dosan? Den är väl bara en bluetoothsändare den dosan?
Dosan i detta fallet är GPS-fästet på motorcykeln. Det är i detta fäste som hörlurs och mic uttag sitter. Bluetoothsändaren sitter i själva GPS:en.
Jag kör med sladdlurar pga att jag vill ha stereoljud.

Så Zumo 500 har inte A2DP då om jag har fattat det rätt?
Just precis så är det. Men Zumo kan koppla upp TVÅ Bluetothenheter dvs headset OCH telefon samtidigt och blir liksom en kommunikationscentral mellan dessa enheter.

Om jag tex köper en mobiltelefon med bluetooth och det följer med ett stereoheadset till den, då borde väl det funka att ha i hjälmen och få navigatorns ljud i headsetet?
För att få upp talade hänvisningar och MP3 från GPS:en måste lurarna vara kopplat till den inte till telefonen. Men om du kopplar telefonen via bluettoth till Zumo och sedan har sladdhörlurar och mic mellan fästet och hjälmen så kommer telefonfunktionerna att fungera precis som de skall ändå.

Om jag har mp3or i navigatorn så kommer jag inte få dessa spelade i stereo då?
Inte via bluetoothheadset. Men om du har sladd så blir det stereoljud.

Sitter det en högtalare i bilfästet man kan köpa till till 500:an, såg att det följde med 550:n? För isf är det väl bara ett bilfäste och en ciggadapter man behöver köpa till för att kunna använda den fullt ut i bilen med?
Det blir billigara att köpa en 550 med alla fästen än att köpa en 500 och sedan köpa fästen separat. Dessutom har 550 2Gb inbyggt minne medan 500 bara har 512Mb. Därför köpte jag en 550.

Det har jag inte en susning om dock!?

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Jag har ett Sony Ericsson HBH-DS970 headset (som togs upp tidigare i tråden) och dom hörlurarna är väldigt små, dvs dom gör inte ont! Dock vet jag inte vad ett HBH-DS970 kostar i affär? Kan tänka mig att det är ett par kronor men det funkar väldigt bra, liten med halsband så det är bara att ha den innanför stället.

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
jävligt bra tråd! tänkte köra något liknande själv förut. Däremot hittade jag aldrig något vettigt så man faktiskt kan snacka utan att behöva ta av sig hjälmen/få tre ton vindbrus eller få det i ett öra bara.. Tittade däremot på en tomtom rider då tillsammans med en s-e w810i som ej har stereo över blåtand =/

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
För att få upp talade hänvisningar och MP3 från GPS:en måste lurarna vara kopplat till den inte till telefonen.
Men om du kopplar telefonen via bluettoth till Zumo och sedan har sladdhörlurar och mic mellan fästet och hjälmen så kommer telefonfunktionerna att fungera precis som de skall ändå.

Ok, jag tror inte riktigt jag hänger med här.
Vad menar du med att lurarna måste vara kopplade till GPS:en? Kan bluetoothlurar inte fungera med allt som är bluetooth? Alltså, köra tal från navigatorn, sen ringer det helt plötsligt när man kör och då svarar man och rösten från navigatorn kommer först tillbaka när man pratat klart i mobilen? Sen om man vill lyssna på en sjysst låt istället för "Astrid" så sätter man på en mp3 och ler och ser glad ut.
Lever jag i en fantasivärld? Fan detta måste väl finnas, det är ju 07!
Och sladdar, det är ju så -90! Hatar sladdar! Tack annars för jättebra och snabba svar!

Mvh Bobby

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Visst kan du köra med bluetooth headset enbart... men då får du nöja dig med MP3:eek:r i mono (annars gäller sladd).:näsblod

Det du gör är att du registrerar ditt bluetooth headset mot Zumo:n och sedan registrerar du in telefonen. Då blir GPS:en ett "nav" som fattar att Astrid skall hålla käft ifall du surrar i mobilen eller att den musik tystnar då hon vill tala om vart du skall köra.
Easy piecy...
Sen finns det ju uppenbara fördelar med tfnkopplingen tex då man söker campingplatser osv... finns telefonnumret med i infot dyker en knapp upp "RING". Man behöver inte ens ta av hjälmen. Alla soppamackar man kan nå innan soppan tar slut finns där (soppamätare inbyggd i Zumo) mm mm.
Kommer att bli en extra kul MC säsong i år!

Ok, jag tror inte riktigt jag hänger med här.
Vad menar du med att lurarna måste vara kopplade till GPS:en? Kan bluetoothlurar inte fungera med allt som är bluetooth? Alltså, köra tal från navigatorn, sen ringer det helt plötsligt när man kör och då svarar man och rösten från navigatorn kommer först tillbaka när man pratat klart i mobilen? Sen om man vill lyssna på en sjysst låt istället för "Astrid" så sätter man på en mp3 och ler och ser glad ut.
Lever jag i en fantasivärld? Fan detta måste väl finnas, det är ju 07!
Och sladdar, det är ju så -90! Hatar sladdar! Tack annars för jättebra och snabba svar!

Mvh Bobby

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Kommer att bli en extra kul MC säsong i år!

Låter ju jättebra! Är nog nöjd ändå med att inte kunna höra mp3 i stereo, det är ju navigatorn jag vill åt. Jag känner mig övertalad, frågan är bara om man ska satsa på en 500 och köpa fäste och hållare till bil separat, dom kan väl inte vara så dyra? Jag känner inte att jag har behov av en 550.

Mvh Bobby

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Låter ju jättebra! Är nog nöjd ändå med att inte kunna höra mp3 i stereo, det är ju navigatorn jag vill åt. Jag känner mig övertalad, frågan är bara om man ska satsa på en 500 och köpa fäste och hållare till bil separat, dom kan väl inte vara så dyra? Jag känner inte att jag har behov av en 550.

Mvh Bobby

Fästet kostar 1400kr!
Sen så har 550 större kartmaterial osv. En 500 som man köper till bilfäste och kabel till blir dyrare än att köpa en 550 direkt. Jag tänkte nämligen också göra så och upptäckte då detta.
Som bonus får du då dessutom mer internminne och större kartmaterial.
Köp Zumo 550... det blir billigare (om man måste använda den i bilen dvs)!

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Fästet kostar 1400kr!

:eek: :skrämd :6surkart :galen

1400:- för ett fäste?! Jisses, ja då förstår jag vad du menar.
Attans, jag som redan tyckte att det var ganska mycket pengar för 500:an, men som sagt det kostar att ligga på topp.
Jag vill nog inte ha Ridern heller, den verka för snik, och alla jag har pratat med säger att Garmin rockar.
Vi får se hur stort behovet är.
Men det är väl en inbyggd högtalare i Zumon va?
Och strömförsörjningen genom ziggkontakten är väl inte unik? Borde väl finnas någon universalkontakt att köpa som passar?
Jag menar att man kunde ju tillverka ett eget fäste efter hur bilens instrumentpanel är uppbyggd.

Last edited:

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman

Tacksam för svar, på några frågor iaf.:)

Mvh Bobby[/QUOTE]

Jag klämde på en 550 på Mediamarkt förra veckan. De har alla gps:er igång, dock ingen kontakt med sateliterna förstås.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024